خمینی شهر محروم نیست بلکه محرومیت دارد

ارسال در خبر و گزارش

nasl-fardaشهردار خميني شهر در هفته هاي اخير تكاپوي زيادي داشته تا بتواند مشكلات و معضلات مردم شهر را به گوش مسئولان استاني برساند.

ديدار شهردار و اعضاي شوراي شهر با آيت الله مظاهري، و ديدار با آيت الله طباطبايي و همچنين ديدار با معاون استاندار، و گفتگوي خبري شهردار با خبرگزاري ايسنا و مطبوعات استان در همين راستا صورت گرفته است. مهندس شرفا در چندمین مصاحبه مطبوعاتی، چندي پيش همراه با صهري رئيس شوراي شهر، ميهمان روزنامه نسل فردا بودند تا از وضعيت خميني شهر بگويند. در ابتدای این گفتگو، مدیر مسوول روزنامه نسل فردا به توضیح در مورد فعالیت این مطبوعه پرداخت و گفت: این روزنامه با 21 سال سابقه در 20 استان کشور توزیع می شود و هر روز روی میزهای مراکز مهم دولتی کشور و استان قرار می گیرد. رضا محزونیه ادامه داد: در حال حاضر حدود 70 کارمند در شهر اصفهان و 200 نفر نماینده در سراسر کشور داريم و 5 رسانه مکتوب و دیجیتال و ماهنامه را توليد و توزيع مي كنيم.

 

پس از اين مقدمه، خبرنگار نسل فردا با رئيس شوراي شهر و شهردار خميني شهر گفتگو كرد كه در ادامه مي خوانيد.

نظر شما درباره الحاق چیست؟

شهردار: الحاق موضوعی نیست که شهرداری خمینی شهر به تنهايی قادر به تصمیم گیری در مورد آن باشد. قطعا باید دو شهر اصفهان و خمینی شهر به یک جمع بندی در اجرای این طرح برسند و البته تصمیم گیری نهایی بر عهده شوراهای دو شهر است. یک سوال اساسی که در این باره به ذهن متبادر می شود این است که آیا با الحاق، تمام امکانات شهری اصفهان به خمینی شهر سرازیر خواهد شد؟ اعضای شورای سوم با نگاه کارشناسی، ابعاد مختلف این طرح شامل پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مورد بررسی قرار داده اند و در صورت مساعد بودن نظر کارشناسان، همه تیم مدیریت شهري خميني شهر از این طرح حمایت خواهند کرد. ما منتظر نتایج کارشناسی همایش الحاق دانشگاه آزاد خمینی شهر در بهمن ماه هستیم. خروجی این همایش تعیین کننده خواهد بود. البته شهرداری اصفهان طرف دیگر این قضیه است و بنده اطلاع دقیقی در مورد نقطه نظراتشان در این مورد ندارم اما نظر شخصی ام این است اگر قرار بر الحاق باشد این طرح باید زمانی صورت بگیرد که خمینی شهر حرفی برای گفتن داشته باشد. بعضی معتقدند در صورت الحاق اختلاف توسعه بین دو شهر حل خواهد شد و همین یکی از وجوه طرح این موضوع بوده است. در کل اگر الحاق به نفع مردم باشد از آن حمایت خواهیم کرد.

رییس شورای شهر: ممکن است الحاق یک شهر از روی محرومیت و برای بهبود اوضاع همان شهر صورت بگیرد ولی از نظر ما خمینی شهر محروم نیست بلکه محرومیت دارد. بین محرومیت داشتن و محروم بودن فاصله وجود دارد. یکی از مشکلات ما مهاجرپذیری خمینی شهر است که محصول نزدیکی ما با شهر اصفهان می باشد چرا که اختلاف قیمت اراضی در این دو شهر و ارزان بودن قیمت زمین در خمینی شهر، هجوم سرریز جمعیت اصفهان به شهر ما را در پی داشته و موضوع الحاق می تواند بخشی از مشکل را حل کند.

یکی از دیگر مشکلات، تفاوت خدمات شهری میان شهرهایی همچون بهارستان و سپاهان شهر با شهرک منظریه است. شهرک منظریه خمینی شهر دارای کمبودها، محدویت ها و مشکلات متعددی است و امیدواریم پیگیری ها و توافقات صورت گرفته با سازمان مسکن و شهرسازی نتیجه داده و مشکلات این شهرک مرتفع شود. ساکنین این شهرک واقعاً در مضیقه هستند.

 

آخرین اقدامات شما برای  خروج کارخانجات سنگبری از شهر چیست؟

شهردار: طبق آمار، 130 کارخانه فعال سنگبری در خمینی شهر وجود دارد که از نظر زیست محیطی معضلاتی را برای شهر ایجاد می کنند که البته استقرار این واحدها به گذشته بر می گردد و از 8 سال پیش تاکنون هیچ مجوز جدیدی در این رابطه صادر نشده است. بعضی از این واحدها هم به صورت غیرمجاز ساخته شده اند که قطعا باید از شهر خارج شوند اما در حال حاضر شهرداری توان کافی برای جابجایی و انتقال این صنایع را ندارد و باید با کمک شهرداری اصفهان و مسوولین استان برای انتقال آنها جانمایی شود. البته با توجه به طرح ساماندهی مشاغل مزاحم امکان ساماندهی بعضی از صنایع کوچک و وابسته به سنگ در این منطقه وجود دارد.

آیا شورای شهر خمینی شهر مصوبه ای برای خروج صنایع سنگبری از خمینی شهر داشته است؟

رئيس شوراي شهر: از آنجا که محل استقرار این صنایع در مجاورت اراضی کشاورزی است این واحدهای آلاینده به غیر از آلایندگی هوا و گرد و غبار، بیشترین آسیب را به اراضی کشاورزی و باغات وارد می کنند. تنها راه حل ممکن و پیشنهادی شورای شهر خمینی شهر با توجه به رکود اقتصادی این صنعت و همچنین کمبود تالارهای پذیرایی در شهر، تغییر کاربری این کارخانجات به تالارهای پذیرايی است که اولین مصوبه این طرح هم صادر شده است.

چرا در خمینی شهر با واحدهای توزیع چای و قلیان مخالفت شد؟ مسوولیت شهرداری در این بخش چیست؟

رئيس شوراي شهر: این موضوع در شورای سلامت شهرستان و مجمع امور صنفی مطرح شد. چنین مکانی به غیر از انتقال بیماری های تنفسی به دلیل استفاده از قلیان های مشترک، می تواند پاتوق خلاف نیز باشد و از آنجایی که مشکل عمده شهر ما مواد مخدر است ما موظفیم برای کاهش آن تلاش کنیم. از طرفی نظارت دقیقی بر عرضه قلیان صورت نمی گیرد و موجبات سوءاستفاده افراد سودجو فراهم می آید.

شهردار: شهرداری در تعطیلی این گونه اماکن نقشی ندارد مگر اینکه تخلفات ساختمانی صورت بگیرد. نظارت بر این بخش در حیطه وظایف مسوولین انتظامی و بهداشتی است.

اختلاف شما با دانشگاه صنعتی به کجا رسید؟

شهردار: اختلاف شهرداری با دانشگاه صنعتی یک موضوع قدیمی است و دارای چند بخش است و عمدتاً در خصوص اراضی و اسناد مالکیت آنهاست که طی ماه های اخیر جلسات خوبی برای حل این مشکل تشکیل شده و این موضوع با محوریت معاونت سیاسی و امنیتی استانداری در حال پیگیری است. دانشگاه صنعتی برای خمینی شهر یک پتانسیل قوی به حساب آمده و افتخار استان و کشور است اما تعاملات باید دو طرفه باشد و دانشگاه باید بپذیرد که در محدوده خمینی شهر واقع شده و باید تابع ضوابط و مقررات شهرداری باشد. امیدواریم ارتباط نزدیک بین اساتید، دانشجویان و کارمندان بومی اجازه ندهد که این تعاملات به هم بخورد. یکی از مشکلات شهرداری این است که ادارات دولتی همچون دانشگاه و دیگر نهادها بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز نموده اند که با پیگیری ها قرار است بخشی از مطالبات شهرداری وصول شود. بدهکاری کل ادارات به شهرداری حدود 60 میلیارد تومان است که سهم دانشگاه صنعتی از این مبلغ حدود 24 میلیارد تومان می باشد. قرار است این مبلغ از طریق فروش سهام یکی از نیروگاه ها به ما واگذار بشود ولی زمان آن مشخص نیست.

رئيس شوراي شهر: نسبت میزان اراضی دانشگاه صنعتی با تعداد دانشجويان آن اصلا قابل مقایسه نیست و مجموعه آموزشی و اداری این دانشگاه در محدوده خاصی از زمين های دانشگاه قرار دارد. اگر مابقی اراضی در اختیار شهر قرار می گرفت امکان اجرای طرح های زیادی را فراهم می کرد. یکی از دلایلی که می گویم خمینی شهر محروم نیست همین موضوع است؛ خمینی شهر زمین دارد، موقعیت سرمایه گذاری دارد ولی دچار محرومیت است. مشکلات خمینی شهر مشکلاتی است که به ما به ارث رسیده است که با تغییر نگاه مسوولین همه این مشکلات تبدیل به فرصت می شود و ما دیگر نیازی به الحاق نداریم.

شهرداری خمینی شهر از جمله شهرداری هاي خبرساز بوده است. پرونده اختلاس شهرداری به  کجا رسید؟

رئيس شوراي شهر: از زمان شروع دوره سوم این موضوع با جدیت پیگیری شد. آن زمان یک حس بی اعتمادی از جانب مردم نسبت به شهرداری وجود داشت. پرونده از طریق شورای تامین شهرستان و استان دنبال شد. طبق قانون باید دو تا 3 برابر مبلغ، از متهمین برای آزادسازی وثیقه دریافت شود ولی متاسفانه وثیقه ای معادل همین پول دریافت شده بود. یکی از اشکالات این پرونده بی توجهی کارشناس رسمی دادگستری است چرا که زمینی به غیر از زمین واقعی به عنوان وثیقه ارزیابی شده بود که با اعتراض به پرونده، متهم مجددا روانه زندان شد ولی طبق آخرین خبرها وی به صورت قاچاق از ایران خارج شده است. یکی از انتقادات ما به دستگاه قضایی استان این است که چرا باید یک پرونده اینقدرکند پیش برود و نتیجه آن پس از 5 سال هنوز مشخص نباشد. ما پیگیر این موضوع هستیم چون به عنوان نماینده مردم نمی توانیم از حقشان بگذریم. ما با سختی بسیار توانستیم این اختلاس را جبران کنیم و انتظار داریم هر چه سریعتر تکلیف پرونده مشخص شود و این درخواست مردم خمینی شهر است.

شهردار: ما به دنبال حاشیه و خبرسازی نیستیم. مدیران خمینی شهر باید در این شهر با قدرت و دقت به وظایف خود عمل کنند. در خصوص این پرونده اتفاقی افتاد و مراحل قانونی آن انجام گرفت. شهرداری پیگیری های زیادی برای این پرونده نمود و متهمین روانه زندان شدند و حدود 200 میلیون از مبلغ 950 میلیون تومان اختلاسی از طریق ضبط اموال برگشت شد و شهردار وقت هم تبرئه شد. در حال حاضر متهم اصلی با وثیقه آزاد است و وضعیت مشخصی ندارد. مطالبات شهرداری هم از طریق وثیقه در حال پیگیری است و ما معتقدیم این مبلغ حق مردم است و بايد برگشت شود به اضافه اینکه این مساله خسارات روانی زیادی به مردم ما وارد کرد.

در خصوص مباحث فرهنگی و رعایت حقوق شهروندي چه اقداماتی صورت گرفته است؟

رئيس شوراي شهر: با وجودی که قدمت تاریخی، علما و شخصیت های بنام و آمار شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی نشان دهنده اصالت مذهبی و فرهنگی ماست اما از لحاظ فرهنگی مشکل داریم. یکی از علت هایش نادیده گرفتن حقوق شهروندی توسط بعضی از شهروندان است. به طور عمده از زمانی که مسائل سیاسی وارد مسائل فرهنگی ما شد معضلات فرهنگی ما هم شروع شد. قمه زنی ما سابقه چند صد ساله دارد  و به عنوان یک فکر و عمل غلط نیاز به اصلاح دارد و فرهنگ اشتباه باید با فرهنگ درست اصلاح شود و روش هاي غلط برای اصلاح اشتباهات، اثرات مخربی را به همراه خواهد داشت اما متاسفانه یک عده افراد سیاسی در این مورد تصمیم گیری می کنند. موضوع قمه زنی یک موضوع کاملاً مجزاست و نیاز به بخش مجزا دارد و نباید با امور دیگر مخلوط شود. متاسفانه بعضی می خواهند از طریق قمه زنی مشکلات فرهنگی خمینی شهر را حل کنند در صورتی که این مسیر را باید برعکس رفت. ابتدا باید مشکلات فرهنگی را حل کرد تا مشکل قمه زنی هم حل شود. قمه زنی یک فرهنگ اشتباه نيست بلکه یک عقیده اشتباه است. باید فرهنگ اصلاح شود تا عقیده هم اصلاح شود.  البته قمه زنی مشکل اصلی فرهنگی ما نیست. یکی از برنامه های ما استقبال از سرمایه گذاران غیر بومی است. ساخت مجموعه جدید در ایجاد فرهنگ شهروندي و اصلاح بعضی از روش های غلط بسیار اثر گذار است. تداخل فرهنگ هاي مختلف با فرهنگ بومی خمینی شهر باعث بروز مشکلاتی برای ما شده است.

شهردار: متاسفانه بعضی نکات ریز خمینی شهر بزرگ شده و بعضی مسائل مهم و مثبت ما اصلا پوشش داده نمی شود. خمینی شهر فقط منحصر به قمه زنی نیست. چرا همیشه نیمه خالی لیوان دیده و بزرگ می گردد. من از روزنامه و مجموعه رسانه ای و فرهنگی نسل فردا می خواهم براي کمک به تغییر این دیدگاه به مباحث مثبت خمینی شهر توجه بیشتری داشته باشد.

طرح تجمیع گورستان عمومی خمینی شهر به کجا رسید و چه اقداماتی در این رابطه انجام شده است؟

شهردار: یکی از معضلات ما دفن اموات در کنار مناطق مسکونی است. در گذشته برای انتقال گورستان های شهر تأمين زیرساخت لازم صورت نگرفته بود و شرایط دفن وجود نداشت اما با تغییر مکان و جانمایی زمین گورستان جدید، زیرساخت ها فراهم شد و تا کنون بیش از 100 نفر از اموات در گورستان جدید دفن شده اند. شهرداری برای دفن اموات و تهیه سنگ قبور در حال همکاری است و ساخت غسالخانه، آسفالت مسیر و دائر نمودن سرویس تردد از جمله برنامه های شهرداری برای تکمیل گورستان عمومی خمینی شهر است. زمین گورستان زمین مناسبی است و تاکنون جلسات متعددی با هیات امنای گورستان های عمومی محلات مختلف شکل گرفته که امیدواریم با کمک روحانیون در سال آینده فضای لازم را آماده نماییم.

شهرداری از لحاظ درآمدها در چه وضعیتی به سر می برد؟

شهردار: بودجه امسال ما حدود 250 میلیارد ریال است که تا به امروز 70 درصد از بودجه 9 ماهه خود را وصول نموده ایم و با 30 درصد کاهش بودجه مواجهیم و امیدواریم تا انتهای سال جاری بتوانیم این کمبود را جبران کنیم. در تقسیم بندی بودجه 60 درصد بودجه ما عمرانی و 40 درصد جاری است. کمبود زمین و تراکم جمعیت از مشکلات مهم ماست و ما مجبور به پرداخت هزینه سنگینی بابت آزادسازی هستیم تا بتوانیم خیابان یا پارکی احداث کنیم.

سرانه فضای سبز خمینی شهر در چه وضعیتی قرار دارد؟

شهردار: سرانه فضای سبز ما حدود 5/7 مترمربع است که برای توسعه اش با مشکلات زیادی از جمله خشکسالی روبرو هستیم و در شرایط فعلی سعی مان این بوده که فضای سبز موجود را حفظ نماییم. چند چاه عمیق ما به علت بالا رفتن درصد شوری آب اصلا قابل استفاده نیستند و پیگیر دریافت مجوز برای جابجایی و حفر چاه هستیم.