خمینی شهر در مسیرقطار نجف آباد اصفهان

ارسال در شهری و رفاهی


در مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهردار نجف‌آباد موافقت‌نامه احداث خطوط قطار حومه‌ای اصفهان – نجف‌آباد به امضاء رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این پروژه که برای نخستین‌بار در کشور از طریق تامین مالی مشارکتی میان راه‌آهن و شهرداری چند شهر حومه‌ای در استان اصفهان اجرا خواهد شد، با هزینه‌ای معادل 1200 میلیارد تومان ظرف سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

براساس اظهارات منتظری شهردار نجف‌آباد طول این مسیر 30 کیلومتر خواهد بود که در جریان آن سه شهر اصفهان – خمینی‌شهر – نجف‌آباد به یکدیگر متصل می‌شوند.

همچنین با موافقت شهرداری اصفهان بنا شده این خط ریلی به خط 2 متروی شهر اصفهان متصل شود.

شهردار نجف‌آباد همچنین از مشارکت بخش خصوصی در این پروژه خبر داده و اعلام کرده است: براساس توافقی که میان این بخش با شهرداری نجف‌آباد صورت گرفته در قبال خدماتی که این سرمایه‌گذاران ارائه خواهند کرد، زمین‌هایی از سوی شهرداری برای بهره‌برداری در طول این مسیر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

این نوع تامین مالی در کشور سابقه نداشته و طبق اعلام راه‌آهن امید این وجود دارد که با مشارکت شهرداری دیگر کلانشهرها به طور خاص تهران امکان رشد و توسعه قطارهای حومه‌ای به وجود بیاید.

پیگیری تاسیس سازمان متولی قطارهای حومه‌ای

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته همواره نسبت به اهمیت قطارهای حومه‌ای در کشور غفلت شده است، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته دولت مصمم است سازمانی که به طور خاص متولی توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای است را تاسیس کند.

محسن پورسید آقایی در مراسم امضای قرار‌داد احداث قطار حومه‌ای نجف‌آباد تاکید کرد: این قطار اولین خط قطار حومه‌ای به حساب می‌آید که با مشارکت شهرداری و راه‌آهن اجرایی و نهایی خواهد شد. موضوعی که ما را امیدوار کرده نسبت به گذشته توجهات به قطار حومه‌ای افزایش پیدا کند.

وی با مقایسه میان زمان افتتاح قطارهای حومه‌ای در قیاس با خطوط مترو عنوان کرد: در شرایطی که بسیاری از خطوط مترو زمانی بین 15 تا 20 سال برای افتتاح نهایی نیاز داشته و بسیار هزینه‌بر هستند، قطارهای حومه‌ای را می‌توان در مدت زمان کوتاه اجرایی کرد تا جایی که ما امید داریم قطار حومه‌ای نجف‌آباد ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که نبود سازمان متولی و تامین هزینه‌های اجرای پروژه اصلی‌ترین موانع بر سر تکمیل و توسعه قطارهای حومه‌ای بوده‌اند، توضیح داد: دولت تلاش می‌کند با تاسیس سازمانی که به‌طور خاص به قطارهای حومه‌ای می‌پردازد مشکل اول را حل کرده وهمچنین با طراحی روش‌هایی مانند استفاده از توان شهرداری‌ها تامین مالی پروژه‌ها را نیز جبران کند.

پورسید اقایی با بیان این‌که شهرداری مناطق حومه‌ای باید اصلی‌ترین پیگیری برای ساخت قطارهای حومه‌ای را انجام دهد، تصریح کرد: قطعا کلانشهرها علاقه‌ای به این ندارند که تعداد جمعیت وارد شده به خود را افزایش دهند، بلکه این شهرداری‌های حومه‌ای هستند که با پیگیری مقدمات امکان تردد راحت، ارزان و ایمن شهروندان‌شان را فراهم آورند.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری شهرداری نجف‌آباد و چند شهر حومه‌ای استان اصفهان برای نخستین‌بار امکان تامین مالی این پروژه‌ها از طریق مشارکت بین راه‌آهن و شهرداری فراهم شده که این امر می‌تواند از سوی دیگر شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و تبریز نیز پیگیری شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال نخست افتتاح این پروژه روزانه 60 هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا شوند، اظهار کرد: در قالب برنامه‌ریزی انجام گرفته بحث تملک اراضی، ساخت ایستگاه، استفاده از فضای تجاری از سوی شهرداری نجف‌آباد و همچنین بحث روسازی، تامین ناوگان، علائم، بهره‌برداری و نگهداری از سوی راه‌آهن انجام شود که شبیه به این طرح می‌تواند بر مدل‌های موفق همکاری در دیگر شهرها نیز اتفاق بیفتد.

پورسید آقایی خاطر نشان کرد: راه‌آهن بحث شهرسازی براساس ریل را در دستور کار قرار داده و ما امیدواریم در ماه‌های آینده با پیگیری‌هایی که صورت می‌دهیم شهرداری مناطق مختلف کشور را با این بحث آشنا کرده و امکان تامین قرار‌دادهایی جدید به منظور توسعه قطارهای حومه‌ای را به وجود آوریم.