چشمه لادر قابلیت برگزاری مسابقات کشوری ورزش های کوهستانی را دارد

ارسال در کوهنوردی

11-3

گاه هم شاهد بوده ای که افرادی به وسیله این رشته سیم از نقطه ای به نقطه دیگر می روند. همچنین کسانی را دیده ای که پا بر سینه کوه خود را بالا می کشند. جهت آشنایی با ورزش های کوهستانی و قابلیت های لادر برای انجام این ورزش ها پای صحبت های مردی می نشینیم که به گفته خودش از سال 50 همراه پدرش به این منطقه می آمده و از همان زمان تا کنون سودای راه اندازی ورزش های کوهستانی را در این منطقه در سر می پرورانده است.


خودتان را معرفی کنید.
حمید حجاریان هستم. متولد 1332 و عاشق کوه و ورزش های کوهستانی. از سال62 تا 68 دبیر هیات کوهنوردی استان بودم و از آن زمان تا سال 84 مسوولیت هیات کوهنوردی استان بر عهده ام گذاشته شد و اکنون هم مسوول گروه کوهنوردی باشگاه کوهنوردی راسخ هستم که هدفش توسعه ورزش های کوهستانی تخصصی و عمومی است.


با این حساب باید حسابی کوه ها و ورزش های آن را بشناسی، اینطور نیست؟
کم و بیش چیزهایی می دانم.


در این مدت طولانی به جز برنامه های معمول کوهنوردی فعالیت های دیگری هم داشته اید؟
بله در کوه های مختلف جان پناه و پناهگاه های متعددی ساخته ایم. یک خانه هم در روستای خَفر (شهرستان سمیرم) پای دنا برای اسکان کسانی که برای کوهنوردی به این منطقه می روند خریده ایم. 50 مسیر نیز در کوه صفه برای آموزش سنگ نوردی به جوانان زده ایم و در منطقه لادر با کمک هیات کوهنوردی خمینی شهر 15 مسیر را شناسایی و رول پلاک و پلاک کوبی کرده ایم که دارای درجه های مختلف می باشد.

14
این مسیرها را در لادر به چه منظور ایجاد کرده اید؟
صخره نوردی


صخره نوردی برای تازه کارها؟
خیر، برای حرفه ای ها وکادر فنی


چرا لادر؟
به خاطر ویژگی های منحصر به فردش. حالت صخره ای دارد، سنگ هایش محکم است و جهتش منفی است. بنابراین برای صخره نوردی و ورزش های کوهستانی بسیار مناسب است و حتی قابلیت برگزاری مسابقات کشوری را نیز دارد. تا کنون چندین بار مسابقات استانی را در منطقه لادر برگزار کرده ایم.


به ورزش های کوهستانی اشاره کردید، می شود آنها را نام ببرید؟
همین صخره نوردی و تیرول (زیپ) که امکانش را در دل آبشار لادر فراهم کرده ایم. دوچرخه سواری کوهستان، پاراگلایدر، بانچی و...


لادر برای کدام ورزش ها مناسب تر است؟
کوه پیمایی، صخره نوردی، تیرول و بانچی


به نظر شما این منطقه برای کسی که تازه می خواهد با کوهستان انس بگیرد مناسب است؟
بله خیلی عالی است چون کم ارتفاع است، مسیرهای متعدد دارد و ایمن است.


در گروهتان عضو خمینی شهری هم دارید؟
خیلی کم


چرا؟
در خمینی شهر کمتر روی ورزش های کوهستانی سرمایه گذاری شده. در برنامه گروه های کوهنوردی شهر و هیات کوهنوردی بیشتر روی کوهنوردی تاکید می شود در صورتی که لادر ظرفیت بالایی برای این ورزش ها دارد. چند هفته قبل به شهردار حاج حیدری که ناظر فعالیت های گروه ما بود گفتم این منطقه قابلیت برگزاری مسابقات کشوری را هم دارد و می شود یک تیرول دیگر هم در این منطقه ایجاد کرد که ایشان از من خواستند نصب تیرول جدید را پیگیری کنم.


نظر شما به عنوان کسی که خمینی شهری نیست اما بیش از 40 سال است لادر را می شناسد، در مورد فعالیت های شهرداری در این منطقه چیست؟
چنین اقداماتی در این منطقه لازم و به جا است و باید در چشمه لادر امکانات ایجاد شود ولی ترکیب بالادست ها را نباید به هم زد.