بررسی مشکلات ادغام سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی

ارسال در شهری و رفاهی


نهمین نشست هم اندیشی مدیران عامل سازمان های تاکسیرانی و حمل و نقل بار و مسافر شهرهای مرکز، جنوب وغرب کشور به میزبانی شهرستان خمینی شهر و در دانشگاه صنعتی برگزار شد.
ادغام سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی و پایانه ها و تبدیل آن ها به سازمان حمل و نقل بار و مسافر که شیوه نامه آن توسط وزارت کشور ابلاغ شده است، مهم ترین موضوع این جلسه بود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین بیان داشت: ما در این نشست از مسؤولان مربوطه در شهرهای بروجرد، یزد و شهرکرد که سابقه ادغام دو سازمان مذکور را دارند دعوت کردیم و راجع به کارهایی که در این زمینه انجام داده اند، نقاط ضعف و قوت ادغام بحث و تبادل نظر نمودیم.
وی افزود: هر کدام از این شهرها ادغام را به شیوه خودشان انجام داده و به مشکلاتی برخورده بودند که دانستن آن ها برای ما مفید بود.
راشدفر تصریح کرد: سازمان های جدید در رابطه با شناسه ملی و بیمه با مشکلاتی مواجه شده اند. علاوه بر آن ساختار و اختیارات سازمان مشخص نیست و در نهایت هم مدیرعامل سازمان جدید در یک شهر دارای اختیارات حداقلی است و عمده بار کار آن به دوش شهردار آن شهر خواهد افتاد.
وی با اشاره به خودگردان بودن تاکسیرانی ها بیان داشت: سازمان های اتوبوسرانی هزینه بر هستند و ادغام این دو سازمان با یکدیگر مشکلات شهری و مدیریتی زیادی به وجود می آورد.
در این جلسه همچنین پیشنهاد رانندگان تاکسی خمینی شهر مبنی بر افزایش سن فرسودگی تاکسی های درون شهری از 10 به 15 سال با رعایت نکات مربوط به معاینه فنی و محیط زیست، مطرح شد.
مشکلات شرکت های تاکسی اینترنتی از دیگر موضوعات مورد بحث در این همایش بود. این شرکت ها زیر نظر اداره صنعت، معدن وتجارت (مشاغل رایانه ای) هستند و هم برای مردم و هم برای رانندگان تاکسی های شهری و آژانس ها مشکلاتی را به وجود آورده اند.
رییس سازمان تاکسیرانی اصفهان در همین راستا ضمن اشاره به کساد شدن کار تاکسی های آژانس با ظهور تاکسی های اینترنتی افزود: سازمان های تاکسی رانی رانندگان خود را گزینش می کنند و از رانندگان موظف به معاینه فنی خودروهایشان می باشند ولی تاکسی های اینترنتی این محدودیت ها را ندارند.
حسین جعفری گفت: ما شیوه نامه ای برای تاکسی های اینترنتی تنظیم کرده ایم و تمام نکات را در آن لحاظ نمودیم و قرار است دادستان آن را بررسی و به تمامی شرکت های تاکسی اینترنتی ابلاغ نماید تا بر اساس آن فعالیت کنند. ولی در حال حاضر چون بر آن ها نظارت نداریم، سفرهای مردمی با تاکسی های اینترنتی را تضمین نمی کنیم.
وی از راه اندازی تاکسی اینترنتی اسپین با نظارت تاکسیرانی اصفهان خبر داد و گفت: در این تاکسی اینترنتی، آژانس های تاکسی تلفنی سهامدار هستند و به صورت مشارکتی فعالیت می کنند.
جعفری افزود: ما مخالف تاکسی های اینترنتی نیستیم ولی آن ها باید مجوز های لازم را بگیرند و برای مردم هم تهدید نباشند.
راعی سرپرست فرمانداری نیز در این همایش گفت: امیدوار هستیم این نشست بتواند در جهت پیش برد اهدافی که سازمانهای تاکسی رانی وحمل ونقل جمعی دارند موثر واقع گردد. یقیناً استفاده از تجارب سایر شهرها مفید است.
گفتنی است فراکسیون سازمان تاکسیرانی شهرهای مرکز و جنوب کشور استانهای اصفهان، چهار محال و بختیاری، کرمان، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، قم، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد را شامل می شود و مدیرعامل تاکسی رانی خمینی شهر دبیر این فراکسیون است.