در شهرستان خمینی شهر

راه اندازی رصدخانه فرهنگی- اجتماعی

  • دوشنبه, 02 تیر 1399 ساعت 11:09
  • منتشرشده در فرهنگ
  • خواندن 1708 دفعه

مدیر رصدخانه فرهنگی - اجتماعی استان اصفهان گفت: رصد فرهنگی پیش بینی ساز و کار نظام مندی برای مطالعه، بررسی و تحلیل ارزشها ، هنجارها و روفتار های فرهنگ عمومی و خورده فرهنگ هاست که نیاز تاسیس یک رصدخانه فرهنگی –اجتماعی در خمینی شهر به شدت احساس می شود.

دکتر مصطفی نباتی نژاد امروز (شنبه- 31 خرداد) در شورای فرهنگ عمومی شهرستان خمینی شهر در مورد پروژه رصد فرهنگی مناطق شهری شهر اصفهان گفت: برنامه ریزی در خلا نمی تواند انجام شود و این نیاز باعث تشکیل شناسنامه فرهنگی اجتماعی مناطق شهری است که در قالب 15 جلد آماده شده است و در آن داشته های فرهنگی هر منطقه در قالب محلات تجزیه و تحلیل شده است.

مدیر رصدخانه فرهنگی - اجتماعی استان اصفهان مزایا و ویژگی های رصدخانه فرهنگی - اجتماعی را تشریح کرد: تولد نهاد رصدخانه فرهنگی، براساس عاملیت ها، مشارکت کلیه ذینفعان، ایجاد نظام و هماهنگ آماری در حوزه فرهنگی، ایجاد نظام هماهنگ ارزیابی شاخص های فرهنگی شهرستان، تهیه مبنای علمی برای برنامه ریزی های کلان در حوزه فرهنگی اجتماعی است.

وی در مورد رصد فرهنگی گفت: رصد فرهنگی پیش بینی ساز و کار نظام مندی است برای مطالعه، بررسی و تحلیل ارزشها ، هنجارها و روفتار های فرهنگ عمومی و خورده فرهنگ هاست که نیاز تاسیس یک رصدخانه فرهنگی –اجتماعی در خمینی شهر به شدت احساس می شود.

مدیر رصدخانه فرهنگی استان اصفهان به خمینی شهر پیشنهاد نمود که ابتدا پروژه ها را دراین زمینه تعریف کنند و چشم انداز این رصدخانه را ارزیابی نمود: رصدخانه مرجع رصد پایش و پیش بینی واقع گرایانه و بهنگام از وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان است. رشد فرهنگی را با این آمار می توانیم پیش بینی کنیم.

وی در مورد اهداف این نهاد بیان کرد: این نهاد چهار هدف را دنبال می کند از جمله پایش و بهنگام رسانی اطلاعات مستقل از تحلیل ، شناسایی و اولویت بندی مسایل و جریان های فرهنگی و اجتماعی، ارزیابی و تحلیل مسایل و رویدادها، تحلیل روند که در سال های بعدی نیز هدف بعدی را مشخص می کند. 

نباتی نژاد تکمیل و تامین زیرساخت ها و تولید محصولات و ارایه خدمات را از جمله محورهای این طرح عنوان کرد و گفت: در آمارها اماکن فرهنگی جانمایی شده است اما رویدادهای فرهنگی سال در آن ثبت نشده است. تمام زمین هایی که کاربری اجتماعی و فرهنگی دارند باید در این رصدخانه درج شوند زیرا همه اینها فرصت اند. به جز زمین، جامعه خواص را نیز باید در نظر بگیریم زیرا خواص در فرهنگ یک محله و اجتماع تاثیر بسزایی دارند.

رصد خانه فرهنگی- اجتماعی خمینی شهر با 4 کمیته

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان خمینی شهر در این شورا راه اندازی رصدخانه فرهنگی- اجتماعی را از اولویت های شورای فرهنگ عمومی شهرستان عنوان کرد و افزود: این رصدخانه با چهار کمیته علم و فن آوری با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته دین واخلاق با محوریت سازمان تبلغات، کمیته فرهنگی و هنری با محوریت اداره ارشاد اسلامی و کمیته فرهنگ شهروندی با محوریت شهرداری راه اندازی خواهد شد.

محمد حسین محمدی در مورد اطلس فرهنگی گفت: تهیه اطلس فرهنگی پروژه ای زمان بر و پرهزینه خواهد بود و با راه اندازی این رصدخانه می توانیم نمایه ای از مسائل فرهنگی شهرستان جمع آوری کنیم. با همکاری دستگاه ها این پروژه پژوهشی را عملیاتی خواهیم کرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • اندازه قلم