كاهش 30 درصدي درآمد شهرداري خميني شهر از محل عوارض نوسازي، كسب و پيشه

ارسال در شهری و رفاهی

 شهرداری نهادی است خدمت رسان به مردم و رتق و فتق بسياري از امور شهر در روز بر عهده اين نهاد است. اين ارگان عليرغم دهها وظيفه اي كه بر دوشش نهاده اند از بودجه عمومي دولت بهره اي ندارد و به درآمدهاي خود متكي است

كه مهم ترين بخش اين درآمدها هم، عوارضي است كه مردم بابت نوسازي و كسب و پيشه مي پردازند.يعني در واقع اگر مردم شهري عوارض ندهند شهرشان آنگونه كه بايد، آباد نخواهد بود. سئوال مهم آنست كه آيا مردم شهر ما در پرداخت عوارض خود دقيق عمل مي كنند؟ و اين عوارض چقدر به شهرداري كمك مي كند؟ اين سئوالي است كه براي يافتن پاسخ اش رفتيم سراغ نورالله عموسلطانی مدیر درآمد شهرداری.

عموسلطانی تصريح كرد: شهرداری ها ادارات خدماتی غیردولتی هستند و از اعتبارات دولتی محروم، به همین دلیل برای انجام وظایف نیازمند درآمد هستند تا بتوانند خدمت رسانی کنند. وي با بيان اينكه شهرداری ها برای انجام وظایف خود یک برنامه سالیانه دارند که اصطلاحا به آن بودجه می گویند افزود: بودجه مشخص می کند که باید در سال چقدر درآمد داشته باشند و چقدر می توانند هزینه کنند و روند و مسیر اهداف تعیین شده را مشخص می کند. در خمینی شهر که شهرداري درآمد ثابتی ندارد پرداخت عوارض از طرف مردم یکی از مهم ترين راههای درآمدی براي اين نهاد است تا بتواند به مردم خدمت کند.

مدیر درآمد شهرداری به نکته ای هم اشاره کرد که بعضی وقت ها به گوش می رسد که مردم می گویند اعتباری برای شهرداری آمده است و مسوولین نتوانستند از آن استفاده کنند یا از شهر خارج شده است. این بحث درست نیست چون همانگونه که گفتیم شهرداری برنامه خاصی دارد و بر اساس درآمدهایش که از راه عوارض و درآمدهای پایدار است هزینه می کند.

عموسلطانی در ادامه مشکلاتی را بیان کرد که باعث کمبود درآمد شهرداری شده است که از آن جمله می توان به فقدان درآمد پایدار برای شهرداری به دلیل نبودن شهرک صنعتی و پایانه مسافربری و حمل و نقل و میدان میوه و تره بار و ... اشاره كرد که می توانست منبع درآمدی خوبی برای شهر باشد. عموسلطانی اضافه کرد: مشكلات ديگر هم هست از جمله: انتقال سرمایه های شهر به بیرون مثل کارخانجات سنگبری در محمود آباد و کارگاه ها و کارخانجات در شهرک منتظری گلدشت که منجر به پرداخت عوارض به اصفهان و نجف آباد می شود، سر ریزشدن جمعیت استان و شهر اصفهان به خمینی شهرکه اکثراً از نظر مالی ضعیف هستند و نه تنها نمی توانند باری از دوش شهرداری بردارند بلکه مشکلاتی را برای شهر و شهرداری بوجود آورده اند و بالاخره انتظار خدمات دارند، خوابگاهی بودن شهر به صورتی که اغلب افراد صبح برای تحصیل یا کار از شهر خارج شده و عصر به شهر باز می گردند و با خود درآمدی به شهر نمی آورند بلکه وقتی به شهر بازمی گردند باید به آنها خدمات رسانی شود.

وي تصريح كرد: همه شهرداریها و از جمله شهرداری خمینی شهر از زمانی که بیمه ساختمان گران شد و ساخت و ساز و به تبع آن، عوارض نوسازي كاهش يافت دچار كمبود شديد درآمد شدند.

مسئول درآمد شهرداري تصريح كرد: در چنين شرايطي، پرداخت عوارض توسط مردم مي تواند كمك شاياني به حل مشكلات شهر كند و مردم می توانند با پرداخت عوارض هم به خود و هم به شهرداری کمک کنند؛ به شهرداری از آن جهت که باعث درآمدزایی می شود و از طرف دیگر اینکه اگر فردی روزی با شهرداری کار داشت عوارض چند ساله را باید یکجا بپردازد که هزینه زیادی را باید متقبل شود پس بهترین راه این است که وقتی قبوض به درب مغازه یا منزل می آید پرداخت کنند. و اگر مشکلی از نظر نوع مبلغ یا مقادیری در رابطه با وضعیت ملک یا اسم و مشخصات در فیش مشاهده کردند، می توانند با در دست داشتن کلیه مدارک و مستندات به شهرداری مراجعه کنند تا همکاران ما بررسی و مشکلشان را حل کنند.

وي در توضيح بودجه شهرداري گفت: بودجه امسال شهرداری حدود 25 میلیارد تومان است که تا كنون حدود 70 % وصول شده که نسبت به سال گذشته 30 % کاهش داشته است. همین 30 % كاهش باعث مشکلاتی برای ما شده و خیلی از فعالیتهای تعیین شده بخصوص در امر آسفالت و لکه گیری معابر را نتوانستیم انجام دهیم.

وي گفت: یک فرد از زمان تولد تا مرگ در ارتباط با شهرداری است و تمام خدماتی که نياز دارد را شهرداری باید ارائه کند. البته شهروندان هم شهرداری را از خودشان بدانند و فکر نکنند شهرداری یک نهاد جدای از مردم است. چون بالاخره افرادی که پشت این میزها نشسته اند آماده هستند تا مشکلات مردم را حل کنند. بعضا هم ممکن است مشکلاتی باشد که یا واقعا ما از نظر قانونی نتوانیم آنها را حل کنیم یا انتظارات بعضی افراد زیاد باشد که باید به هر حال مورد بررسی قرار گیرد و تجدید نظر شود که آن ها هم توقعاتشان را در کار پایین بیاورند و هم ما به نسبت خدماتی که می خواهیم بدهیم و رفتاری که با مردم داریم تجدید نظر کنیم.

در پایان گفتگو چند سوال از آقای عموسلطانی کردیم که این گونه جواب شنیدیم. اولین سئوال اينكه اولين قرعه کشی جوایز عوارض در چه سالی صورت گرفت و در پرداخت عوارض چه نقشی داشت؟ و او گفت: اولین قرعه کشی در سال 88 صورت گرفت و بر اثر آن، نسبت پرداخت عوارض از طرف مردم در سال 89، نزديك به 2 برابر شد. وي در توضيح انواع عوارضی که شهرداریها از مردم می گیرند هم گفت: شهرداری ها انواع درآمد را از طریق گرفتن عوارض از پروانه های ساختمانی، عوارض نوسازی و عمران شهری که در بین مردم به عوارض نوسازی معروف است، کسب و پیشه، کارخانجات، قطع درختان و... کسب می کند.

خبر پایانی که عموسلطانی به فرصت داد این بود که پس از بازگشت باغ پلی اکریل به حريم خمینی شهر، امسال شهرداري توانست عوارض يك میلیارد تومانی از آن دریافت کنند.