تغيير زمان جمع آوري زباله ها بر اساس نظرات مردم

ارسال در شهری و رفاهی

 

lotfiبي شك يكي از وظايف تثبيت شده شهرداريها در كشور موضوع جمع آوري زباله است كه هم در قانون به آن تصريح شده و هم در ذهنيت شهروندان به تثبيت رسيده است.

اين وظيفه در نگاه اول موضوع ساده اي به نظر مي رسد اما همين موضوع به ظاهر ساده وقتي از ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و غيره مورد بررسي قرار مي گيرد واجد ظرافت ها و پيچيدگي هايي مي شود كه هرگونه تصميم گيري را در اين حوزه تحت الشعاع قرار مي دهد. بطور مثال اين كه مردم يك شهر عادات فرهنگي خاصي در نوع مصرف دارند يا  نگاهي كه نسبت به موضوعاتي نظير اسراف دارند و يا اين كه از چه سطح معيشتي برخوردارند همگي در نوع زباله توليدي و در نتيجه نحوه برخورد با موضوع جمع آوري زباله شان تاثير گذار است. به عبارت ديگر اگر اين مردم در فرهنگ غذايي شان از ميوه و سبزي و محصولات تره بار بيشتر استفاده كنند، در نتيجه زباله توليدي ايشان بيشتر زباله تر خواهد بود تا زباله خشك، و ماندگاري و فساد ناپذيري زباله شان بسيار كمتر خواهد بود و مديريت شهري بايد زودتر آنرا از شهر دور كند. در حاليكه اگر همين زباله خشك باشد امكان ماندگاري بيشتري را در شهرخواهد داشت و برخورد مي تواند از نوع ديگري باشد. همين نگاه را مي توان در ارتباط با تراكم جمعيت و جمع آوري زباله داشت كه در شهر با تراكم (تعداد افراد در واحد سطح) بيشتر جمعيتي، بالطبع توليد زباله در واحد سطح نيز بيشتر است و خدمات بيشتر و به روزتري به منظور كمتر ماندن زباله در محيط بايدارائه شود و طبعاً اين ارتباط بين اقتصاد و وضع معيشتي مردم با ميزان زباله توليدي نيز برقرار است .

 

با توجه به مقدمه ذكر شده، خميني شهر داراي مشخصه هايي نظير تراكم بالاي جمعيتي، وجود مهاجرين در تركيب جمعيتي، سطح پايين اقتصاد عمومي و بافت فرسوده قابل ملاحظه است كه مجموعه اين مشخصات روش ويژه مديريتي را در بخش جمع آوري زباله طلب مي كند كه اين روش مي تواند در بسياري از آيتم ها مشابه يا متضاد با روشهاي مديران در ساير شهرهاي كشور باشد. تا سال 89 جمع آوري زباله در خميني شهر بر مناي روزهاي هفته و بصورت يك روز در ميان و عدم سرويس دهي در روزهاي جمعه بود و از ساعت 5 عصر تا 12 شب به انجام مي رسيد كه اين امر باعث عدم سرويس دهي دو روزه در پايان هفته مي شد يعني زباله شهروند ساكن مناطق زوج(2 و 4) كه چهارشنبه جمع آوري شده بود در نوبت بعدي درروزشنبه سرويس دهي مي شد و زباله شهروند ساكن مناطق فرد (1و3) كه پنجشنبه جمع آوري شده بود در نوبت بعدي در روز يكشنبه سرويس دهي مي شد و به اين ترتيب عملاً 48 روز در سال جمع آوري زباله در خميني شهر با تراكم بالاي جمعيتي صورت نمي گرفت و علاوه بر نوسان در حجم زباله جمع آوري شده در روزهاي شنبه و يكشنبه هر هفته و ماندن بيشتر زباله در منازل و شهر اين موضوع مي توانست عاملي در بروز انواع بيماريها باشد چرا كه بدليل ذهنيت مردم مبني بر جمع آوري يك روز در ميان زباله روزهاي جمعه نيز خيابانها و كوچه ها پذيراي زباله خارج از موعد شهروندان بود و چون جمع آوري عصرانه (17 تا 24) هم تفاوتي با اقدام روزانه در جمع آوري زباله نمي كرد تصميم گرفتيم با مبنا گرفتن روزهاي ماه به جاي روزهاي هفته در جمع آوري زباله عدم سرويس دهي 48 روزه را به 6 روز در سال (سي و يكم ماههاي بهار و تابستان) كاهش دهيم و سطح خدمات را بالا ببريم و بجاي حمل زباله در عصرها، براي كنترل بهتر و مشخص شدن ايرادات صبح ها شروع كار جمع آوري زباله باشد. مزاياي اين حركت ايجاد شدن تعادل در حجم زباله جمع آوري شده در كليه روزهاي اجراي عمليات شد و نوسانات حجمي زباله در روزهاي شنبه و يكشنبه حذف شد. همچنين شهروندان از سردرگمي جمع آوري يك روز در ميان و وقفه اي كه در روزهاي جمعه ايجاد مي شد رها شدند و به تدريج دريافتند مبناي يك روز در ميان ثابت و پايدار است. اما در نظرسنجي كه پس از اجراي طرح از شهروندان شد ضمن اعلام رضايت از مبناي يك روز در ميان، از حمل زباله بصورت روزانه اعلام عدم رضايت شد و اغلب شهروندان درگزينه جمع آوري روزانه يا شبانه به گزينه دوم رضايت داده بودند كه با توجه به عزم شهرداري به ايجاد رضايت از عملكرد بين شهروندان و انجام تمام وكمال وظيفه خدمتگزاري تصميم بر اين شد كه ضمن تثبيت مبناي روزهاي فرد ماه براي مناطق فرد (1 و 3) و روزهاي زوج ماه براي مناطق زوج (2 و 4) و به طور كلي مبنا گرفتن جمع آوري يك روز در ميان زباله هر شهروند، جمع آوري از صبح به ساعت 21 9) شب( منتقل شود كه از اول آبانماه اجرايي مي شود و انشاء اله رضايت خداوند و شهروندان را در خدمت به مردم در پي خواهد داشت. بديهي است اين تغييرات نيز از عيب مبرا نيست و نيازمند نقد و بررسي و كنكاش ريزبينانه است كه شهرداري در اين زمينه پذيراي پيشنهادات شهروندان است.لازم به ذكر است در اين برنامه به منظور تمركز زدائي, مديريت اجرائي عمليات نظافت و رفت و روب در هرمنطقه به شهرداريهاي مناطق واگذار شده است كه شهروندان بتوانند در تعاملي سازنده با خدمتگذاران خود در شهرداريهاي چهارگانه در تعالي خدمت رساني شريك شده و نقطه نظراتشان را به شهرداريهاي مناطق منعكس كنند.

معاون خدمات شهري شهرداري