ناگفته های حیوان آزاری در سیرک ها

ارسال در شهری و رفاهی

زنجیرها، قلاده ها، شلاق ها و قفس ها! صدای ترسناک شلاقی که هوا را با شتاب می شکافد و بر تنی فرود می آید تا پوست، با بلند شدنش، کنده شود و ماهیچه ها و حتی گاهی استخوان ها با قل قل داغ خون، از زیرش بیرون بزنند؟ زبان بسته های زنجیر شده€Œای که از وحشت تنبیه شدن، یاد گرفته اند روی دو پا بایستند و تعظیم کنند و بعد مچاله، کتک خورده، تشنه و گرسنه با زخم های عفونی شده، مثل یک مشت عروسک پارچه ای بی جان، توی قفس های تنگ، روی هم تلنبار شوند تا اجرایی دیگر که مردم را با شیرین کاری های شان شاد کنند؟ تماشا و سرگرمی به چه قیمت؟!

 

وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در سیرک های کشور مدتی است اعتراض دوستداران حیات وحش را به همراه داشته است. چندی پیش انتشاربرخی اخبار و فیلم ها در سایت های خبری که حاکی از وضعیت بد و دردناک نگهداری حیوانات در سیرک های کشور بود، توجه برخی از دوستداران محیط زیست را به خود جلب کرد.
حیواناتی که برای خنداندن انسان ها، آزادی خود را از دست داده اند و با حداقل امکانات و بهداشت نگهداری می شوند. اما آیا می شود که سیرک داشت اما حیوان آزاری نکرد؟!

 

در دوم بهمن ماه سال 92 همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات برای اولین بار در ایران سیرک بدون حیوان در باغ جوان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون به یاری خداوند همه حیوانات از کل سیرک های کشور جمع آوری شده اند.


به گزارش خبرنگار فرصت، اولین سیرک کلاسیک بدون حیوان کشور مدتیست که به یاری سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر میهمان شهر ماست. بنیان گذار اولین سیرک بدون حیوان کشور در گفتگو با خبرنگار فرصت ضمن اشاره به عدم همکاری مسوولین برای راه اندازی این سیرک و مشقت هایی که در این مسیر طی کرده است، گفت: خوشبختانه تلاش های ما در این زمینه بی نتیجه نبود و در حال حاضر هیچ کجای ایران سیرک با حیوان وجود ندارد. اما انتقاد من به مسوولین این است که با توجه به فتوای مراجع تقلید که حیوان آزاری را در سیرک ها حرام دانسته اند، چرا هیچ حمایتی از این حرکت فرهنگی ندارند؟


بهداد سلطانیان هدف از راه اندازی این سیرک را در وهله اول حمایت از حقوق حیوانات و در وهله دوم حمایت از هنرمندان ایرانی دانست و افزود: زمانی که حیوانی به دنیا می آید آن را 40 روز در قفس تاریک می گذارند تا شرطی شود تا فرمان ها را اجرا کند. در صورت انجام فرامین به او غذا می دهند و در غیر این صورت بازهم باید گرسنگی را تحمل کند. در سیرک€Œهای مختلف با بریدن دندان شیرها و پاشیدن اسپری به چشم€Œهای خرس€Œها و گرسنه نگه داشتن حیوانات به آن€Œها آموزش می€Œ دهند. همچنین حقوقی که مربیان حیوانات می گرفتند چندین برابر حقوق هنرمندانی بود که جان خود را به خطر می انداختند.


وی که تاکنون در شهرهای زیادی اجرا کرده است هدف بعدی خود را اینگونه معرفی کرد: متاسفانه سیرک های ایرانی به تازگی به آوردن کارگران سیرک های خارجی به عنوان هنرمند روی آورده اند. در راستای حمایت از هنرمندان ایرانی هدف بعدی من در آینده نزدیک دنبال کردن ممنوعیت استفاده از کارگران خارجی سیرک هاست. به ایت دلیل که متاسفانه این کارگران مشکلات اخلاقی زیادی دارند و حرکات و نوع پوششان با عرف جامعه ما در تضاد است.


در طی این چند شب مدرن ترین برنامه های سیرکی دنیا نظیر شعبده بازی، ژانگولر، رویای پرواز، قرقره مرگ و برنامه کرویل که برای اولین بار در کشور در این شبها در خمینی شهر اجرا شد، به صحنه رفت. همچنین اجرای برنامه مرد لاستیکی که در دنیا رکوددار است از دیگر برنامه های اجرا شده در این سیرک بود. بخش بسیار جذاب برنامه اجرای برنامه ژانگولر با سه اره برقی روشن بود که برای اولین بار در دنیا در خمینی شهر اجرا شد. گفتنیست هر کدام از این اره برقی ها 8 کیلوگرم وزن دارد که بسیار تیز و برنده اند. هنرمند اجرا کننده این برنامه با ثبت رکورد 23 ثانیه در اجرای این برنامه رکورد دار گینس است.


سلطانیان در ادامه از توزیع بلیط رایگان در محله های کم بضاعت شهر و همچنین دعوت از معلولین برای دیدن برنامه به صورت رایگان خبر داد و در پایان از همکاری و حمایت سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر تشکر و قدر دانی نمود همچنین از مسوولین اداره آتش نشانی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تشکر نمود.
گفتنیست در حال حاضر ده سیرک در کشور به کار مشغول اند و این سیرک در تابستان علاوه بر خمینی شهر در شهرهای دولت آباد، بهارستان، نجف آباد و در صورت حمایت مسوولین شهر اصفهان اجرا خواهد نمود.