آیا پساب فاضلاب تولیدی حق خود شهر نیست؟

ارسال در آموزش و رسانه

€Â¢ فضای سبز نیازمند پساب است
€Â¢ پساب شهری، منبعی پایدار و قابل اتکا برای فضای سبز شهرستان است
€Â¢ سالانه 20 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری خمینی شهر است که ارزش زیادی دارد

چند سالی است کمبود آب و گسترش خشکسالی باعث شده تا متولیان به دنبال راهکارهایی برای کاهش عوارض ناشی از آن باشند، راهکارهایی که بتواند بخشی از معضل کمبود آب را جبران کند.
فضاهای سبز شهری، یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند قربانی کم آبی شود، امری که کم و بیش در شهرهای مختلف کشور در حال وقوع است و با توجه به افزایش آلودگی هوا -چنانچه تصمیمی جدی در این زمینه گرفته نشود- می تواند پیامدهای سنگینی به دنبال داشته باشد.

پساب شهری؛ منبعی مطمئن
در حال حاضر به گفته کارشناسان، استفاده از "پساب فاضلاب" یکی از بهترین راهکارها برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری محسوب می€Œشود.
روشی که در سالیان اخیر مرسوم شده و شهرداریهای مختلف در سطح کشور از جمله تهران، اصفهان، شاهین شهر و ... بخشی از آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز را از این روش تامین می کنند. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با روزنامه اصفهان زیبا در این زمینه گفت: با توجه به کمبود آب، استفاده از پساب فاضلاب را برای آبیاری فضای سبز عملیاتی کردیم و اکنون 70 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه سپاهان شهر استفاده می کنیم.

میزان پساب خمینی شهر
پساب فاضلاب به دلیل ارزش بازیابی آنقدر ارزشمند است که اصطلاحا "طلای کثیف" نامیده می شود. با توجه به جمعیت 320 هزار نفره خمینی شهر و براساس آمار، در خمینی شهر 700 لیتر در ثانیه فاضلاب تولید می شود (سالانه 20 میلیون مترمکعب). این حجم انبوه از پساب، سالها به صورت رایگان به مرکز تصفیه€Œخانه شاهین شهر منتقل و در اختیار صنعت قرار می گرفت.
با پیگیری مسوولان شهرستان و اعتراض به این روند، طی قراردادی مقرر شد پساب نه به صورت رایگان بلکه با احتساب ارزش ریالی آن راهی مراکز صنعتی اطراف شهر شود و در مقابل آنان متعهد به اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب خمینی€Œشهر در یک روند چند ساله شده اند.

پساب و فضای سبز
بی تردید جلوگیری از عرضه رایگان پساب فاضلاب به شهرهای اطراف، اقدامی ارزشمند بوده و می تواند مبالغ قابل توجهی را (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) عاید شهرستان کند. گرچه اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب یکی از نیازهای شهرستان است و در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود، می تواند نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد اما "تشنه بودن" فضای سبز شهرستان، موضوعی است که به راحتی نمی تواند از کنار آن گذشت.

فضای سبز چشم انتظار پساب
هم اکنون آب مورد نیاز پارکها و فضای سبز شهر عموما از محل چاه های عمیق تامین می گردد. چاه هایی که به دلیل خشکسالی و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی، روز به روز به عمق آن افزوده و گاها خشک می شود. در یکسال گذشته شهرداری برای جبران کم آبی و "نجات" فضای سبز و پارکهای سطح شهر از خطر خشکیدن، با صرف هزینه هایی قابل توجه مجبور به حفر 4 حلقه چاه گذشته شد. شهردار در این باره گفت: با گرفتن مجوزات قانونی، چهار حلقه چاه جدید از جمله در پارک پیروزی اجرا گردید که اگر این کار انجام نشده بود بخش زیادی از فضای سبز شهر از دست می رفت.
فضای سبز نیازمند پساب است
در حالی سرانه فضای سبز در کشور به ازای هر نفر ۱۵ مترمربع است، خمینی شهر با سرانه حدود 7 مترمربع سهمی کمتر از نیمی از حد میانگین کشوری را داراست. بر همین اساس، خمینی شهر تا رسیدن به میانگین سرانه فضای سبز کشور راهی طولانی را باید طی کند، راهی که در گام اول نیازمند "تامین آب" است. بماند که هم اکنون فضای سبز محوطه ها و پارکهای زیادی همچون پارک بهار منظریه تنها به دلیل کم آبی ناتمام مانده است.
شاید بتوان با اختصاص بخشی از حجم انبوه سالانه 20 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری (به عنوان منبعی پیدار و قابل اتکا) به فضای سبز شهرستان، برای سالیانی متمادی نیاز فضای سبز به آب را مرتفع نمود. امری که در صورت تحقق، گره گشای بسیاری از مسائل امروز و فردای شهرستان خواهد بود.