خمینی شهر در مسیرقطار نجف آباد اصفهان
در مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت راهâآهن جمهوری اسلامی ایران و شهردار نجفâآباد موافقتâنامه احداث خطوط قطار حومهâای اصفهان â نجفâآباد به امضاء رسید.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این پروژه که برای نخستینâبار در کشور از طریق تامین مالی مشارکتی میان راهâآهن و شهرداری چند شهر حومهâای در استان اصفهان اجرا خواهد شد، با هزینهâای معادل 1200 میلیارد تومان ظرف سه سال به بهرهâبرداری خواهد رسید.
براساس اظهارات منتظری شهردار نجفâآباد طول این مسیر 30 کیلومتر خواهد بود که در جریان آن سه شهر اصفهان â خمینیâشهر â نجفâآباد به یکدیگر متصل میâشوند.
همچنین با موافقت شهرداری اصفهان بنا شده این خط ریلی به خط 2 متروی شهر اصفهان متصل شود.
شهردار نجفâآباد همچنین از مشارکت بخش خصوصی در این پروژه خبر داده و اعلام کرده است: براساس توافقی که میان این بخش با شهرداری نجفâآباد صورت گرفته در قبال خدماتی که این سرمایهâگذاران ارائه خواهند کرد، زمینâهایی از سوی شهرداری برای بهرهâبرداری در طول این مسیر به سرمایهâگذاران بخش خصوصی ارائه خواهد شد.
این نوع تامین مالی در کشور سابقه نداشته و طبق اعلام راهâآهن امید این وجود دارد که با مشارکت شهرداری دیگر کلانشهرها به طور خاص تهران امکان رشد و توسعه قطارهای حومهâای به وجود بیاید.
پیگیری تاسیس سازمان متولی قطارهای حومهâای
مدیرعامل راهâآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینâکه در طول سالâهای گذشته همواره نسبت به اهمیت قطارهای حومهâای در کشور غفلت شده است، اظهار کرد: با پیگیریâهای صورت گرفته دولت مصمم است سازمانی که به طور خاص متولی توسعه حملâونقل حومهâای است را تاسیس کند.
محسن پورسید آقایی در مراسم امضای قرارâداد احداث قطار حومهâای نجفâآباد تاکید کرد: این قطار اولین خط قطار حومهâای به حساب میâآید که با مشارکت شهرداری و راهâآهن اجرایی و نهایی خواهد شد. موضوعی که ما را امیدوار کرده نسبت به گذشته توجهات به قطار حومهâای افزایش پیدا کند.
وی با مقایسه میان زمان افتتاح قطارهای حومهâای در قیاس با خطوط مترو عنوان کرد: در شرایطی که بسیاری از خطوط مترو زمانی بین 15 تا 20 سال برای افتتاح نهایی نیاز داشته و بسیار هزینهâبر هستند، قطارهای حومهâای را میâتوان در مدت زمان کوتاه اجرایی کرد تا جایی که ما امید داریم قطار حومهâای نجفâآباد ظرف سه سال به بهرهâبرداری برسد.
مدیر عامل راهâآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینâکه نبود سازمان متولی و تامین هزینهâهای اجرای پروژه اصلیâترین موانع بر سر تکمیل و توسعه قطارهای حومهâای بودهâاند، توضیح داد: دولت تلاش میâکند با تاسیس سازمانی که بهâطور خاص به قطارهای حومهâای میâپردازد مشکل اول را حل کرده وهمچنین با طراحی روشâهایی مانند استفاده از توان شهرداریâها تامین مالی پروژهâها را نیز جبران کند.
پورسید اقایی با بیان اینâکه شهرداری مناطق حومهâای باید اصلیâترین پیگیری برای ساخت قطارهای حومهâای را انجام دهد، تصریح کرد: قطعا کلانشهرها علاقهâای به این ندارند که تعداد جمعیت وارد شده به خود را افزایش دهند، بلکه این شهرداریâهای حومهâای هستند که با پیگیری مقدمات امکان تردد راحت، ارزان و ایمن شهروندانâشان را فراهم آورند.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیری شهرداری نجفâآباد و چند شهر حومهâای استان اصفهان برای نخستینâبار امکان تامین مالی این پروژهâها از طریق مشارکت بین راهâآهن و شهرداری فراهم شده که این امر میâتواند از سوی دیگر شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و تبریز نیز پیگیری شود.
مدیرعامل راهâآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینâکه پیشâبینی میâشود در سال نخست افتتاح این پروژه روزانه 60 هزار مسافر از طریق آن جابهâجا شوند، اظهار کرد: در قالب برنامهâریزی انجام گرفته بحث تملک اراضی، ساخت ایستگاه، استفاده از فضای تجاری از سوی شهرداری نجفâآباد و همچنین بحث روسازی، تامین ناوگان، علائم، بهرهâبرداری و نگهداری از سوی راهâآهن انجام شود که شبیه به این طرح میâتواند بر مدلâهای موفق همکاری در دیگر شهرها نیز اتفاق بیفتد.
پورسید آقایی خاطر نشان کرد: راهâآهن بحث شهرسازی براساس ریل را در دستور کار قرار داده و ما امیدواریم در ماهâهای آینده با پیگیریâهایی که صورت میâدهیم شهرداری مناطق مختلف کشور را با این بحث آشنا کرده و امکان تامین قرارâدادهایی جدید به منظور توسعه قطارهای حومهâای را به وجود آوریم.