چرا فضای سبز خمینی شهر آسیب دیده است؟

ارسال در شهری و رفاهی

متن ذیل پاسخ مهندس صفار معاون خدمات شهری شهرداری است به چرایی این مشکل و اقدامات انجام شده برای حل این معضل. پاسخی که البته همزمان از شهروندان می خواهد چنانچه نظرات و پیشنهاداتی در این زمینه دارند با مسوولان فضای سبز شهرداری ارائه دهند.

DSC05658

***
1- اجرای برخی از عملیات حفظ و نگهداری در فضای سبز خمینی شهر، به صورت سنتی صورت می گیرد، که البته این روش ها درحد توان شهرداری در حال تغییر و تحول است و در آینده تمامی آن ها با روشهای جدید جایگزین خواهد شد. به عنوان نمونه در اجرای عملیات آبیاری اصلاح شیوه های موجود به روش آبیاری تحت فشار زیر نظر کارشناس، در برخی از نقاط شهر انجام گردیده است. (از جمله قطعاتی از بلوار آزادگان، چشمه لادر، قطعاتی از بلوار عموشاهی، پارک جنگلی ولیعصر و قسمت هایی از خیابان عموشاهی به وسیله آبیاری قطره ای آبیاری می گردد.) در بسیاری از نقاط شهر پیشنهاداتی برای جایگزینی روش های سنتی آبیاری با روش های جدید وجود دارد (مانند بلوار بهشتی، جبل عاملی، جمهوری، آزادگان، کهندژ و ...) که در آینده با رفع شدن کلیه موانع اجرا خواهد شد. به علاوه انجام سنتی آبیاری چمن با شیلنگ و کارگر در برخی نقاط تنها روش مناسب آبیاری است. (با در نظر گرفتن کلیه شرایط و فاکتورها) همان گونه که در بسیاری از نقاط کشور نیز انجام می گردد.

DSC05685
2- چند سال است که هر سال با گرم شدن هوا در فصل تابستان با زوال و خشکی درختان، درختچه ها و چمن برخی از نقاط شهر مانند بلوار آزادگان، بلوار کهندژ، بلوار دانشجو و ... روبرو هستیم و از حدود پنج سال قبل فضای سبز این نقاط، کاملا تحت نظر کارشناسان کشاورزی بوده است و آزمایشات پاتولوژی و خاک شناسی روی آن ها انجام یافته است. پروفیل خاک و آزمایشات گیاه پزشکی در سال های مختلف نشان داده است که محل های مذکور دارای بافت و ساختمان خاک نامناسب است به طوری که اطراف ریشه و در داخل خاک پر از آهک و گچ و خاک کلوخه ای و ... بود و طبق نظر کارشناس در برخی از این نقاط مانند بلوار طالقانی، بلوار جمهوری و آزادگان اقدام به تعویض خاک طبق اصول رایج خاکبرداری گردید و پس از خاک برداری هم وضعیت چمن بهتر شد و هم تعدادی از درختان از مرگ نجات پیدا کردند.


3- نکته دیگر این است که وقوع خشکسالی های مداوم در بیش از یک دهه گذشته و شور شدن آب چاه ها باعث فعالیت شدید گروهی از آفات گردیده است، این آفات باعث آسیب شدید به درختان شده اند که در بسیاری از موارد تامرگ کامل درخت پیشروی می کنند (اتفاقی که در بسیاری از نقاط کشور در دهه گذشته رخ داده است). اگر درختان را از نزدیک مشاهده کنید به شدت علائم حمله چوبخوارها و پوستخوارها را به صورت وجود سوراخ روی تنه درخت، خروج شیره و فضولات آفت از تنه درخت، ریزش و جمع شدن فضولات آفت و خاک اره پای تنه درخت، مشاهده می کنید.


4- سطوح چمن که از سال های قبل در سطح شهر وجود دارد نیاز آبی بالا دارد و هر کجا جدیدا چمن کاری شده است (از جمله بلوار آزادگان، پارک بهشت، بلوار آیت ا... صهری و ...) چمن از نوع چمن کم آب و مقاوم به گرما می باشد. از دو سال قبل چمن با نیاز آبی بالا و حساس خریداری نگردیده است. در ضمن تحقیقات کامل جهت کشت چمن های گرمسیری آفریقایی و ژاپنی از دو سال قبل انجام شده و استفاده از آن ها در صورت امکان در دستور کار قرار دارد.


5- یکی دیگر از مشکلات، وجود برخی از گیاهان ناهمخوان با خاک و اقلیم خمینی شهر است که از قبل در شهر کشت شده اند (چنار، بید، شمشاد، چمن اسپورت و ...) در کاشت گیاهان جدید سعی می شود گونه های مناسب با اقلیم و خاک کشت شود (سوزنی برگان، توت، زیتون تلخ، زیتون معمولی، زرشک، پیرو کانتا، اقاقیا، ابریشم، انواع ناز، پامپاس گراس، فرانکینیا، رز، یوکا، اطلسی و ...)

DSC05691
6- عرصه های مختلف فضای سبز سطح شهر علائم ضعف از خود نشان می دهد که برای برطرف کردن آن طرح های زیر انجام می گیرد:


الف) اجرای طرح چالکود در برخی از خیابان ها و پارک ها (به صورت حفر 2 تا 4 گودال با عمق 50 تا 100 متر و قطر حدود 50 تا 100 سانتی متر دور تنه درخت و پر کردن آن ها با کودهای توصیه شده)


ب) اجرای طرح دریل هول در پارک ها (به صورت ایجاد گودال های فراوان با 5 تا 10 سانتی متر و عمق حدود 50 تا 60 سانتی متر در درختکاری های سطح چمن


ج) محلول پاشی توسط کودهای NPK (حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و مقدار کمی عناصر غذایی ریز مغذی) روی مورد، گل های فصل و دائم و سایر درختچه ها و درختان زیر نظر کارشناس


د) تقویت چمن با انواع مواد تقویتی آلی و شیمیایی و ... در زمان مناسب زیر نظر کارشناس


ه) کود دهی با کودهای شیمیایی مناسب به درختان چنار، اقاقیا و ... در زمان مناسب زیر نظر کارشناس


جدا از نکات فوق باید موارد زیر را هم در نظر داشت:
فضای سبز با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد سعی در بهبود وضعیت شهر دارد ولی موانع مختلف مانند کمبود نیرو، کمبود امکانات، کمبود درآمد، تغییرات اقلیمی و وقوع بیش از یک دهه خشکسالی مستمر، کمبود آب، پایین بودن کیفیت آب و ... باعث بروز مشکلات متعدد در سطح شهر می گردد، کما اینکه این مشکلات مختص خمینی شهر نیست و در کل کشور مشاهده می شود. مثلا در دانشگاه صنعتی اصفهان (به عنوان یک نقطه همجوار خمینی شهر) بسیاری از قطعات چمن بلوار اصلی خشک شده است و با کشت های دیگر جایگزین گردیده، سوزنی برگان بامشکلات رو به رو شده اند، برخی از موردها از بین رفته است و درختان نارون آلوده، سرخشک، ضعیف و آفت زده هستند. در شهر اصفهان هم در برخی از نقاط درختان آفت زده، خشک، ضعیف و بی حال هستند. در کرمان، تهران، کاشان، جنگل های بلوط ایلام و ... چند هزار اصله درخت به علت بروز خشکسالی و یا حمله انواع آفات و بیماری های گیاهی قطع گردیده است و ...


در پایان از شهروندان و صاحب نظرات عزیز در این عرصه دعوت می گردد چنانچه نظر یا پیشنهادی برای بهبود وضعیت فضای سبز شهر دارید، با دفتر فضای سبز شهرداری در میان بگذارید تا به یاری خداوند وکمک یکدیگر بتوانیم فضای سبز شاداب تری داشته باشیم.