سه وعده نماینده رئیس جمهور به خمینی شهر

ارسال در شهری و رفاهی

اشاره: در جریان سفررییس جمهور محترم به استان اصفهان ،دکتر سلطانی فر به نمایندگی از ایشان در جلسه اداری شهرستان خمینی شهر شرکت نمود، اطلاع رسانی سریع از این سفر به وسیله فرصت آنلاین باوجود امکانات محدود صورت گرفت وآنچه اکنون می خوانید سخنان مسولین شهر وسلطانی فر است که در شورای اداری عنوان شده است.

 

شهرداری ها به دلیل مشکلات مالی به سختی فعالیت می کنند
در ابتدای این جلسه احمد رضوانی فرماندار با یادآوری جمعیت زیاد شهرستان گفت: خمینی شهر یکی از پر جمعیت ترین شهرستانهای استان اصفهان است و نزدیکترین شهر به مرکز استان. شهر ما شامل شهرستان های خمینی شهر، کوشک، درچه و اصغر آباد می شود و با جمعیتی بالغ بر 350000 نفر، بعد از تهران متراکم ترین شهر کشور است. خمینی شهر مردمانی ولایت مدار دارد و حسینیه ی ایران است.


فرماندار در ادامه با تفکیک صحبت هایش به دو بحث کلی وجزیی گفت: اولین درخواست من درباره فرمانداری ویژه است که با توجه به پارامترهایی که عرض کردم شهرستان ما تمام معیار هایی که برای فرماندار ویژه در نظر گرفته شده را دارد. ما در شهرستان بیش از 2300 شهید داریم و علمای بزرگی در این شهر زندگی کرده اند، به خصوص آیت الله اشرفی اصفهانی. با توجه به اینکه شهرستان شهید پرور است ترتیبی اتخاذ کنید تا به این خواسته توجه شود.


رضوانی افزود: مشکل بعدی ما اشتغال است، شهرستان ما به دلیل قرار گرفتن شهرستان در شعاع 50 کیلومتری و عدم امکان احداث مراکز صنعتی در شعاع 50 کیلومتری، نیازمند تکمیل شهرک غیر آلاینده برق و الکترونیک است. میزان بیکاری در شهرستان خیلی زیاد است و نیاز است که توجه ی بیشتری به آن شود. بحث دیگر درباره پایین بودن سرانه آموزشی، ورزشی و بهداشتی شهرستان است. ما در جریان مشکلاتی که در حال حاضر کشور با آن روبروست هستیم اما سرانه این شهرستان خیلی پایین است و نیاز به توجه ویژه دارد.


فرماندار با مطرح کردن بحث آلایندگی گفت: با توجه به همجواری این شهرستان با مراکز آلاینده مثل نیروگاه درچه، پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان انتظار هست که در تقسیم سهم آلایندگی توجه بیشتری به این موضوع شود و همه در اصفهان هزینه نشود. مشکل دیگر عدم درآمد شهرداری ها است. این 4 شهرداری شهرستان ما بدلیل مشکلات مالی به سختی فعالیت می کنند.


رضوانی درباره سایر مشکلات شهرستان افزود: مشکل بعدی مسکن مهر است، ساکنین مسکن مهر الان با مشکلات بزرگی روبرو هستند که درخواست داریم وزارت مسکن و شهرسازی توجه خاصی به این موضوع داشته باشند. مورد بعدی ساماندهی مهاجران در اطراف شهرستان است که برای ما مشکلاتی را به همراه داشته است. درباره مسایل کشاورزی مواردی مثل گلابی و تنباکوی طلایی شهرستان به خارج از کشور صادر میشوند و ما انتظار داریم صنایعی مثل حوله بافی و خاتم شهرستان را یاری کنید.
فرماندار در انتهای سخنانش به اصلی ترین موضوع مرتبط با دکتر سلطانی فر اشاره کرد و گفت: خمینی شهر با این همه قدمت اداره میراث فرهنگی ندارد و نمایندگی میراث با یک نفر که ایشان رییس اداره میراث فرهنگی فریدن هستند و تنها هفته ای دو روز حضور دارند اداره می شود.


امکاناتی که برای این شهرستان در نظر گرفته می شود جوابگوی جمعیت آن نیست
سپس نوبت به آیت ا... رحیمی امام جمعه شهر رسید که با تایید صحبت های فرماندار به نگرانی مردم در خصوص مسایل فرهنگی اشاره کرد وگفت:انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و ارزشی بود و جمهوری ما اسلامی است و جمهوری تنها نیست لذا تمام مسایل با آن حساسیتی که امام داشتند و برای آن شورای انقلاب فرهنگی را تاسیس کردند باید پیگیری شود. مردم گاهی احساس میکنند که نوعی کوتاهی وجود دارد و این قابل پذیرش برای آنها نیست.


امام جمعه با انتقاد از وضعیت سختمان مصلی گفت: بعد از 36 سال مصلی نماز جمعه هنوز در شان مردم خمینی شهر نیست . با وجود این که خمینی شهر شهید پرور و انقلابی است ولی مصلی در شان این مردم نداریم. مصلی فعلی نه وسایل گرمایشی دارد و نه وسایل سرمایشی و نه امنیت. اگر بخواهیم یک جلسه بزرگ بگیریم جای مناسب نداریم. ما نیاز به یک مصلی بزرگ داریم و دولت نگوید این موضوع در حیطه کاری من نیست، اینقدر پول در کشور است که میتواند این مصلی را به خوبی بسازد. هنوز حتی بحث زمین آن هم حل نشده و کاری که در عرض یک ساعت باید حل میشد روی زمین مانده.


نماینده ولی فقیه در مورد مسایل فرهنگی گفت: ما در امور مساجد و ستاد امر به معروف هیچ امکاناتی برای کار فرهنگی نداریم و هنوز اصلا نیرو نداریم. من معتقدم شهرستانی با این همه جمعیت نیاز به سازمان تبلیغات قوی دارد. نسبت به این مسایل فرهنگی توجه کنید. مسکن مهر این شهرستان و به خصوص مسجد مسکن مهر هنوز بودجه ای به آن اختصاص داده نشده است، من میخواهم امسال این بودجه را برای ساخت مسجد ارسال کنید و اگر هم بشود ساخت مسکن مهر ادامه داشته باشد که میتواند خیلی از نیازمندان را خوشحال کند. در یک کلام در شهرستان بوجه فرهنگی وجود ندارد. منظورم از فرهنگی، فرهنگی مذهبی است نه فرهنگی ورزشی. بحث میراث فرهنگی در این شهرستان فراموش شده است.


وی در پایان با اشاره ای به جاده کمربندی گفت: موضوع بعدی جاده کمربندی است که تاکنون خیلی کشته داده و تکمیل آن بیش از حد طول کشیده و رسیدگی به آن الزامی است. ما دفتر صدا و سیما نداریم و تنها نمایندگی است و نمیتوانیم اخبار را پوشش دهیم. گاهی ضد انقلاب خیلی از اخبار منفی را اعلام میکند و ما توانایی اعلام اخبار مثبت را نداریم.

 

خمینی شهر بهترین تنباکوی زرد طلایی جهان را تولید می کند
در ادامه محسن صرامی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با قیاسی بین سفرهای استانی دولت دهم ویازدهم گفت: در جلساتی که با معاونت اجرایی رییس جمهور داشتم متوجه شدم ساز و کارهایی را برای این سفر دیده اند و وقتی که دیدیم قصد زدن کلنگ جدیدی را ندارند،درخواست کردیم منطقه ویژه اقتصادی خمینی شهر را پیگیری کنند. بحث بعدی منطقه گردشگری اصغر آباد است که اگر این امتیاز شامل حال مردم خمینی شهر شود ابعاد مختلف سرمایه گذاری برای مردم پدید می آید.
صرامی پیرامون فرمانداری ویژه نیزگفت: مستندات فرمانداری ویژه همراه با دستوراتی که از آقای جهانگیری داریم را در نشست مشترک با دولت طرح میکنیم. شهرستان خمینی شهر از لحاظ علمی دانشگاه های بزرگ و شهرک علمی تحقیقاتی را دارد، علمای بزرگ مذهبی دارد که حوزه علمیه مدیون خیلی ازعلمای این شهرستان است. بزرگترین اتحادیه قرآنی مربوط به خمینی شهر است. بسیاری از نخبگان و هنرمندانی که در جهان نام آنها پرآوازه است مربوط به خمینی شهر هستند.


محسن صرامی افزود: با توجه به قابلیت هایی که شهرستان دارد این شرایط در شان آن نیست. این اولین بار است که در خمینی شهر فرماندار، نماینده و امام جمعه با هم پشت یک میز می نشینند تا برای شهر تصمیم گیری کنند و این اتحاد انشا اله پر رنگ تر خواهد شد. مشکل بعدی شهرستان خشکسالی است، خمینی شهر بهترین تنباکوی زرد طلایی جهان را تولید میکند،مرکز گل شب بو ایران است.


نماینده در پایان صحبت هایش به ابهام بزرگ شهر اشاره کرد وگفت: یک مطلب خیلی جدی این که یک شهر زیرزمینی در خمینی شهر است که خیلی ها به صورت افسانه ای میگویند در تاریخ خمینی شهر مستندات آن وجود دارد. دستوراتی داده اند تا برای این تونل پژوهش هایی در پژوهشکده میراث فرهنگی انجام شود اما یک دست هایی در کار است که با وجود گذشت یک سال، این دستور روی میز است وهنوز کاری صورت نگرفته است. من میخواهم هر چه زودتر تکلیف مردم خمینی شهر را روشن کنند. این موضوع اگر واقعیت داشته باشد تحولی برای شهر است در حد غار علیصدر و من از شما میخواهم که میراث فرهنگی شهرستان را به اداره تبدیل کنید تا بتوانیم در کنار رسیدگی به سایر آثار تاریخی و مراکز گردشگری شهر، مقداری از این تونل را آزاد و جذب توریست کنیم.


کمک های خوبی به منطقه گردشگری لادر می کنیم
در ادامه نوبت به دکتر سلطانی فر رسید تا برداشت خود از صحبت های مسئولین شهرستان را بیان کند والبته قول های مهمی را هم بدهد.
معاون رییس جمهور گفت: روزی که ما وارد هیات دولت شدیم در برآورد اولیه 77000 پروژه نیمه کاره مانده از دولت های قبل به جا مانده بود و البته خیلی از این پروژه ها بدون پایه واساس کلنگ خورده بود ، خیلی از این پروژه ها هم فقط در حد زدن کلنگ بود . بنای رییس جمهور این بود که ما قولی به مردم بدهیم که در همین دوره اول دولت تدبیرو امید بتوانیم به آنها عمل کنیم. 


وی ادامه داد: روالی که در سفر های استانی است بدین صورت است که دو سه ماه قبل جلساتی با مسوولین آن استان برگزار میشود و نیازهای اولیه بررسی میشود. در جلسه ی دیگری مواردی که در اولویت است برای آن برنامه ریزی می شود.


دکتر سلطانی فر گفت: سه یا چهار محور عمده برای استان اصفهان برنامه ریزی شده، اولی بحث آب استان است، دوم مشکلات کشاورزی است، محور سوم بهداشت و درمان است که خوشبختانه این دولت یک رضایت عمومی را در این زمینه بدست آورده است. برای بهداشت در کشور به جز بهتر اجرا کردن طرح سلامت، در استان اصفهان اتمام مراکز درمانی استان مورد توجه قرار گرفت، محور چهارم گردشگری بود و با توجه به جاذبه هایی که در این استان وجود دارد بودجه ای برای مرمت و بازسازی اماکن تاریخی اختصاص داده شده است. 


سلطانی فر در مهمترین بخش سخنانش گفت: قول میدهم همه مشکلاتی که بیان شد را پیگیری کنم. درخصوص شهر زیرزمینی(تونل کهندژ) بلافاصله دستور انجام کار تحقیقاتی سریع را می دهم. در زمینه تبدیل اداره این شهرستان و ارتقای آن پیگیر خواهم بود. باور داریم که حق این شهرستان است که از لحاظ گردشگری مستقل کار خود را انجام دهد ودرباره منطقه لادر هم کمک های خوبی به آن منطقه می کنم. البته الان شرایطی خوبی در آن فراهم شده تا بخش خصوصی زیرساختهای گردشگری آن را احداث کند.