با رفتارهای مناسب شهروندی وانجام وظایف خود یاور پاکبانان باشیم

ارسال در ایمنی

کارگران خدمات شهری بار اصلی نظافت پر هزینه پاكيزگي معابر عمومی وجمع آوری وحمل زباله ها از مبدا تا مقصد را به عهده دارند تا شهر وندان بتوانند به دور از زباله هایی که خود ایجاد کرده اند آسوده زندگی کنند .اما كارگران شهرداري یا رفتگران یا پاکبانان كه مسئول نظافت كوچه ها و خيابان ها هستند خود در معرض انواع خطرات وخطرات از نامهربانی ها تا آسیب های جبران ناپذیر هستند. توجه به حوادثی که گریبان این قشر زحمت کش در شهر های مختلف از جمله شهر خودمان را گرفته ادعای مذکور را ثابت می کند.بررسی این حوادث انواع عوامل خطر زا وعوامل موثر در بروز خطرات ونیز راه های پیشگیری را برملا می سازد .تحقیق پیش رو به هر سه آنها می پردازد
الف:انواع خطرات وآسیب ها


بيماري هاي عفوني
بسياری از بسته های زباله، حاوی مواد برنده ای همچون تيغ هاي بهداشتي استفاده شده ، سرسوزن های سرنگ ویازباله ای بیمارستانی است که مي تواند خطر جدي براي رفتگران ايجاد كند. این اشیای تیز وبرنده می تواند ناقل بسياری از بيماری ها باشد. بيماری های ويروسی خطرناكی مثل ايدز، هپاتيت B و C، از جمله این عفونت ها می باشد .همچنین تماس زخم های ایجاد شده به هردلیل با خاک می تواند فرد را درمعرض کزاز قرار دهد.
مشكلات ريوی و تنفسی
قرارگرفتن مداوم در برابر گرد و غبار و استنشاق بوی زباله ها خطر بروز آسم، حملات قلبی و بيماری های ريوی را افزايش می دهدلذاکارگرانی که مدتهای طولانی در شرایط مذکور قرار دارند مصون از این خطرات نیستند .
همچنین در این شرایط دست هاآلوده شده که تماس آنها با چشم ها می تواند باعث بروز عفونت های چشمی شدید در رفتگران شود.


مشکلات اسکلتی عضلانی
کار طولانی در خیابان ها و معابر، به صورت ایستاده وخم وراست شدن های مدام برا ی برداشتن کیسه های زباله ونیزبلند کردن بسته های سنگین سبب می شوداین زحمت کشان در معرض کمردردهای حاد و مزمن، آرتروز پاو گردن و همچنین واریس قرار گیرند.
فشارهای روحی وروانی
همه مشاغل در معرض انواعی از تنش ها وفشارهای روحی وروانی ناشی از نوع کار خود هستند .پاکبانان هم به دلایل فرهنگی ومحیطی واقتصادی وآشنا نبودن شهرنشینان به وظایف خود دایم در معرض استرس هستند به گونه ای که گاه آنها را دچار افسردگی می کند.
حوادث
کار در نیمه های شب وکافی نبودن نور ومجهز نبودن دستگا ههای حمل زباله مناسب وفقر آموزش زمینه ساز حوادثی برای این زحمتکشان می گردد که گاه به قیمت جان آنها تمام می شود.


ب-عوامل موثر در بروز خطرات
ریشه وقوع خطرات ذکر شده را می توان درخود کارگران، نوع رفتار شهر وندان و کوتاهی پیمانکاران ویا کارفرما یان وسازمان مربوطه جستجو کرد.
کارگران
بی توجهی به رعایت نکات ایمنی واستفاده نکردن از وسایل حفاظتی وجدی نگرفت آموزشها نقش بزرگ وشاید اصلی را در ابتلای فرد به خطرات بازی می کند. تصور کنید اگر به کارگری در حین کار یک شیئی برنده آسیب رساند واو به آن بی توجه باشد، اگر بعدا دچار مشکل شد ریشه آن خود فرد است گرچه عوامل دیگر هم در آن دخیل بوده اند.
رفتار شهر وندان
بی توجه ای شهر نشینان در رها سازی زباله ها در محیط ،قرار دادن زباله ها در کیسه های نامناسب،تفکیک نکردن بازیافتی ها از زباله های تر وافزایش حجم ووزن زباله ها ووارد کردن نخاله ها در زباله ها وسنگین کردن آنها بی شک موجبات افزایش حجم کار این زحمت کشان را فراهم خواهدکرد وآنها را در معرض خطرات بیشتری قرار خواهد داد , ضمن اینکه موجبات افزا یش فشار روحی وکاهش تمرکز در آنها رافراهم کرده وزمینه آسیب رسانی را به آنها فراهم می کند.
کوتاهی پیمانکاران ویا کارفرمایان
کارگرانی که مشغول خدمت رسانی در امر نظافتی شهر هستند تحت نظارت کار فرما یا سازمان خاص هستند که در گام اول باید آنها را آموزش بدهند ودر گام دوم لوازم وتجهیزاتی راکه آنها را از خطرات محافظت می کند در اختیارشان قرار دهند .هرگونه کوتاهی در دو مورد ذکر شده زمینه وقوع خطرات وحوادث را برای پاکبانان فراهم خواهد کرد.
راه های پیشگیری
مهمترین اصل در پیشگیری از بروز حوادث وخطرات در هر مورد ودراین مورد خاص آموزش است،آموزشی که انواع خطراتی که کارگر در معرض آن است را آموزش دهد ورا های جلوگیری وحفاظت در مقابل آنها را عملا یاد بدهد ومطمئن شود که کارگر آنها را به خوبی فرا گرفته وبه کار می گیرد.
کارگران برای پیشگیری از خطرات بستگی به شرایط لازم است این موارد را رعایت کنند:
استفاده از دستكش هايی كه از پلاستيك یا پارچه ضخيم تهیه شده است
استفاده ازچکمه
استفاده از پوشش های محافظ دهان وماسک های استاندارد
استفاده از عینک های مخصوص
حمام کردن پس از اتمام کار
انجام نرمش های ساده کششی و استراحت 15 تا 20 دقیقه ای در ازای هر دو ساعت کار
استفاده از لباس مناسب هنگام کار در شب که دید مناسب را برای رانندگان فراهم کند.