آغاز دوراني تازه از خدمت و توسعه براي خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

اين جلسه اگرچه در حقيقت امر براي معارفه علي اصغر حاج حيدري و توديع محمد شرفا برگزار شده بود اما به دليل حضور مسئولان ارشد استان از جمله استاندار، همه مسئولان شهرستان اعم از مهندس شرفا شهردار سابق، محسن صرامي نماینده، احمد حقيقي فرماندار و سيد علي صالح درخشان رییس شورای شهر، موقعيت را برای بیان توصيف توانمندي هاي بالاي شهرستان خميني شهر و نيز تشريح مشكلات و کمبودها مغتنم دانستند.

 

در ابتداي مراسم، مهندس شرفا شهردار پيشين خميني شهر گزارشی از فعالیت های خود در طی دوران مدیریتش بر شهرداری ارائه داد و به موانع موجود بر سر راه توسعه شهر و عدم درآمدهای پایدار شهرداری اشاره کرد و خواستار توجه مسئولان استانی به این امر شد.

 

سپس نماینده مجلس پشت تریبون قرار گرفت. صرامي ابتدا نقاط قوت مردم شهرستان را بر شمرد و سپس گفت: هیچ یک از شاخص ها اعم از فضای سبز، کتابخانه، تملک دارایی، سرانه شهروندی در شان این مردم نیست و همگی پایین تر از میزان معمول در استان و کشور است و حتی در رده های پایین جداول قرار دارد به نحوی که آدم از طرح آن ها شرمنده می شود.

 

صرامی تصريح كرد: بی توجهی و کم کاری در سنوات گذشته شرایط را این گونه رقم زده است و حال باید برای حل آن ها فکری کرد. وی همچنین به نداشتن منابع درآمدی ثابت شهرداری گریزی زد و گفت: باید بررسی شود که چرا چنین است؟ نماینده همچنین از استاندار خواست که با نگاه ویژه به خمینی شهر نگاه کند.

 

فرماندار: از استاندار می خواهم که به شهر ما نگاه ویژه داشته باشد

 

نوبت که به فرماندار رسید وی نیز خمینی شهر را یک شهر قدیمی و با سابقه طولانی مدنیّت دانست و به عنوان مثال به وجود مساجدی در شهر اشاره کرد که قدمت آن ها به حدود هزار سال می رسد. حقیقی افزود: اگرچه این شهر عملا از اصفهان جدا نیست اما شاخص های آن با اصفهان بسیار فاصله دارد و طرح های آن مثل شهرک گلخانه ای، شهرک برق و الکترونیک، جاده کمربندی، بیمارستان منظریه، سالن چند منظوره بحران و... ناتمام و نیمه کاره رها شده است. فرماندار در ادامه خواستار عنایت ویژه استاندار به مسائل خمینی شهر شد. وی همچنین به قابلیت های شهر مثل جاذبه های تاریخی و طبیعی اشاره کرد و گفت: در صورت توجه مسوولان، این جاذبه ها پای میهمانان اصفهان را به شهر ما نیز باز خواهد کرد. حقیقی همچنین توجه استاندار را به منطقه جوی آباد و محرومیت های آن جلب نمود و  خواستار اجرای طرح های های عمرانی در این منطقه شد.

 

رییس شورای شهر: درآمد ناچیز شهرداری مانع از اجرای طرح های عمرانی در شهر می شود

 

رییس شورای اسلامی شهر سخنران دیگری بود که ضمن تاکید بر کمبود های ذکر شده و حداقلی بودن شاخص های مختلف توسعه و شهرنشینی و تفاضل عجیب سرانه شهروندان خمینی شهر با سرانه شهروندان اصفهان که 160 هزار تومان در مقابل یک میلیون و 300 هزار تومان است، به طلب های شهرداری از دوایر دولتی اشاره کرد و اختلاف بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی را در مورد رساندن خدمات به منظریه به ضرر مردم دانست و از استاندار خواست با تدبیر خود این مساله را حل کند. درخشان میزان سرانه شهروندان و درآمد کم شهرداری را مانع از اجرای طرح های عمرانی در شهر دانست و افزود: با این بودجه عملا نمی توان کار چندانی برای شهر انجام داد اگرچه ما تلاش و کوشش فراوانی برای خدمت رسانی به مردم که ما را انتخاب کرده اند، از خود نشان خواهیم داد.

 

استاندار: دوایر دولتی نباید از پرداخت مطالبات این شهر شانه خالی کنند

 

 در اين مراسم، استاندار اصفهان نیز در دقایق پایانی بالاخره به انتظار همگان پایان داد و پشت تریبون قرار گرفت. دکتر زرگرپور، خمینی شهر را شهری با سابقه زیاد مدنیّت و شهرنشینی و مردم شهر را متدین و سختکوش دانست و گفت: امکانات موجود شهر در شان شهری با این قدمت و مردمان شایسته اش نیست. وی سرانه کمتر از 200 هزار تومانی شهروندان خمینی شهر را نسبت به متوسط سرانه استان که حدود 400 هزار تومان است، بسیار ناچیز قلمدادکرد و افزود: بخشی از این کمبودها را از طریق اعتبارات دولتی می توان جبران کرد ولی این شهروندان هستند که باید با سرمایه گزاری، باقی این کمبود را جبران کنند. استاندار در ادامه اما از خالی بودن خزانه دولت خبر داد و گفت: اگرچه خزانه دولت خالی است همچنان که سدّ ما خالی است اما قادریم با موافقت با طرح ها و تغییر کاربری ها و تسهیل در اجرای آن ها منابع در آمدی شهرداری خمینی شهر را بالا ببریم. استاندار خطاب به معاونین خود گفت: جلسه ای بگذارید تا مطالبات قانونی شهرداری خمینی شهر مورد پیگیری قرار بگیرد، دوایر دولتی نباید از پرداخت مطالبات این شهر شانه خالی کنند.

 

شهردار: حضور خیرین در صحنه در خمینی شهر سابقه ای دیرینه دارد 


در پایان جلسه هم شهردار در حالی که وقت چندانی برای سخنرانی نداشت پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از حضار و مدعوین گفت: در حالی که اعتبارات چندانی برای رفع کمبودهای شهرستان اختصاص داده نمی شود ولی حضور مردم وخیرین ستودنی است. حاج حیدری به نمونه هایی از اقدامات خیرین از جمله پرداخت 20 میلیارد برای بازسازی بیمارستان ساعی، 700 میلیون برای تاسیس بانک خون و 80 میلیون برای شروع عملیات احیای زمین چمن اشاره کرد  وگفت: حضور خیرین در صحنه در این شهرستان سابقه ای دیرینه دارد.


بدين ترتيب و با آغاز رسمي مسئوليت حاج حيدري در سمت شهردار خميني شهر، دوراني تازه براي خدمت شهر آغاز شده است كه مي تواند گامي بلند در توسعه و تعالي خميني شهر باشد.  گفتنی است شرح مبسوط این مراسم در شماره آینده فرصت به چاپ خواهد رسید.

عکس های این مراسم را در این لینک ببینید.