واحد امانی قلبی است که در گمنامی برای شهرداری می تپد

ارسال در شهری و رفاهی

واحد امانی شهرداری که با توجه به وظیفه اصلی آن یعنی تامین امنیت عمرانی برای شهر به این نام خوانده می شود، یکی از زیرمجموعه های معاونت عمران است. در واقع این واحد انجام کلیه عملیات نگهداری و تعمیرات مربوط به موارد عمرانی سطح شهر را در دستور کار خود دارد و بعد از اجرای پروژه های کلان شهری به رفع نواقص جزئی و البته مهم و حساس می پردازد. واحد امانی را می توانی یکی از واحدهای فعال شهرداری به شمار آورد که علیرغم تاثیر گذاری در بسیاری از بخش ها هنوز هم برای بسیاری از مسؤولین و مردم عادی ناشناخته است. به دلیل این که انجام بسیاری از این گونه خدمات توسط پیمانکار امکان پذیر نیست شهرداری توسط پتانسیل های موجود در واحد امانی راسا اقدام به رفع معایب می نماید. با مهندس جلال حاج حیدری مسؤول این واحد به گفتگو نشسته ایم.

لطفا جزییات اقدامات حوزه خود را شرح دهید.
واحد امانی از بخش هایی شامل کارگاه جوشکاری و پرسنل فنی و عمرانی تشکیل شده است. این حوزه دارای 30 نیروی انسانی است که شرح وظایف وسیعی دارد. ساخت و مرمت پل های معابر منتهی به خیابان، فعالیت در زمینه دفع آبهای سطحی که شامل احداث و بهسازی کانال و احداث سیل بند به منظور دفع آب های سطحی و انجام همکاری های لازم در خصوص تهیه مصالح مورد نیاز برای حفر چاه های جذبی، بخشی از فعالیت های این حوزه است. همکاران ما همچنین در نصب وسائل ورزشی و اسباب بازی های پارکی و سطل های زباله سطح شهر و تعمیرات مربوط به آنها، لکه گیری و مرمت پیاده روهای سطح شهر، همکاری با ادارات و سازمان های وابسته به شهرداری و مناطق چهارگانه و واحدهای اجرایی شهرداری اعم از تاسیسات، روابط عمومی، ترافیک، زیباسازی، حفاظت فنی و ... انجام وظیفه می نمایند. ما همچنین در مرمت آثار باستانی و خانه های تاریخی با شرکت مهربین همکاری می کنیم. از نظر بنده اهمیت نگهداری و تعمیر بیشتر از احداث است.

مهمترین ویژگی این واحد را چه می دانید؟
در کارهایی که به صورت امانی انجام می گیرد صرفه جویی انجام می شود. مثلا دیوارکشی زمین سازمان خدمات موتوری که توسط واحد امانی انجام گرفت حدود 7 میلیون تومان صرفه جویی شد.کارهایی که ما در سطح شهر انجام می دهیم شاید کوچک باشد ولی حساس هستند. این ها اقداماتی هستند که انجام آنها برای پیمانکار صرفه اقتصادی ندارد مثل اصلاح مسیر دفع آبهای سطحی یا جوشکاری ساده روی دستگاه های ورزشی یا رفع شکستگی پل های سطح شهر و ....

چه پروژه هایی در دست اقدام دارید؟
ادامه عملیات عمرانی منطقه گردشگری لادر از پروژه های در دست اقدام ماست. همچنین بدنه سازی جوی گاردر از سمت سید اشرف، جدول گذاری رمپ و لوپ پل شهید لری، احداث و مرمت پل های معابر سطح شهر، مرمت قصر بام سبز و ادامه زیباسازی سه راه معلم از دیگر پروژه های در حال اجراست.

از پروژه های در دست اجرایتان نیز بگویید.
یکی از این پروژه ها اجرای دیوار مالون در پل شهید لری است. ما همچنین عملیات عمرانی پارک سلامت را در دستورکار قرار دارند. اجرای سرعت گیر در سطح شهر به خصوص بلوار امیرکبیر و اجرای زیباسازی میدان امام رضا نیز در دستور کار ماست. یکی از کارهای مهم ما احداث پل دفع آب های سطحی خیابان شریعتی و چهارراه کارمند است. اگر این اقدام انجام شود ان شاء ا... در بلوار جبل عاملی تجمع آب نداریم.البته ما در زمینه دفع آب های سطحی اقدامات زیادی انجام داده ایم. مثلا با همکاری سازمان موتوری سیل بند بلوار پردیس را درست نمودیم که بسیار موثر بود.

در کارگاه جوشکاری چه کارهایی انجام می دهید؟
در این کارگاه کارهایی مانند ساخت پل، مبلمان شهری، ایستگاه های اتوبوس و ... را انجام می دهیم. قصد داریم در آینده وسایل بازی پارک ها را نیز در این کارگاه بسازیم تا نیازی به خرید و هزینه کردن برای آن ها نباشد. به طور مثال ما در این کارگاه دو ایستگاه اتوبوس ساختیم که اگر می خواستیم آن ها را خریداری نماییم باید برای هر کدام حدود 15 میلیون تومان هزینه می کردیم.

مسؤولیت شما از دوره قبل شهرداری شروع شده است. آیا در دوره جدید وظایف شما تغییری نموده است؟
در این دوره حجم کار ما بیشتر شده است چون آقای حاج حیدری شهردار محترم تاکید زیادی به انجام کارها به صورت امانی دارد. نمونه بارز این گونه کارها خیابان 17 شهریور است که به جز آسفالت و جدول گذاری، تماما به صورت امانی انجام گرفت.

شما در حوزه خود با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
واحد امانی با حضور نیروهای دلسوز و کارآمد می تواند یک بازوی قوی جهت انجام کارهای عمرانی شهرداری گردد. کمبود منابع انسانی و فرسوده بودن بعضی از تجهیزات از جمله مشکلات ما هستند. مشکل مالی نیز که گریبان گیر کلیه واحدهای شهرداری است.

سخن آخر؟
در پایان از حمایت های شهردار و معاونت عمران و همچنین از همکاری سازمان ها و واحدهای مختلف شهرداری تشکر می کنم. یک قدردانی ویژه نیز از همکاران خودم در واحد امانی دارم که شبانه روز در حال تلاش هستند.