زندگینامه شهید علی باقری دهنوی

ارسال در ایثار و شهادت

آرزوی یک شهید
برادر بزرگترش حسن مفقودالاثر شده بود و وضعیت اقتصادی خانواده هم نا به سامان بود و همین باعث شد که پدرش مانع از رفتن او به جبهه بشود. علی که چند سال پیش به خاطر مشکلات اقتصادی درس و تحصیل را رها کرده و مشغول به کار شده بود، این بار هم به اجبار از جبهه رفتن منصرف شد و به فعالیت در بسیج محل پرداخت اما آتش عشق به مبارزه هر روز در وجودش شعله ورتر می شد. روزها گذشت و علی گاهی حتی شب ها هم در بسیج مشغول فعالیت بود تا اینکه تصمیم به ازدواج گرفت. یکی از دوستان، دختری را به او معرفی کرد و او همراه دوستش برای صحبت های اولیه نزد خانواده دختر رفتند. بعد از حصول توافق ابتدایی خانواده اش را در جریان گذاشت و خواستگاری رسما انجام شد.
همسر شهید می گوید: «مراسم ازدواج ما در عین سادگی برگزار شد چراکه علی به شدت با تجملات و اسراف مخالف بود. بعد از عروسی هم روزها به عنوان کارگر بنا مشغول به کار می شد و گاهی عصرها هم به تعمیر لوازم برقی می پرداخت و بعضی شب ها تا صبح در بسیج فعالیت می کرد.»
اعزام فوج فوج رزمندگان به جبهه ها تاب و قرار از او ربوده بود و مشاهده عکس یاران شهیدش، اشتیاق او را برای شتافتن به جبهه بیشتر و بیشتر می کرد. کودکش توی راه بود که بالاخره عزم خود را جزم کرد و راهی جبهه شد و از همان ابتدا همسرش را برای شهادت آماده کرد و گفته بود که آرزو دارد مثل برادرش حسن مفقودالاثر بشود.
شهید علی باقری در سال 1343 در دهنو متولد شد. تحصیلات خود را تا پنجم ابتدایی ادامه داد و از آن پس به کارگری مشغول شد. نوجوان بود که به کاروان انقلاب پیوست و پس از پیروزی انقلاب یک بسیجی به تمام معنا شد. هنگام رفتن به جبهه به همسرش سفارش کرد که اگر فرزندشان دختر بود نامش را فاطمه زهرا بگذارد و اگر پسر بود علی اکبر یا علی اصغر.


***
اولین و آخرین دیدار با پدر
منطقه عملیاتی قادر میعادگاه علی با خداوند بود. کوه های سر به فلک کشیده و موانع زیاد انجام عملیات را سخت کرده بود اما رزمندگان در شب اول توانستند خطوط دفاعی دشمن را در هم بشکنند ولی در ساعات بعدی کار به قدری مشکل شد که دستور عقب نشینی صادر گشت خصوصا که نیروها به درستی پشتیبانی نمی شدند. آتش شدید دشمن و کارشکنی نیروهای مزدور منطقه تعدادی از رزمندگان را به بند اسارت کشید. سربازان عراقی با وحشی گری تمام بعد از بستن دست اسرا آنان را با سیم و در کمال مظلومیت به شهادت رساندند و پیکر پاک شهدا در منطقه باقی ماند. گروه تفحص پس از 9 سال پیکر «علی» را به خانواده بازگرداند و دخترش برای اولین بار و آخرین بار چشم به جمال پدر روشن کرد. پیکر مطهر شهید علی باقری در گلزار شهدای دهنو به خاک سپرده شد.

کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر