رویش دوباره جوانه ها از کهن درخت «هندبال» شهرستان

ارسال در هندبال

یکشنبه بود که تیم نونهالان هیات هندبال شهرستان در مسابقات قهرمانی هندبال نونهالان کشور که از سوم لغایت هشتم آذرماه در شیراز با حضور 14تیم از استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، یزد، لرستان و کرمانشاه برگزار شد با شکست تیم مدعی و قدرتمند ثامن الحجج برسکوی قهرمانی بایستد. خبری که البته طبق معمول نه در شهرستان و نه در پایگاه های خبری مجازی کشوری انعکاس چندانی نیافت اما آنچه مهم است یافتن چرایی و دلایل این موفقیت بزرگ برای هندبال شهرستان است. آیا این یک استثنا بوده یا شانس ویا ریشه در استعداد ها ومدیریت ها و تلاش صادقانه و دلسوزانه دارد؟ پیشینه هندبال در شهرستان نشان می دهد این ورزش از اوایل دهه پنجاه توسط امیر آقا جان دبیر ورزش مدارس شهر پایه گذاری شد. وی از اولین دبیرهای ورزش در سطح کشور بود که هندبال را اندکی پس از ورودش به کشور نزد فردی فرانسوی تعلیم دیده بود. وی چهارده سال مربی نوجوانان و جوانان هندبال سپاهان بود و از سال 62 به مدت 18 سال مسوولیت تربیت بدنی شهرستان را به عهده داشت. وجود چنین فردی در ورزش شهرستان سبب شد بذرهای این ورزش در زمین ورزش شهرستان پاشیده شود و استعدادهای هندبال در شهرستان رشد کند تا جایی که در سال 69 تیم جوانان خمینی شهر توانست در مسابقات جوانان شهرستان های کشور که در ورزشگاه آزادی و با شرکت 74 تیم برگزار شد به مقام قهرمانی ایران برسد. شکوفایی استعدادهای شهرستان در هندبال به همین جا ختم نشد چراکه ده ها بازیکن هندبال شهرستان به تیم های حرفه ای و مطرح کشور مانند سپاهان و ذوب آهن و نیز تیم های ملی در رده های مختلف راه یافتند. برادران صادقی و نیز امیر حسین سالمی و محمد مهدی عسگری از این جمله اند. پرونده ورزشی کیوان صادقی یکی از برجسته ترین بازیکنان هندبال شهرستان نشان می دهد که با تیم های ذوب آهن، ژاندارمری و تام اصفهان تا سال 78 قهرمان ایران بوده و از سال 64 تا 78 در تیم ملی بازی می کرده است. وی در سال 78 که تیم ذوب آهن در بازی های باشگاهی غرب آسیا مقام سوم را کسب کرد مربیگری این تیم را به عهده داشت. کیوان صادقی حدود 4 سال مربی تیم ملی بود و در این دوران تیم ملی هندبال کشور سومی غرب آسیا، سومی المپیک آسیا، چهارمی مسابقات مقدماتی جهانی تایلند و چهارمی مسابقات مقدماتی جهانی اصفهان را کسب کرد.


به تدریج معلمان ورزش و مربیان دیگری در شهرستان به کشف استعداد ها در این رشته به ویژه نزد دانش آموزان همت گماردند تا نهال کاشته شده خشک نشود. عرشی ومرحوم علی شاهین و در دور اخیر سیدمجتبی میردامادی و ابراهیم بلور و مهدی پریشانی با تلاش مستمر توانسته اند.


جوانه های نو بر پیکر درخت کهن هند بال شهرستان برویانند که بی شک ادامه حمایت های همه جانبه مسولین شهرستان در قد کشیدن آنها موثر خواهد بود.