گزارشی از فعالیتهای هیئت های کوهنوردی شهرستان

ارسال در کوهنوردی

koohnavardiکوهنوردی را می توان از مفرح ترین و جذاب ترین و سالم ترین ورزش ها دانست. ورزشی که در عین سخت بودنش بسیار روحیه بخش و مفرح است. کسانی که کوهنوردی جزو برنامه های هفتگی آنهاست بسیار سرحال و سرزنده هستند. کوه نشانه عظمت الهی است و حضور در کوه زیر پا گذاشتن تمامی غم ها و سختی هاست. ورزشی بسیار سالم و بدور از جنجال های ورزشی.

خمینی شهر هم با داشتن کوه های بسیار خوب، زمینه بروز استعدادهای افراد را مهیا کرده و باعث تشکیل گروه کوهنوردی در این شهر شده است. 35 سال پیش به همت مرحوم آقاجان هیئت کوهنوردی شهرستان تشکیل شده و فعالیت های بسیار خوبی هم در شهرستان داشته اند.

در زمینه فعالیتهای کوهنوردان شهرستان، گفتگویی داشتیم با ابراهیم حاجیان رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان و از فعالیت های هیئت پرسیدیم. در این هیئت، علاوه بر حاجیان، علی پرنده بعنوان دبیر و خانم صرامی بعنوان نائب رئیس فعالیت می کنند.

حاجیان می گوید: 50 سال است که کوهنوردی می کنم. 35 سال پیش به کمک دوستان و مخصوصاً آقای آقاجان هیئت کوهنوردی تشکیل شد. سال 1372 مسئولیت هئیت کوهنوردی شهرستان را به عهده گرفتم و قبل از آن هم دبیر هیئت بودم. گروه صلا را هم 30 سال پیش تشکیل دادیم. من 68 سال سن دارم اما سرزنده و سرپا هستم و این را مدیون کوه می دانم. کوه به انسان طراوت و شادابی غیر قابل وصفی می دهد.

وی با بیان اینکه کوهنوردی جزو ارزانترین رشته های ورزشی است ادامه می دهد: هر هفته صبح جمعه به کوه می رویم. هر ماه هم یک صعود بیرون از استان داریم. 150 نفر عضو گروه هستند و تمامی افراد گروه بیمه شده اند. تنها سالیانه مبلغ ده هزار تومان برای حق عضویت می گیریم یعنی ماهیانه تقریباً 800 تومان. برای همین است که می گویم ارزانترین ورزش است.

رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان با تشکر از شهرداری و اتوبوسرانی که برای ایاب و ذهاب، اتوبوس در اختیار هیئت قرار داده اند افزود: تا امروز تمامی قله های مرتفع ایران را فتح کرده ایم از جمله قله های دماوند و سبلان و علم کوه که بالای 5000 متر ارتفاع دارد و همچنین کوه¬های شیرکوه و تفتان و دنا و زاهدان و بسیاری دیگر از کوه های ایران که بسیار سخت هستند و بالای 4000 متر ارتفاع دارند، سال گذشته هم کوه آرارات ترکیه را که بالای 5000 متر است به لطف خدا توانستیم فتح کنیم. وی ادامه داد: بحمدلله تا امروز حتی یک حادثه کوچک برای افراد گروه به وجود نیامده است چرا که ما ایمنی را اولویت کار خودمان قرار داده ایم چون در کوه اولین اشتباه آخرین اشتباه است. از این رو برنامه ریزی ها به دقت صورت می گیرد و افراد مطمئنی جهت سرپرستی اعزام گروه قرار داده می شوند و تمامی جوانب سفر را به دقت بررسی می کنیم.

رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان در ادامه به تشریح فعالیتهای سالانه هیئت پرداخت و افزود: هر سال به دماوند می رویم، سبلان و علم کوه را هم هر دو سال یکبار فتح می کنیم.

حاجیان در خصوص افتخارات کوهنوردان شهرستان گفت: هیئت کوهنوردی شهرستان در رده اول و دوم استان است. این را آقای غلافگر رئیس هیئت کوهنوردی استان پس از برگشتمان از آرارات ترکیه و در استقبال از هیئت خمینی شهر بیان کرد. تاکنون لوح های صعود زیادی هم گرفته ایم.

وی در خصوص ترکیب علاقمندان کوهنوردی گفت: افراد گروه از بسیاری از مشاغل هستند از جمله پزشک، کارمند بانک، دبیر آموزش و پرورش، کارمند ادارات، کارگر، کاسب، دانش آموز، دانشجو و بسیاری دیگر. 100 نفر آقا عضو هیئت هستند و 50 نفر هم خانم. در گروه از 18 ساله داریم تا 70 ساله.

او همچنین گفت: هر سال یک دوره آموزشی برای اعضا می گذاریم از جمله کوهنوردی، سنگ نوردی، یخ و برف و ... امسال هم یک دوره سه ماهه آموزش برگزار کردیم.

حاجیان به تبیین جزئیات این رشته پرداخت و افزود: در این ورزش چند رشته داریم؛ یکی کوهگشت که افراد به گشت و گذار در دامنه کوه می پردازند، کوهپیمایی که تا ارتفاعی بالا می رویم مثلاً تا سنگ سبزعلی کوه سیدمحمد و کوهنوردی هم که به منظور فتح قله صورت می گیرد و افراد باید با امکانات و تجهیزات در آن شرکت کنند.

رئیس هیئت کوهنوردی در خصوص ترکیب متولیان امر در هنگام صعودها گفت: در هنگام کوهنوردی پنج نفر متولی هستند. سرپرست گروه که مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد، پزشک گروه، مسئول فنی، مسئول بهداشت و راهنما. حاجیان در مورد سنگ نوردی هم گفت: خمینی شهر اولین شهر در میان شهرستان های استان بود که دیواره سنگ نوردی را تهیه کرد. اما امروز این دیواره جوابگوی فعالیت های ما نیست. هرچند اولین دیواره را خمینی شهر داشت اما امروز می بینیم که خیلی در مسابقات خمینی شهری ها مقام نمی آورند چرا که دیواره در حد مسابقات نیست و باید دیواره جدید با امکانات بیشتر در اختیار هیئت قرار گیرد. دیواره فعلی را ده سال پیش با هزینه نزدیک به 5 میلیون تومان خریداری کردیم. اگر مسئولین حمایت کنند دیواره جدید در حدود 20 میلیون است و باید تهیه شود. در سال های پیش رتبه های خوبی در استان داشتیم. امروز لازم است که دیواره سنگ نوردی بهتری تهیه شود. امسال یک دوره آموزشی سه ماهه در این زمینه داشتیم. 10 نفر کارآموز پسر که به مربی گری آقای رفیعی تشکیل شد و 6 نفر کارآموز دختر که به مربی گری خانم صرامی برگزار گردید.

وی در پایان گفت: بچه های خمینی شهر بسیار با استعداد هستند اگر امکانات تهیه شود این استعداد ها شکوفا می شود. امیدواریم به همت مسئولین این استعدادها شکوفا گردد و بتوانیم در مسابقات حضور بیشتر و بهتری داشته باشیم.