ورزشی تفریحی ، رقابتی برای معلولین جسمی حرکتی

ارسال در اخبارکوتاه

بیشتر ورزشکاران بوچیا از ویلچر های الکتریکی استفاده می کنند و نیاز به کمک دستیاران ورزشی دارند. بوچیا نه تنها در ورزش بلکه در زندگی به ورزشکاران اعتماد به نفس می دهد.
بوچیا آزمون کنترل عضله و صحت آن است که نیاز به تمرکز بالا و توجه دارد، هدف این ورزش پرتاب کردن و فرود آمدن آن نزدیک به یک توپ هدف (جک بال) می باشد. سالهاست این ورزش به عنوان یک فعالیت تفریحی و یک ورزش رقابتی رشد بسیاری کرده تا جایی که در بازیهای پاراالمپیک نیز معرفی گشته و توسط کمیته ورزش های بین المللی افراد فلج مغزی و سازمان باز آفرینی رهبری می شود ( CPISRA ).
رقابتهای این ورزش که جنسیتی ترکیبی دارند به صورت انفرادی، دو نفره و تیمی برگزار می شود که در یک زمین علامتگذاری شده با یک سطح سخت بازی می شود، اما باید در نظر گرفت که زمان پیشرفت بازیکنان خیلی کوتاه است  و برای همه بچه ها یکسان نمی باشد ولی برای معاشرت و ارتباط بسیار مهم است و می توان برای پیشرفت هرچه بهترشان از مواردی مانند: برگزاری مسابقات، سرمایه گذاری، امکانات و وسایل ورزشی هماهنگ با هم استفاده کرد.
مربی در این ورزش نقش اساسی را ایفا میکند، با آگاهی از نوع توانایی معلولین  و داشتن آشنایی کامل از قوانین و مقررات بوچیا به پرورش اعتماد به نفس و فعال نگه داشتن تمایل به این ورزش می پردازد. مهمترین کاری که او باید انجام می دهد کلاسبندی ورزشکاران دربدو ورود است که این کلاسبندی به صورت زیر خلاصه می شود:
•    کلاس BC1: کلاس 1 یا کلاس 2 پایین CPISRA، که میتوانند توپ را با دست یا پا بزنند.
•    کلاس BC2: کلاس 2 CPISRA، که دارای قدرت ضعیف عملکردی در همه اندام ها و تنه می باشند، اما قادر به حرکت صندلی چرخ دار هستند.
•    کلاس BC3: کلاس 1 CPISRA، برای همه بازیکنانی است که با استفاده از وسایل کمکی توپ را به حرکت در می آورند.
•    کلاس BC4: منشا غیر مغزی دارند. ورزشکارانی با محدودیتهای عملکردی سطح پایین.
وسایلی که در بوچیا مورد استفاده قرارمیگیرد عبارتند از: توپ ( 6 عدد قرمز، 6 عدد آبی و 1 عدد سفید به عنوان جک یا نشانه)، کلاه ، Ramp ( ناودان) و صندلی مخصوص که این ابزار به بازیکنان امکان می دهد تا با دقت خاص به بازی بپردازند و تبحر بیشتری پیدا کنند.
و اکنون بوچیا در ایران و خمینی شهر:
بوچیا در سال 1383 در ایران راه اندازی شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت مخصوصا در شهرستان خمینی شهر که نشانه بارز آن کسب مقام ها و افتخارات بسیار توسط ورزشکاران بوچیای این شهر است مانند: کسب مقام اول استانی به میزبانی خمینی شهر در سال 91، کسب مقام های کشوری و مهم تر از همه دعوت ورزشکاران به اردوی تیم ملی در سال های 91 و 92. قطعا می توان گفت فعالیت بسیار خوب بوچیا و کسب افتخارات بسیار این ورزش در خمینی شهر حاصل کمک ها و پشتیبانی های هیات جانبازان و معلولین و رییس این هیات علی فخاری و مربیگری محبوبه مجیری می باشد که هم اکنون توانسته با تمام کمبود ها و مشکلات موجود، با فعالیت در سالن ورزشی انقلاب واقع در بلوار جمهوری اسلامی جنب استخر غدیر، به جایگاه خوبی در شهرستان دست پیدا کند به طوری که حتی از شهرهای اطراف نیز به این ورزشگاه می آیند.
بوچیا که از نظر مفاهیم اخلاقی و روح ورزش همانند ورزش تنیس و از نظر استراتژی مانند بولینگ و بیلیارد است از حضور تماشاگران در مسابقات این ورزش استقبال می کند.
مقام آوران و افتخارات بوچیا در خمینی شهر عبارتند از: خانم ها فاطمه رضایی، ندا عبدالغلامی، فاطمه عمومی، اعظم رضایی، الهه رضایی، پریسا بارانی، زهرا مجیری، ریحانه رضایی و اعظم رجب پور. آقایان مسعود تیموری، فرامرز قنبری، امین قنبری، امیر عباس حسین بهبودی، اسماعیل رحمتی و احمد امینی.