از مسؤولین استان و کشور کمک نمی خواهیم بلكه حق شهرمان را طلب مي كنيم

ارسال در خبر و گزارش

tabatabaee2شهردار و اعضای شورای شهر در تداوم ديدارهاي خود با مسئولان استان جهت طرح مشكلات پيچيده خميني شهر، هفته گذشته در سومين ديدار بعد از دیدار با آیت ا... مظاهری و معاون استاندار، این بار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان ديدار كردند.

در ابتداي اين ديدار، رییس شورای شهر ضمن معرفی خود و یادآوری ارتباط آیت ا... طباطبایی با مرحوم آیت ا... حاج آقا جمال صهری گفت: با توجه به سوابق مبارزاتی شما در قبل از انقلاب در خمینی شهر، شما آشنایی کاملي با روحیات مردم خمینی شهر و مشکلات زمان گذشته دارید.

 

صهري در گزارشی كوتاه به بیان مشکلات خمینی شهر پرداخت و گفت: شهر خمینی شهر با وجود شخصیت های مبارز و شهدا و جانبازان و ايثارگران فراوان و مردم ولايتي و رتبه هاي بالا از نظر ايثارگري در استان و كشور، دچار مشكلات فراواني است. در گذشته بخش زیادی از محدوده اش مثل عاشق آباد، نصر آباد، رهنان و دهنو از خمینی شهر جدا شده و مساحت شهر به مقدار زیادی کاهش یافته است که از این مقدار اندک نیز بخش عظیمی در اختیار دانشگاه صنتی اصفهان است.

صهری با اشاره به افزایش جمعیت در چند سال اخیر گفت: چسبندگی خمینی شهر به شهر اصفهان باعث مهاجرپذیر بودن شهر ما شده و سر ریز جمعیت استان و شهر اصفهان در خمینی شهر اسکان گرفته اند و لذا ما با تداخل فرهنگی در مناطق مختلف خمینی شهر روبرو هستیم اين در حالي است كه از اعتبارات لازم در این بخش هیچ كمكي نشده و ما در ساخاندهی این تعداد جمعیت مهاجر مشکل داریم. وي تصريح كرد: به لحاظ اين مهاجرت ها، در مناطق مرزی امکان فراهم نمودن منابع درآمد پایدار از طريق صدور مجوز وجود ندارد و از طرفی دیگر خمینی شهر محدود به اراضی کشاورزی و باغات بوده و امکان تغییر کاربری آنها وجود ندارد و شاهد تخریب و ساخت و سازهای غیر مجاز زیادی در این منطقه نیز هستیم.

وی افزود: شهرداری خمینی شهر بعد از شهرداری اصفهان دومین رتبه تعداد نیرو و پرسنل در ارائه خدمات به جمعیت را در استان داراست ولي عدم وجود منابع درآمدي پایدار و ثابت باعث شده تا شهرداری حتي در پرداخت حقوق ماهانه پرسنل و کارکنان خود با سختی روبرو شود و طبيعتاً با درآمد کم قادر به اجرای طرحهاي عمرانی و شهری جدید نیستیم.

صهری افزود: شهر ما به شهر خوابگاهی تبدیل شده و بیشترین افراد سرمایه دار و صاحبان صنایع سنگ و کارگاه های صنعتی استان و شهرهای دیگر به دلیل محدودیت های جغرافیایی در دیگر شهرها و مخصوصاً منطقه محمودآباد و دولت آباد مشغول به کار هستند و کلیه عوارضات سالانه خود را به شهرهای دیگر پرداخت می کنند و از فعالیت بیش از 900 کارخانه سنگبری خارج شهر متأسفانه هیچ درآمدی عايد شهر ما نمي شود و حتی مالیات خود را به شهرهای شاهین شهر، برخوار و دولت آباد پرداخت می کنند و همین مسأله نیز باعث شده در کل کشور اهالی خمینی شهر به نام افراد سرمایه دار و مرفه و سنگبر شناخته شوند و از طرف دیگر این درآمد براي اهالی بومی خمینی شهر هیچ نفعی ندارد.

وی با اشاره به عوارض آلایندگی ناشی از پالایگاه گفت: شما خودتان مطلع هستید میوه سیبری از میوه های نادر خمینی شهر است که در حال انقراض به علت افزایش شدت آلایندگی است و باغات و اراضی باقی مانده در معرض نابودی قرار دارد. شهرداري با تلاش و پیگیری، آلاینده بودن صنایع استان و اثرات آن را اثبات كرد اما پس از اثبات، صنایع آلاینده از جدول آلایندگی خارج شد و یکی از راه های در آمدی که می توانست به خمینی شهر كمك كند عملا حذف گرديد.

 

كمك نمي خواهيم حق مان را مي خواهيم

در ادامه اين جلسه، شهردار خمینی شهر گفت: ما از مسؤولین استان و کشور کمک نمی خواهیم بلكه ما خواهان حق شهر خود هستیم. ما از دولت طلبکار هستیم و مطالبات ما کاملاً مشخص است ولي متأسفانه در چالش های اداری گیر افتاده است و اگر مسؤولین کشور نسبت به پرداخت این مطالبات به مردم خمینی شهر توجه داشته باشند ما می توانیم بخش زیادی از مشکلات مردم را حل کنیم.

مهندس شرفا افزود: بیشترین معضلات فرهنگی که داریم در بافت فرسوده شهر است كه در صورت پرداخت مطالبات خمینی شهر امکان تغییر و توسعه خدمات در 600 هکتار بافت فرسوده وجود دارد و با بازسازی بافت فرسوده بخش عظیمی از مشکلات با احداث معابر و خیابان هاي جدید، اجرای طرح هاي ترافیکی و ... حل مي گردد.

 

مشکلات خمینی شهر را می دانم

در ادامه ديدار، آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با اشاره به انس خود با خميني شهر گفت: من شخصاً بعد از شهر اردستان به عنوان زادگاهم، بیشترین شناختی که در بین شهرهای استان دارم از خمینی شهر است. اولین بار 2 سال قبل از انقلاب به دعوت مرحوم حاج آقا رضا صهری در مسجد خود ایشان و مساجد 3 محل دیگر سخنرانی كردم. در آن موقع روحانیون مبارز خمینی شهر در شهرهای دیگر سخنرانی می نمودند.

آیت ا... طباطبایی در ادامه به بيان خاطرات خود از اين شهرستان پرداخت و از جمله گفت: در سال 57 من منبرهای زیادی در خمینی شهر می رفتم. اولین بار در یک جلسه ای که در حضور دوستان داشتیم تصمیم گرفتيم اسم همایون شهر به خمینی شهر تغییر یابد و درآن زمان در راهپیمایی در محل مصلای نماز جمعه که مرحوم آيت ا... جبل عاملی هم شرکت داشتند من برای اولین بار اسم خمینی شهر را اعلام نمودم و حاضرین با کلمه صحیح است اسم جدید را تأیید نمودند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه افزود: همه مشکلات و مسائلی که در مورد خمینی شهر گفتند قبول داشته و اعتقاد قلبی دارم که مردم خمینی شهر از مردم متدین استان هستند.

آیت ا... طباطبایی در مورد موضوع قمه زنی گفت: موضوع قمه زنی خمینی شهر با همه جای ایران فرق می کند. این حرکت در خمینی شهر یک اعتقاد است منتهی اعتقاد غلط است باید اصلاح شود. این حرکت با بدعتهایی مثل روی آتش یا شیشه راه رفتن فرق می کند. وي تصريح كرد: من در دیدار با فرمانده کل نیروی انتظامی خطاب به سردار احمدی مقدم هم این موضوع را گفتم و تأكيد كردم كه موضوع قمه زنی در خمینی شهر با همه جای کشور و اصفهان فرق می کند و شما اجازه دارید در برخورد با قمه زنی در اصفهان و شهرهای دیگر با شدت عمل کنید ولی در خمینی شهر حساب این حرکت با همه جا فرق می کند، مردم خمینی شهر متعلق به نظام و انقلابی هستند.

آیت ا... طباطبایی در مورد مشکلات خمینی شهر گفت: خمینی شهر یک شهر محدود و محصور شده در بین شهرهای دیگر است. هیچ شهری مثل آن با کمبود زمین روبرو نیست و اینکه این شهر شهر خوابگاهی شده به علت علاقه افراد بومی خارج از شهر است و اگر نه آنها می توانند با توانایی مالی که دارند و خانه زندگی خود را نیز از خمینی شهر ببرند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: من می دانم شهرداری خمینی شهر به جز گرفتن عوارض و مجوزات شهری و تراکم هیچ راهکاری برای درآمد خود ندارد. راه درآمد برای خمینی شهر وجود ندارد و از طرفی دولت هم در دو سال گذشته به دلیل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با مشکلات زیادی روبرو شده و امروز به صورت قطره چکانی پول هزینه می کند.

آیت ا... طباطبایی خطاب به شهردار و مسؤولین شهرداري و اعضای شورای شهر گفت: با وجود مشکلاتی که شما دارید سعی کنید دست به عصا رفتار کنید، بار خود را سنگین نکنید و بگذارید هر وقت پول گرفتید طرح خود را شروع کنید. قبل از پول گرفتن نه تبلیغ کنید و نه اجرا کنید و خودتان را اذیت نکنید. باید به اندازه توان و قدرتی که دارید کار کنید و مردم هم درك مي كنند.