اجرای بیش از 60 طرح عمرانی در کمتر از دو سال

ارسال در خبر و گزارش

نزدیک به دو سال از آغاز به فعالیت چهارمین دوره شورای شهر و انتخاب حاج حیدری به عنوان شهردار خمینی شهر می گذرد. در این مدت پروژه های زیادی به ثمر نشسته است که در این بین سهم پروژه های عمرانی از همه بیشتر بوده است. به همین منظور با مهندس خلیلی €“ معاون عمران شهرداری- به گفتگو نشسته ایم. تا مروری داشته باشیم به پروژه های انجام شده و پروژه های در دست اجرا.

 

لطفا پروژه هایی که در نزدیک به دوسال اخیر اجرایی گردیده را بیان کنید.
در واقع دو ماه آخر سال 92 روزهای پرکاری داشتیم. برای اولین بار شهرداری می خواست کارهای عمرانی را به صورت امانی انجام دهد. شهرداری در سال های قبل اکثر پروژه های خود را به صورت پیمانی انجام می داد که به خاطر وضعیت مالی که همیشه حاکم بر شهرداری است پروژه ها با تاخیر تحویل شهروندان می گردید. لذا با درایت و مدیریت شهردار محترم و ایجاد تعامل و هماهنگی بین سازمان ها و معاونت ها خدا را شکر اولین پروژه امانی در عرض کمتر از 35 روز در بلوار آیت ا... صهری به بهره برداری رسید و شهرداری توانست به صورت 100 درصد امانی عملیات زیرسازی آن را توسط امکانات و نیروهای فنی خود انجام دهد.


پروژه دیگر تبدیل خیابان شهید رجایی به بلوار بود که توانستیم توسط پیمانکار و در عرض یک ماه جدولگذاری های کناری و میانی و همچنین روشنایی آن را تکمیل کنیم و روز آخر آسفالت کنار جداول و فضای سبز آن به طور کامل انجام گردید.


سال 93 را هم با میادین سیادت (میادین امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم) شروع کردیم و در عرض دو ماه این پروژه که کاملا امانی بود را تمام کردیم. اگر پیمانکار می خواست این کار را انجام دهد یک میلیارد تومان هزینه بر می داشت ولی ما با 600-500 میلیون تومان کار را جمع کردیم. (البته آسفالت و جدول با پیمانکار بود و منظور از کاملا امانی، زیرسازی است)


پروژه بعدی بلوار ابوالبرکات بود که سال ها به خاطر یک باغ معطل مانده بود. عملیات تخریبش را هم به صورت امانی و توسط دوستان در سازمان خدمات موتوری €“ که جا دارد به خاطر همکاری شان در کارها از آن ها تشکر کنم €“ انجام شد. طول خیابان 650 متر و عرضش 45 متر بود. دو باند 5/11 متر و دو رفوژ 4 متری دارد و دو طرف پیاده رو و جوی است. اگر پیمانکار پروژه را کار می کرد هزینه اش یک میلیارد و صد تومان بود ولی هزینه تمام شده برای شهرداری 650 میلیون بود.


پروژه مجموعه گردشگری لادر که سال های سال معلق مانده بود با کار و تلاش شبانه روزی کارکنان زحمت کش شهرداری توانستیم تا شب عید سال گذشته تحویل مردم دهیم. قیمت تمام شده برای شهرداری یک میلیارد تومان بود ولی اگر پیمانکار می آمد 3 میلیارد تومان می گرفت. ما برای لادر یک پیکور اجاره کردیم و یک بولدوزر و یک استاد کار مالون کار. سنگ ها را هم به صورت رایگان از سنگبری های محمودآباد آوردند و کارکنان شهرداری بقیه کارها را انجام دادند.


یکی دیگر از پروژه ها پروژه میدان معلم بود که 23 روزه اجرا شد که یک هفته آن به خاطر جابجایی لوله گاز صرف شد. یعنی ما در واقع پروژه را 18 روزه جمع کردیم. 25 بهمن استارت زدیم و 18 اسفند میدان را آسفالت شده و کامل تحویل مردم دادیم. هزینه این پروژه هم با فهرست بها 500 میلیون تومان برآورد می شد که نهایتا 300 میلیون تومان هزینه برداشت.


یکی از کارهای خوب شهرداری زمین چمن استادیوم بود. این پروژه سالیان سال مانده بود. خمینی شهر زمین چمن نداشت. اداره ورزش و جوانان چند سال پیش خاکبرداری اش را انجام داد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار پروژه تعطیل شده بود. با همکاری که خیرین ورزشی، اداره ورزش و جوانان و شهرداری این پروژه تکمیل شد. آورده شهرداری فقط ماشین آلاتش بود که توانستیم با حداقل هزینه یک پروژه 450 میلیونی را بعد از مدت ها به ثمر رساندیم.


بحث دیگر آذین بندی خیابان ها بود. خیابان های شریعتی جنوبی و شمالی، بلوار جمهوری، خیابان آزادگان و ... آذین بندی شد. ان شاء ا...چند خیابان هم امسال در دستور کار آذین بندی قرار دارد. 70 میلیون تومان برای اصلاح هندسی چهارراه مسجد نور هزینه کردیم که باعث شد تسهیل در تردد مردم در آن منطقه شد.


شب عید سال گذشته 150 کیلومتر خط کشی داشتیم. زیر سازی و 15 کیلومتر جدول گذاری کوی صبا را داشتیم. فاز دوم آسفالت کوی قدس پاسداران و جدول گذاری آن را با هزینه ای بالغ بر 600 میلیون تومان تکمیل کردیم. یادمان شهدای هرستان هم از پروژه های سال قبل بود که ان شاء ا... برای عید فطر آماده بهره برداری است.


تامین روشنایی پارک شهروند، خرید و نصب اسباب بازی و وسیله های ورزشی برای آن هم از دیگر پروژه ها بود. چمن و گلکاری اش هم در برنامه می باشد.
یکی از کارهای خیلی خوبی که سال گذشته انجام شد فاز اول احداث جاده دوشاخ بود. جاده کامیون رویی که از انتهای خیابان پردیس به سمت دوشاخ به دست سازمان خدمات موتوری اجرا گردید. با اجرای این پروژه توسط شهرداری 100 درصد در هزینه های آن صرفه جویی شد.


میدان دستگرد هم از دیگر پروژه های 93 بود. در واقع هفت راهی بود که سال های سال ناایمن مانده بود. بحث ساماندهی ورودی میدان شهدا و پلارت را داشتیم که به صورت ورودی و خروجی مسیر سید محمد را ساماندهی و بهسازی کردیم.


زیرسازی و آسفالت خیابان عطار، روان سازی ترافیک در میدان قدس با نصب چراغ راهنمایی و معکوس شمار و آزادسازی راست گردهای ضلع جنوب غربی و شمال شرقی، احداث دوربرگردان های میدان آزادی قدس و کوزه، اصلاح دوربرگردان های خیابان جمهوری اسلامی، پروژه احداث روشنایی خیابان 17 شهریور به طول 1300 متر، عملیات اجرایی سرویس بهداشتی گلزار سیدمحمد، تکمیل سفت کاری ساختمان گلزار هرستان، احداث ساختمان اتوبوس رانی، جدول گذاری و آسفالت مجموعه تفکیکی قدس، احداث میدان امام رضا(ع)، ساماندهی نهر گاردر، ساخت منبع آب پارک شهید فهمیده، حفر 200 حلقه چاه، اصلاح هندسی چهارراه مسجد نور و اصلاح هندسی خیابان شهید فهمیده از دیگر پروژه های انجام شده در شش ماه دوم 92 و سال 93 بوده است علاوه بر این که میزان ترمیم و اصلاح آسفالت معابر در این بازه زمانی 8000 تن بوده است.


امسال چه پروژه هایی انجام شده است؟
پروژه های سال جاری با پروژه بزرگ 17 شهریور شروع شد که خدا را شکر به طور کامل آزادسازی شد و آخرین تخریبش یک نانوایی بود که سوم تیرماه انجام شد. جدول جوی های کناری اجرا شده است. به محض جابجایی تیربرق ها با همیاری اداره برق، زیرسازی قسمت میانی اش را هم شروع می کنیم و همین جا از مدیریت خوب شرکت توزیع برق خمینی شهر به خاطر همکاری خوب شان در پروژه ها تشکر می کنم. اگر تیر برق ها جا به جا شود در عرض 2 هفته این پروژه را شامل جدولگزاری میانی و زیرسازی آسفالت تحویل خواهیم داد.


از سال گذشته اولویت اول توافقات در شهرداری و شورای شهر با خیابان های شهید صدوقی و 17 شهریور بوده است که 17 شهریور توافقاتش سریع تر صورت گرفته است. حالا در بازدیدی که بنده از بلوار شهید صدوقی انجام دادم، امیدواریم که توافقات و آزادسازی آن هم در همین 6 ماهه اول انجام شود و در 6 ماهه دوم بتوانیم بلوار را شکل دهیم.


پروژه خیابان سفیر امید را شروع کردیم. سالیان سال است مردم دارند این جا خاک می خورند. سال قبل جدول گذاری اش را انجام دادیم. زیرسازی اش هم یک هفته است شروع شده و امیدواریم که تا یک ماه آینده آن را تحویل دهیم.


یکی دیگر از کارهای امسال بحث ساماندهی ضلع غرب کندروی بلوار دانشجو بود که به صورت یک کندرو و دو پیاده روی اطرافش اجرا کردیم.


پروژه ساماندهی کندرو و پوشش کانال دفع آب های سطحی بلوار آزادگان جهت تعریض خیابان را هم داشتیم. تکمیل سالن ورزشی، سالن سوله چند منظوره بحران با پیشرفت فیزیکی 20 درصد و ایمن سازی کانال نکوآباد با 70 درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژه های سال جاری است.


زیرسازی مجموعه صبا، محوطه سازی فضای سبز مجموعه قدس، ادامه محوطه سازی مجموعه گردشگری تفریحی چشمه لادر، تکمیل ساختمان فرهنگی ورزشی شهید نیلفروش زاده، مرمت و بازسازی عصارخانه خیابان امام شمالی، تکمیل یادمان گلزار شهدای هرستان، حفر چاه جذبی در سطح شهر و آزادسازی و احداث راه ارتباطی بین محله اسفریز و دستگرد قداده از دیگر پروژه های شش ماه اول سال جاری است.


زیرسازی و آسفالت معابر و تعهدات سال قبل به طور کامل اجرا شده و اصلاح آسفالت معابر به میزان 13000 تن طی دو ماه در حال اجرا می باشد. لازم به توضیح است که آسفالت انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون 5/62 درصد از 18 ماه گذشته (1/6/92 الی 29/12/93) بیشتر است.


مردم خیلی راجع به آسفالت منظریه می پرسند. توضیح می دهید؟
این برمی گردد به همان توافقاتی که بین شهرداری و مسکن و شهرسازی بوده است. تا زمانی که مسکن و شهرسازی به تعهداتش در آن قسمت عمل نکند ما کاری نمی توانیم انجام دهیم. آنها سال ها پیش هزینه آماده سازی مسکن را گرفته ولی نتوانسته اند آماده سازی کنند. مسکن و شهرسازی توافقی را امضا کرده است که کارهای منظریه را شهرداری انجام دهد و در قبالش به شهرداری زمین یا پول بدهد. شهرداری آمد؛ کار کرد، خیلی هم کار کرد! ولی در قبالش چیزی را دریافت نکرد. ما برای منظریه حکم پیمانکار را داریم. البته با پیگیری هایی که نماینده محترم و شورای اسلامی شهر و شهردار انجام داده اند امیدواریم که در سال جاری مشکل آماده سازی منظریه حل گردد.


چه پروژه هایی در برنامه دارید که هنوز انجام نداده اید؟
احداث میدان دوشاخ و ادامه زیرسازی و آسفالت جاده مخصوص کامیون از بلوار پردیس منظریه به منطقه صنعتی دوشاخ، احداث بلوار خیابان حافظ حدفاصل میدان صنعت تا میدان هفت برادران و اصلاح هندسی میدان صنعت، احداث میدان صفاییه، اصلاح هندسی و اجرای تقاطع چراغدار بلوار منتظری- گاردر، اجرای زیباسازی میادین معلم، دستگرد و امام رضا(ع)، احداث رفوژ میانی بلوار شمس تبریزی و روشنایی آن، ایمن سازی تقاطع های خیابان های امیر کبیر و بلوار دانشجو و رمپ و لوپ فاز یک پل شهید لری و ساماندهی نهر گاردر از دیگر پروژه های امسال است.


همان طور که گفته شد بلوار شهید صدوقی هم در صورت آزادسازی املاک باقیمانده تکمیل خواهد شد.
در زمینه رفع مشکلات پارک پیروزی هم واحد عمران بیشتر در بحث مرمت ابنیه موجود، وسایل بازی، وسایل ورزشی و روشنایی اش فعالیت دارد.


روشنایی خیابان ها با اداره برق است؟
بله، ولی در برخی از پروژه ها جهت تسریع در کار و زیباسازی آن مثل پروژه شهید رجایی و یا 17 شهریور، روشنایی را شهرداری اجرا می کند.


فکر می کنید چقدر در پروژه هایی که انجام دادید، از نظر مالی صرفه جویی شده است؟
به طور متوسط بین 30 الی 40 درصد.


از مردم هم انتظار خاصی دارید؟
همین که ما را با نامه ها و کلام خود مورد لطف قرار می دهند، متشکریم. خواهشی که از آن ها دارم این است که با پرداخت به موقع عوارض خود ما را در تکمیل پروژه های عمرانی یاری رسانند.


سخن آخر؟
از تمامی مسؤولین شهر از جمله شورای محترم اسلامی، شهردار دلسوز و محبوب، معاونین، مدیران منطقه، مدیریت و کارکنان محترم سازمان خدمات موتوری شهرداری و شرکت های گاز، توزیع برق و مخابرات شهرستان که در برهه های مختلف یار و یاور ما بوده اند تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم روزی از راه برسد که همشهریان عزیزمان در جای جای شهر طعم پروژه های عمرانی و آبادانی را بچشند.