زندگینامه شهید علی خامسی تبار

ارسال در ایثار و شهادت

نام:  علی خامسی تبار

ولادت:  1344

شهادت:  1362/ منطقه حاج عمران

آرامگاه:  گلزار شهدای امامزاده سید محمد (ع)

 

 

شهادت در قله کوه

جمعه شب ها در مسجد کوچک کوچه سنگتراش ها جمع می شدند و قرآن و نهج البلاغه می خواندند. علی آن زمان دانش آموز بود، در جهاد سازندگی بنایی می کرد و در بسیج محل هم فعالیت داشت.
سال 1359 دوره نظامی بسیج را گذراند و تابستان 1360 برای اولین بار پا به خاک جبهه گذاشت. همزمان با بازگشایی مدارس به خمینی شهر بازگشت اما چند روز بیشتر در دبیرستان دوام نیاورد و دوباره راهی جبهه شد. طعم شیرین پیروزی در عملیات فتح المبین گویی به دهانش مزه کرده بود که بلافاصله بعد از اتمام امتحانات پایان سال دوباره راه جبهه در پیش گرفت.


تابستان 1361 در عملیات برون مرزی منطقه جنوب که به منظور تنبیه و سرکوب رژیم بعث طراحی شده بود نیز شرکت کرد و از ناحیه شکم دچار مجروحیت شد.
مادرش در اینباره می گوید: «مدتی بود از علی خبر نداشتیم تا اینکه زنگ زد و گفت در بیمارستان تبریز بستری است. همراه پدر و دایی اش رفتیم آنجا. صورتش را که بوسیدم گفت: مامان خیلی از بچه های اصفهان اینجا هستند که ملاقات کننده ندارند برو به آنها هم سر بزن. دو روز آنجا ماندیم و برگشتیم. حالش که رو به بهبودی گذاشت دوباره راهی جبهه شد.»


ارتفاعات حاج عمران
اینبار لشکر امام حسین (ع)، «علی» را به وصال جبهه رسانده بود. شاید برای همین هم بود که در وصیت نامه اش نوشت: «در موقع دفنم روضه امام حسین (ع) و فرزندش حضرت علی اکبر (ع) را بخوانید.»
شب که بر زمین رنگ تاریکی زد، گروهان از مواضع اولیه دشمن گذشت و اهداف را تصرف کرد. اما از آنجا که حاج عمران منطقه ای کوهستانی و صعب العبور بود، رزمنده ها هنوز موفق به تصرف ارتفاعات مجاور نشده، خورشید نرم نرمک بالا آمد و بر پهنه کوهستان گسترده شد. عراقی های مستقر بر فراز این ارتفاعات با تسلطی که روی منطقه داشتند، گروهان را زیر آتش گلوله گرفتند. اگرچه توپ و تفنگ دشمن کوچکترین خللی بر عزم راسخ رزمنده های ما وارد نکرد اما کوهستانی بودن منطقه راه را بر ورود نیروهای کمکی بست. عده ای شهید شدند و پیکر پاکشان همان جا در خون نشست و به افراد باقیمانده دستور عقب نشینی داده شد.
یکی از همرزمان علی می گوید: «برای موضع گیری به سنگری در فراز ارتفاعات وارد شدم. چند دقیقه گذشت که یکی از دوستان خبر شهادت علی را آورد. وقتی دستور عقب نشینی دادند فقط قادر بودیم خودمان را از این معرکه بیرون بکشیم و پیکر پاک علی و بقیه شهدا بر فراز ارتفاعات کردستان ماندگار شدند.»

***
شهید علی خامسی تبار در سال 1344 در خمینی شهر به دنیا آمد. نوجوان بود که بانگ مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی به پا خاست و او هم به خیل مبارزان پیوست. با شروع جنگ تحمیلی همزمان با تحصیل راهی جبهه ها شد و در چندین عملیات شرکت کرد. سال 1362 بود که در منطقه کوهستانی حاج عمران واقع در غرب کشور به شهادت رسید و پیکر پاکش همان جا ماند. گروه تفحص در سال 1373 پیکر او را به آغوش خانواده چشم به راهش بازگرداند و در گلزار شهدای امامزاده سید محمد (ع) به خاک سپرده شد.