چاه‌های زغالی کوشک کور می‌شوند

ارسال در خبر و گزارش

نایب رییس شورای شهر کوشک گفت:تمام 400 حلقه چاه زغالی آلاینده این شهر تخریب می€Œشود.
به گزارش فرصت آنلاین علی مهرابی در گفت€Œوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه خشکی زاینده رود زیان€Œهای زیادی به درختان میوه این شهر وارد کرده است، افزود: از زمان€Œهای قدیم تعدادی از ساکنان منطقه چاه€Œهای تولید زغال داشتند، اما با وقوع خشکسالی در سال€Œهای اخیر شاهد افزایش تعداد کارگاه€Œهای زغال€Œسازی هستیم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کوشک، ادامه داد: متاسفانه علاوه بر درختان باغ€Œهای این شهر، چوب بلوط€Œهای زاگرس نیز به صورت غیر قانونی به کوشک خمینی شهر آورده می€Œشود که علاوه بر ضربه زدن به محیط زیست و جنگل€Œهای کشور، می€Œتواند برخی آفات را به باغات و درختان میوه شهر منتقل کند.

مهرابی، دود و آلودگی این کوره€Œها را مهم€Œترین معضل شهر کوشک دانست و تصریح کرد: حدود 80 کارگاه زغال سازی در این شهر بکار مشغول هستند که هر کارگاه به طور متوسط تعداد چهار تا پنجاه حلقه چاه دارد، بنابراین حدود 400 حلقه چاه زغالی در کوشک وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این حلقه€Œهای چاه€Œ، زغال به روش "لاخُلی" تولید می€Œشود که آلودگی بسیار زیادی دارد. در این روش در زمین گودال€Œهایی با عمق کم و به صورت طولی کنده می€Œشود که دود زیادی ایجاد می€Œکند.

این عضو شورای اسلامی شهر کوشک، اضافه کرد: از دو ماه گذشته تا کنون و با حکم دادستانی خمینی شهر حدود 50 حلقه از چاه€Œهای زغالی را تخریب و کور کرده€Œایم و این عمل را با جدیت تمام تا نابودی کامل این کارگاه€Œها ادامه خواهیم داد.

مهرابی یادآور شد: در سال€Œهای گذشته برخورد قضایی شدیدی با متخلفان نمی€Œشد، اما در سال جاری شورای شهر و شهردای کوشک با دادستانی شهرستان، اداره حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی و ... به توافقی اساسی در راستای همکاری برای تخریب زغال سازی€Œها رسیده€Œاند.

وی با بیان اینکه کار در کارگاه€Œهای زغال€Œسازی برای عده زیادی شغل دوم است، اظهار کرد: البته افراد کمی هم هستند که بیش از 20 سال به طور دایمی در این حرفه فعالیت می€Œکنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کوشک گفت: اخیرا در شمال کشور دستگاهی با آلودگی بسیار اندک چوب را سوزانده و زغال تولید می€Œکند، ولی قیمت آن بین 50تا 60 میلیون تومان است که قطعا برای نصب این ابزار در این منطقه به کمک دولتی نیاز داریم.