حق خميني شهر را در عوارض آلایندگی ضايع كردند

ارسال در خبر و گزارش

ostandar

فشار مشکلات مالی در شهرداری خصوصا در هفته های اخیر، پای شهردار و اعضاي شوراي شهر را به دیدارهای مختلفی باز کرده است. محمد شرفا این بار به دیدار با معاون برنامه ریزی و بودجه استانداری اصفهان رفت و اعضای شورای شهر نیز او را همراهی کردند.

 

.در ابتدای این دیدار که در راستای پیگیری مطالبات مردم و بیان محرومیت ها و مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات شهری صورت گرفت، رییس شورای شهر خمینی شهر یکی از اهداف مهم دوره سوم شورای اسلامی شهر را تکمیل پروژه های نیمه تمام که از شوراهای شهر و شهرداران گذشته با قدمتی بیش از 20 سال به ارث رسیده، مطرح کرد و از خیابان های  شهید صدوقی و 17 شهریور به عنوان نمونه هایی از این طرح ها نام برد. سید امیر صهری ادامه داد: کلیه خیابان های احداث شده در خمینی شهر به جز تعدادی اندک همگی مربوط به قبل از انقلاب می باشد و طرح جدیدی در مرکز شهر اجرا نشده است. وی وضعیت مالی شهرداری خمینی شهر را در چند ساله اخیر سخت و دشوار ارزیابی کرد و افزود: شهرداری هر ماه در پرداخت حقوق ماهانه پرسنل خود با مشکل جدی روبروست.

وی با اشاره به تعامل خوب شهرداری با شورا و ارتباط نزدیکی که بین اعضای شورای شهر خمینی شهر وجود دارد گفت: ما پیگیر حق و حقوق و آماده خدمت به مردم خمینی شهر هستیم اما متاسفانه کمبود اعتبارات باعث رکود فعالیت ما شده است و وعده های داده شده برای اختصاص بودجه عملی نشده است در صورتی که برای اجرای طرح های مهم ترافیکی و خدماتی و عمرانی جدید و تکمیل حدود 30 خیابان نیمه تمام در خمینی شهر نیاز به بودجه داریم.

وی با تاکید بر اینکه تاثیرات ناشی از آلایندگی ها بر روی خمینی شهر کاملا به اثبات رسیده و شهر از نظر زیست محیطی در معرض خطر جدی قرار دارد، یکی از مشکلات مهم شهرداری خمینی شهر را عوارض آلایندگی دانست و گفت: این موضوع را در جلسه ای مشترک به اتفاق شهردار با معاونت رییس جمهور و مسوول سازمان همیاری شهرداری ها در میان گذاشتیم.

صهری افزود: بر اثر عوارض آلایندگی فضای طبیعی، اراضی کشاورزی، باغات و مخصوصا محصولاتی همچون سیبری و دیگر میوه های سنتی شهر در معرض نابودی قرار دارند.

رییس شورای شهر گفت: همجواری خمینی شهر با صنایع آلاینده پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه تولید برق و در معرض اثرات آلاینده صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن قرار داشتن خمینی شهر بارها از طریق رییس جمهوری و نمایندگان دولت و وزرا و استانداری مطرح شده اما به تازگی متوجه شدیم که یکی از معجزات قرن صورت گرفته و پالایشگاه اصفهان از مجموع صنایع آلاینده خارج شده است.

صهری ادامه داد: خمینی شهر با این میزان جمعیت و جایگاه هنوز عوارضی دریافت نکرده اما به شهری مثل طالخونچه حدود 700 میلیون تومان پرداخت می شود. وی افزود: ما نسبت به پرداخت عوارض به دیگر شهرها اعتراضی نداریم بلکه تقاضای ما این است که عدالت رعایت بشود و اعتبارات به همه تعلق بگیرد. وی به جایگاه خمینی شهر از لحاظ تعداد شهدا و ایثارگران و همچنین به افتخار آفرینی خمینی شهری ها در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمان اختصاص بودجه کسی به این آمار خمینی شهر توجهی نمی کند.

رییس شورای شهر با اشاره به تخصیص بودجه های فرهنگی به خمینی شهر گفت: متاسفانه موضوع قمه زنی تخصیص بودجه را تحت الشعاع قرار داده در صورتی که این حرکت درشهر ما یک فرهنگ غلط محسوب نمی شود بلکه یک اعتقاد غلط است و مردم ما دارند هزینه سنگینی را بابت آن می پردازند. وی در پایان سخنانش از مسوولان خواست تا به خمینی شهر نگاهی ویژه داشته باشند.

 

شهردار: برای تکمیل طرح های نیمه کاره نیاز به اعتبارات ویژه استانی داریم

در ادامه این دیدار شهردار خمینی شهر با اشاره به بودجه 25 میلیاردی سال 90 شهرداری گفت: تاکنون 65 درصد یعنی در حدود 17 میلیارد تومان از این بودجه وصول شده است. شرفا افزود: شهردار وقت با احتساب تخصیص آلایندگی به شهرداری برنامه ریزی کرده و دست به اقداماتی زده است و اینجانب از زمان قبول مسوولیتم با حدود 7 میلیارد تومان بدهی روبرو بوده ام که در این مدت سعی کرده ام بخشی از این بدهی را پرداخت کنم. وی کمبود اعتبارات را بزرگترین مانع تکمیل طرح های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: این طرح ها تاثیر بدی بر روان مردم گذاشته و فشار سنگینی بر شهرداری وارد می آورد.

مهندس شرفا با اشاره به طراحی پل زیرگذر چهارراه دولت گفت: احداث این طرح اثرات زیادی در کاهش ترافیک شهری از شمال به جنوب و مرکز خمینی شهر خواهد داشت که با وجود مخالفت مسوولین استانداری برای احداث این طرح به دلیل کمبود بودجه در صورت اختصاص 2 میلیارد تومان، افتتاح خواهد شد.

وی همچنین احداث و تکمیل سالن های مدیریت بحران و چند منظوره شهدای خوزان را از جمله طرح های نیمه کاره ای نام برد که در مراحل نهایی با کمبود بودجه مواجه شده است. وی با اشاره به اینکه سالن مدیریت بحران می تواند کمک خوبی برای مواقع بحران در غرب اصفهان باشد گفت: شهرداری با اختصاص 90 میلیون تومان قادر به تکمیل این پروژه نیست و این طرح نیازمند اعتبارات ویژه استانی است. وی در ادامه با اشاره به جلسات مشترک با مسؤولین دارایی استان و شهرستان گفت: عوارض آلایندگی حق خمینی شهر است ولی متاسفانه مسوولین دارایی حساسیت چندانی برای وصول این مبلغ ندارند و علی رغم همکاری هایی که با آن ها داشته ایم هنوز در مباحث ارزش افزوده و حق آلایندگی استفاده لازم و کامل را نبرده ایم.

شهردار گفت: برخلاف این نظر که شهرداری را از ورود به مباحث فرهنگی منع می کند اما انتظارات زیادی از جانب محافل، مجموعه ها، مساجد و کانون های فرهنگی شهر از شهرداری وجود دارد. وی در همین راستا به طرح های فرهنگی کتابخانه های محلی اشاره کرد که با وجود اختصاص حدود 180 میلیون تومان در سال گذشته هنوز تکمیل نشده و نیازمند مبلغ کمی است تا تکمیل و راه اندازی شود.

محمد شرفا در پایان تاکید کرد که مباحث فرهنگی خمینی شهر کاملا قابل حل بوده و نیازی به جوسازی و بزرگ نمایی ندارد. وی افزود: شهرداری و شورای شهر آمادگی کامل برای اقدامات فرهنگی و اجرای طرح های فرهنگی عمرانی و تخریب و بازسازی بافت فرسوده در مناطق محروم را دارد. شهردار راهکار حل معضلات فرهنگی را احداث فرهنگ سرا و اماکن فرهنگی دانست.

در ادامه این دیدار حسن حیدری یکی دیگر از اعضای شورای شهر عدم اجرای طرح های جدید در سطح شهر توسط شهرداری و شورای شهر را نقطه ای منفی خواند و گفت:  با این وجود اعضای شورای سوم این فشار و انتقاد را به جان خود خرید تا پروژه های نیمه تمام از دوره های گذشته تکمیل شود.

وی در ادامه گفت: مردم خمینی شهر در گذشته به مشاغل کشاورزی گرایش زیادی داشتند و تعداد زیادی از شهروندان در این بخش فعالیت می کردند اما متاسفانه شدت گرفتن آلایندگی هوای خمینی شهر بیش از 50 درصد از مردم و کشاورزان را خانه نشین کرده است. حیدری افزود:  در صورتی که شهرداری بتواند از سهم خودیاری و همیاری مردمی شهر خود همراه با بودجه دولتی بهره ببرد، موفق تر خواهد بود اما در خمینی شهر محلات وجود دارد که ساکنین آن قادر به پرداخت سهم خودیاری و همیاری خود نیستند و از محرومیت رنج می برند و این در حالیست که مشکلات فرهنگی ناشی از حاشیه نشینی خواسته و یا ناخواسته باعث افزایش مشکلات خمینی شهر شده است.

در ادامه قنبرعلی خلیلی عضو دیگر شورای شهر تعلق گرفتن بخش عمده ای از بودجه محقق شده شهرداری  به بودجه های جاری شهرداری، بدهی های معوقه، حقوق پرسنل و حجم خدمات را موجب کاهش بودجه عمرانی دانست. خلیلی در ادامه با اشاره به اسکان فشرده بیش از 60 هزار نفر از اقوام مهاجر در مناطق حاشیه نشین شهر به صورتی که در  یک پلاک زمین و ساختمان 200 متری 3 خانوار زندگی می کنند گفت: متاسفانه اکثر این ساکنین قادر به پرداخت عوارض خود نیستند. وی به مصاحبه مهندس صمصام شریعت در سال گذشته و پس از بازدید این مناطق هم گریزی زد و گفت: آقای صمصام به علت وجود همین مشکلات و نگرانی از بابت سرریز این جمعیت به مرکز استان با الحاق خمینی شهر به اصفهان مخالفت کرد. خلیلی سکونت سرریز جمعیت اصفهان به خمینی شهر را نیازمند اعتبارات و توجهات ویژه دانست.

خلیلی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر بارها در جلسات مختلف دغدغه های خود را با مسوولین شهرستان و استان مطرح نموده اند گفت: هیچ یک از اعضای شورای شهر خمینی شهر با انگیزه سیاسی و انتخاباتی به طرح مشکلات نپرداخته اند. خلیلی نیز از مسوولان خواست به حل مشکلات خمینی شهر به صورت ویژه نگاه کنند.

دکتر کریمی یکی دیگر از اعضای شورای شهر خمینی شهر در این جلسه با اشاره به تغییر ساختار سازمان برنامه و بودجه و اهداف دولت دهم از این تغییرات گفت: یکی از اهداف و شعارهای مهم دولت نهم و دهم توزیع عادلانه بودجه و جلوگیری از تمرکز آن در بعضی از نقاط و مرکز کشور بود و سفرهای رییس جمهور و هیات دولت نیز بر همین اساس صورت گرفت اما این سیاست در استان ها و استانداری ها عوض شد و به همان روش گذشته اجرا می شود. وی در ادامه گفت: با توجه تراکم جمعیت شهرستان خمینی شهر و مهاجرانی که یک مشکل جدی برای این شهر به حساب می آیند، انتظار می رود پیرو سیاست دولت به خمینی شهر نگاه شود.

کریمی افزود: ما وظیفه داریم در قبال اعتماد مردم به ما به عنوان نماینده شان پیگیر حل مشکلاتشان باشیم و امیدواریم با تعامل بین مسؤولین استان و شهرستان هر چه زودتر مشکلات خمینی شهر حل شود چراکه به دلیل کمبود بودجه قادر به اجرای درخواستهای مردم نیستیم.

معاون برنامه ریزی و بودجه استانداری اصفهان نیز در این دیدار گفت: با توجه به محدودیت های دولتی در خصوص تخصیص بودجه، استان اصفهان با کمبود بودجه روبرو می باشد. شهرستان اصفهان حدود 43 درصد جمعیت استان را داراست ولی فقط از 23 درصد بودجه استان استفاده می کند. وی با اشاره به نگاه اشتباه بعضی مسوولین کشوری به اصفهان به عنوان یک استان برخوردار گفت: بر خلاف تبلیغاتی که می شود استان اصفهان از کمترین درصد بودجه کشوری بهره مند است.

مهندس همدانیان افزود: طبق آخرین آمار سرشماری اولیه، جمعیت شهرستان خمینی شهر حدود 284 هزار نفر اعلام شده و مسوولین استان به مشکلات این شهرستان همچون مهاجر پذیر بودن کاملا آگاه هستند. وی ادامه داد: ما شاهد بروز ناهنجاری های اجتماعی به سبب اسکان مهاجرین در بعضی مناطق بوده ایم. همدانیان نزدیکی خمینی شهر به مرکز استان را هم حسن این شهر به حساب آورد و هم عیب و گفت: به دلیل اینکه این شهرستان فقط یک روستا دارد امکان استفاده از تسهیلات حمایتی ویژه روستاها نیز برایش وجود ندارد.

معاون استاندار افزود: ما کاملا به مشکلات استان مخصوصا شهرهای اصفهان، فلاورجان و خمینی شهر آگاهیم و اطمینان داریم تا کنون عدالت لازم در حق این 3 شهر رعایت نشده است. وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون در حدود 3 میلیارد تومان به شهرستان به غیر از اعتبارات ملی اختصاص داده ایم گفت: در مدت 2 سال اخیر سعی کرده ایم با کاهش بودجه بعضی از شهرها به خمینی شهر کمک کنیم و افزودن بیش از 2 میلیارد تومان به اعتبارات این شهر در سال 90 نسبت به سال 89  در همین راستا است.

همدانیان افزود: ما معتقدیم که خمینی شهر با مشکلات خاصی روبروست و نیازمند نگاه ویژه است. امیدواریم در سال آینده امکان افزایش اعتبار برای این شهر وجود داشته باشد.

معاون استاندار در خصوص پرداخت حق آلایندگی نیز گفت: طبق آخرین اقدامات کارشناسی شده، سهم خمینی شهر از هر کدام از صنایع دقیقا محاسبه و سعی ما این است به صورت کاملا شفاف، به دور از هر گونه انگیزه سیاسی و طبق شاخص های علمی و قانونی عمل می کنیم. وی توجه ویژه به شهرستان خمینی شهر را از سیاست های استانداری در سال 91 اعلام کرد.

مدیر کل برنامه و بودجه استاندری نیز در انتهای این جلسه گفت: دیدگاه ما در تدوین جدول پرداخت عوارض آلایندگی استان کاملا عادلانه و بدون ملاحظات سیاسی و شهرستانی است و شاخص های پرداخت بر اساس مطالعه و میزان آسیب زیست محیطی وارده بر هر  شهرستان، محاسبه و اجرا می شود.

مهندس ناطقی افزود: در نگاه ما شهرهای مهاجر پذیر استان مثل اصفهان و فلاورجان و خمینی شهر به  عنوان شهرهای آسیب پذیر مرکز استان محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: استان اصفهان با محدودیت های بودجه ای روبروست و سعی ما این است که از راه های مختلف به حل مشکلات و رفع کمبودهای خمینی شهر کمک کنیم.

ناطقی عزم شهرداری و شورای شهر را برای تکمیل طرح های نیمه تمام با وجود مشکلات و کمبودها شایسته تقدیر دانست  و افزود: جای تاسف دارد که بعضی از پروژه های نیمه تمام مستهلک شده ودیگر اصلا قابل تکمیل نیستند و این مشکل در همه جای کشور و استان وجود دارد. وی در پایان گفت:  تلاش خواهیم تا حد توازن به شهرداری و شورای شهر خمینی شهر کمک کنیم.