باغ پلی اکریل به محدوده خمینی شهر بازگشت

ارسال در خبر و گزارش

mokhtariباغ بزرگ فردوس معروف به باغ پلی اکریل را همه می شناسند. مجموعه ای فرهنگی-تفریحی در زمینی بالغ بر 120 هزار مترمربع در نزدیک آتشگاه که گرچه در محدوده سرزمینی خمینی شهر قرار گرفته اما عوايد آن بالغ بر 20 سال است به شهرداري اصفهان مي رسد.

علی رغم مقاومت اصفهان، بالاخره شهرداری خمینی شهر موفق شد پس از یک سال کشمکش، این باغ بزرگ را در محدوده خميني شهر ثبت نمايد. این موضوع را می توان سومین موفقیت خمینی شهر در بازپس گیری حقوق این شهر در سالهای اخیر نامید. اولین مورد، رأي مراجع قانوني براي دانشگاه صنعتی به پرداخت دهها میلیارد عوارضی است که از زمان تاسیس تاکنون از پرداخت خودداری می نمود. گرچه هنوز این عوارض به خمینی شهر پرداخت نشده است اما موضع این دانشگاه را از «بی تفاوتی» به این شهرستان، به موضع «بدهکار» تغییر داد و امید است با تلاش مسئولان بزودی موضوع این بدهی به نتیجه کامل رسیده تا برای عمران و آبادی شهر هزینه گردد.

دومین موفقیت خمینی شهر را می توان دريافت عوارض آلایندگی دانست. سالهاست که آلایندگی کارخانه های اطراف از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، ذوب آهن و فولاد مبارکه وارد فضای خمینی شهر می شود ولی به دلیل کوتاهیهای مسئولان در سالهای اخیر، هیچگونه عوارض آلایندگی به خمینی شهر تعلق نگرفت تا اینکه سرانجام با تلاش مسئولان بخصوص مسئولان شهرداري در سه سال اخیر، سهم قابل توجهی از این عوارض آلایندگی به خمینی شهر تعلق گرفت.  سهمی که رقم بالایی از این عوارض را وارد خمینی شهر خواهد کرد.

سومین موفقیت اما به باغ فردوس برمي گردد که در محدوده آتشگاه و در منتهی الیه مرز خمینی شهر قرار دارد. این مجموعه معروف به باغ پلی اکریل است که در یک سال اخیر، مجتمع فولاد مبارکه اقدام به خریداری این مجموعه از پلی اکریل نموده است. متاسفانه به دلایلی که مسئولان وقت باید در این زمینه پاسخگو باشند شهرداری اصفهان در اوایل دهه هفتاد، مجوز ساخت و ساز به این مجموعه را صادر نموده و عوارض زیادی هم از این راه به دست آورده است.

شهرداری خمینی شهر در یک سال اخیر تلاش نمود تا این مجموعه را به خمینی شهر بازگرداند و سرانجام در یک ماه گذشته موفق به این امر گردید. بی تردید این موضوع، آخرین مورد از حقوق تصرف شده خمینی شهر نیست، خمینی شهر حقوق زیاد دیگری هم دارد که باید با عزم جدی، نسبت به بازپس گیری آن اقدام نمود؛ زمینهای بلوکه شده خمینی شهر توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان اصفهان تنها یکی از این موارد است.

درخصوص جزئیات اين مسئله و عواید آن برای شهر با مهندس مختاری شهردار منطقه سه مصاحبه کردیم. این مصاحبه را با هم می خوانیم.

خمینی شهر مثل یک گوشت قربانی بوده که...

خمینی شهر در سالهای اخیر مثل یک گوشت قربانی بوده است که شهرهای اطراف در برهه های مختلف زمانی، بخشهایی از زمینهای مرغوب آن را تصرف کرده اند. یکی از این زمینها همین باغ پلی اکریل بود. علی رغم اینکه این زمینها داخل حریم خمینی شهر است، شهرداری اصفهان در حدود 20 سال پیش، این زمینها را تغییر کاربری داده و مجوز آن را هم صادر نموده است. از این طریق درآمد زیادی هم کسب می کند. متاسفانه علی رغم اینکه واضح بوده که این زمینها داخل حریم ماست ولی مسئولان وقت خمینی شهر به هر دلیلی توجهی به این موضوع نکرده و به عبارتی دیگر مانع کار نمی شوند.

به مکاتبات ما اهمیت نمی دادند!

در این پروسه خیلی اذیت شدیم، ما در این زمینه مکاتبات زیادی با شهرداری اصفهان انجام دادیم ولی آنها اصلاً به مکاتبات ما اهمیت نمی دادند! من یکی از کارمندانم را مامور رسیدگی به این موضوع کرده بودم. در اصفهان آنقدر با او بد برخورد می کردند که آدم تاسف می خورد. یکبار شهرداری اصفهان به ما نامه نوشت که اول حریمتان را بشناسید بعد مکاتبه کنید! آخرین نامه ای که آنها نوشتند خطاب به معاون عمرانی استاندار بود و از او خواسته بودند دخالت کند. استانداریها معمولاً در اینگونه موارد به نفع مرکز استان نظر می دهند. اینجا بود که من اصطلاحاً بریدم و دیگر مکاتبه ای با آنها نکردم.

با مالک وارد مذاکره شدیم

با هماهنگی مهندس پورکاظم، مستقیما با مالک یعنی مجتمع فولاد مبارکه وارد مذاکره شدیم. آنها اول موضوع را جدی نمی گرفتند تا اینکه ما از طرف کمسیون ماده 77 برایشان ابلاغ فرستادیم. این کار را که کردیم تیم حقوقی شان را برای مذاکره فرستادند اینجا. آنها می گفتند ما هم پروانه ساخت داریم هم پایان کار. راست هم می گفتند، شهرداری اصفهان نباید پروانه کار را صادر می کرد.

با آنها وارد مذاکرات دوستانه شدیم. به آنها گفتیم که ما با هم کار داریم، شما باز هم می خواهید ساخت و ساز بکنید و ما اجازه نمی دهیم. سرانجام دو طرف به این نتیجه رسیدیم که آنها یک میلیارد تومان به خمینی شهر بدهند و ما مجدداً برایشان پروانه پایان کار صادر کنیم. 400 میلیون تومان آن را نقد پرداخت کردند و قرار شد بقیه اش را هم در شش قسط به صورت ماهانه پرداخت نمایند. این یک میلیارد تومان به نوعی عوارض آنها در 20 سال اخیر است.

سایر عواید این موضوع

این موضوع باعث شد 120 هزار متر مربع از اراضی مرغوب خمینی شهر به شهر بازگردد. این اتفاق خیلی خوب است. از طرف دیگر موقعیت باغ به صورتی است که یکسری طرحهای توسعه پیش بینی کرده اند که همه اش در حریم ماست. ظاهراً طرح احداث هتل و ... را دارند که این ساخت و سازها درآمد خوبی را نصیب خمینی شهر خواهد کرد. از طرف دیگر به همه ثابت کرد که اگر روی حرایم شهر و حقوق شهر اگر استقامت کنیم می توانیم به نتیجه برسانیم. بجز این، این باغ عوارض سالانه دارد که از این به بعد به خمینی شهر پرداخت خواهند کرد.

برنامه های آینده

یکی از برنامه های آینده ما، ساماندهی منطقه کارگاهی دستگرد است. کاربری این اراضی، باغات و اراضی کشاورزی است اما به مرور زمان به صورت کارگاهی شکل گرفته است. بخاطر همین کاربری که دارند، ما نمی توانیم به آنان خدمات دهی کنیم و از طرف دیگر نمی توانیم از آنها عوارض دریافت کنیم. این منطقه پتانسیل درآمدی خوبی دارد و ما می توانیم با حل مشکل کاربری زمینها، از این راه ارقام میلیاردی را عاید شهر کنیم. خود شاغلین این کارگاهها هم مشتاق هستند تا این موضوع حل شود تا بتوانند از ما خدمات دریافت کنند. برای این منظور مشاور گرفتیم و روی این منطقه هم به صورت خاص کار شد. مدیران و کارشناسان مسکن و شهرسازی هم از این منطقه بازدید کردند و تقریباً متقاعد شدند که کاربری این زمینها دیگر کشاورزی نیست. یکی از برنامه های ما این است که بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.