نهال درختان را درست کاشته ونگهداری کنیم

ارسال در خبر و گزارش

با توجه به این که شهر خمینی شهر زمین مناسب و یا آب با کیفیت خوبی برای احداث فضای سبز ندارد ،از نظر زیست محیطی درختکاری به صورت وسیع برای شهر صنعتی مثل خمینی شهر با این تراکم جمعیتی و آلودگی های ناش از کارخانه ها ی اطراف آن  بسیار مهم و جدی می باشد  و از مردم ساکن این شهر درخواست میشود که این موضوع را بیش از پیش جدی بگیرند و در حفظ و نگهداری فضاهای سبز موجود نهایت دقت را داشته باشند وآنرا گسترش دهند .
 همه ساله تعداد زیادی نهال به شهر وندان داده می شود ویا خود خریداری میکنند ولی بیش از 90درصد آنها امکان حیات نمی یابند واز بین میروندلذا لازم است به این نکات توجه شود:
زمان کاشت نهال یا درخت بسیار مهم است بهترین زمان کاشت در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر  پاییز ودر مناطق نیمه سردسیر پس از سپری شدن یخبندان است.

مناسب ترین زمان روزانه برای درخت کاری، روزهای ابری و هوای آرام است. در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و یا در هنگام وزش بادهای شدید باید از کاشت نهال خودداری کرد. زمان کاشت در پاییز باید طوری برنامه ریزی شود که ریشۀ نهال قبل از رسیدن یخبندان، با محیط جدید سازگار شود. بنابراین زمان کاشت باید دو تا سه هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد.
کاشت نهال های گلدانی در تمام طول سال عملی است.
درموردنهال های گلدانی به این نکات توجه شود
۱- در موقع انتقال نهال گلدانی، دمای مبدأ و مقصد نباید متفاوت باشد.
۲- رطوبت و بافت خاک گلدان باید در حدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود.
۳- در هنگام کاشت، ظرف گلدان (پلاستیک، سفال و…) با احتیاط جدا گردد و از کاشت نهال با گلدان و ظرف خودداری گردد.


در هنگام تهیه و کاشت نهال ها باید به نکات زیر توجه کرد:
۱- تمام اندام های نهال، از جمله ریشه و ساقه، تازه و سالم باشد.
۲- نهال، ریشۀ مرده، خشک یا خیلی ضخیم نداشته باشد.
۳- در هنگام کاشت، باید ریشه ها و شاخه های اضافی و صدمه دیده قطع شود.
۴- گودالی که برای کاشت نهال حفر می شود باید با اندازۀ ریشۀ نهال تناسب داشته باشد.
۵- در هنگام کاشت نهال، ریشه ها نباید پیچ خورده باشد.
به این نکات درمورد نهال های گلدانی توجه شود
 دراین گونه نهال ها که در همۀ فصل های سال و در هر زمان که اراده شود می توان کاشت باید به ظاهر و شکل گیاه  توجه کردو شاخ و برگ گیاه سالم بوده  و ریشۀ آن کافی باشد. اگر ریشه ها از سطح خاک اطراف گلدان و سوراخ های اطراف آن بیرون زده باشد از انتخاب این نهال ها خودداری شود. گلدانی که تنۀ اصلی نهال آن نازک باشد و استقامت کافی نداشته باشد و یا این که میزان شاخ و برگ آن نسبت به مقدار ریشه متناسب نباشد یا شاخه های شکسته و خشک شده داشته باشد نهال خوبی نخواهد بود.
پس از انتخاب گلدان، بهترین زمان برای انتقال نهال گلدانی به خاک اصلی و بیرون آوردن نهال از گلدان، هنگامی خواهد بود که گودال برای کاشت نهال حفر و آماده شده باشد. دهانۀ گودال درخت کاری باید دو برابر قطر دهانۀ گلدان حفر شود.
لازم است که به خاک کنده شدۀ اطراف گودال مقداری کود اضافه شود وقتی نهال از گلدان بیرون آورده می شود باید دقت گردد که ریشه های اضافی و پیچ خورده و صدمه دیده قطع شود و اگر امکان دارد، ریشه هایی که درهم شده اند، جدا شود و به حالت طبیعی درآید.
گیاه باید اندکی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار گیرد و اگر گودال حفر شده عمیق باشد، باید مقداری خاک و کود در کف آن ریخته و با لگد سفت و محکم شود سپس نهال بر روی آن گذاشته شود. برای نتیجۀ بهتر، گودال قبل از کاشت نهال آبیاری می شود و باید صبر کرد آب آن زهکشی شود و به اطراف و پایین گودال نفوذ کند. پس از گذاشتن نهال در گودال اطراف آن با خاک مخلوط و کود پر می شود. خاک اطراف نهال باید محکم باشد ولی نه در آن حد که فشرده و سخت گردد. برای آبیاری، اطراف نهال باید به صورت حوضچه درآید و به آن آب کافی داده شود.
خصوصیات یک نهال خوب:
1-ریشه فراوانی داشته باشد
2-ساقه آن مستقیم و بدونه انشعاب باشد
3-ناج آن طبیعی و دارای انشعاب باشد
4-در نهال های همیشه سبز رنگ برگها سبز معمولی و یا سبز تیره یکدست باشد و آثار ضعف و پژمردگی در برگهای آن دیده نشود
5-ریشه نهال باید رطوبت داشته و بریدگی و شکستگی آن کم باشد
6-باید دقت داشته باشید که اعضای مختلف نهال از زخم و بیماری و وجود حشرات به دور باشد