حسنعلي عموچي

ارسال در ایثار و شهادت

شهيد:        حسنعلي عموچي

متولد:         1346    

در خانواده اي مذهبي در شهرستان خميني شهر متولد گرديد. پدرش كارگر بود و با زحمت و كوشش زياد مخارج زندگي خانواده اش را تأمين مي كرد. با شروع سن تحصيل در يكي از مدارس محل زندگي ثبت نام و تا پايان دوران ابتدايي درس خواند. اما به علت مشكلات مالي ترك تحصيل نمود و با وجود سن كم و هيكل كوچك به عنوان كارگر مشغول به كار شد. او در اوقات فراغت در جلسات مذهبي مسجد محل شركت مي كرد و به مرور زمان با مشكلات اجتماعي آشنا گرديد.

نوجواني پرشور در دوران انقلاب
با شروع اعتراضات گسترده مردمي عليه رژيم ستم شاهي در سال 1357 شهيد عموچي كه در اوايل نوجواني بود با تعدادي از دوستانش كه در مجالس مذهبي با هم آشنا شده بودند در راهپيمائيها و فعاليت ها عليه حكومت شاهنشاهي شركت مي كرد. حضور ايشان در مجالس مذهبي باعث آگاهي از مشكلات اجتماعي و افكار مبارزین گرديد.
با پيروزي انقلاب و آغاز توطئه هاي استكبار جهاني عليه نظام اسلامي، شهيد عموچي در پايگاه بسيج در زمينه هاي مختلف فعاليت مي كرد. حمله دشمن بعثي و نياز به دفاع گسترده باعث شد شهيد حسنعلي همچون ديگر نوجوانان اقدام به ثبت نام براي شركت در دفاع مقدس کند اما سن كم مانع از اعزام وی شد. اما در مهر ماه 1361 با اصرار براي گذراندن دوره آموزش نظامي در واحد بسيج سپاه پاسداران ثبت نام كرد و پس از گذراندن دوره آموزش عمومي به جبهه هاي جنوب اعزام گرديد.

تحقق آرزوي هميشگي
در پاييز سال 1361 شهيد عموچي به عنوان بسيجي داوطلب به منطقه جنوب و لشكر هشت نجف اشرف اعزام شد.  حضور در جمع رزمندگان اسلام آرزوي هميشگي او بود كه اكنون تحقق يافته بود.  نيروهاي مسلح آماده حمله به دشمن مي شدند. شور و شوق وصف ناپذيري بين رزمندگان حاكم بود. هر چه زمان عمليات نزديك تر مي شدند حالات شهيد عموچي تغيير مي كرد و ايشان براي هجرتي واقعي آماده مي گرديد.
شب عمليات در وداع با دوستانش با بيان جملات خاص به آنان بيان كرد كه ديگر زنده باز نخواهد گشت.
بعد از پيشروي سريع نيروهاي ايراني در عمق خاك عراق، صبح روز 19/11/61 رزمندگان متوجه مي شدند كه از دو جناح در محاصره قرار گرفته اند. آتش انواع سلاحهای دشمن و انفجار گلوله ها در منطقه امكان هر گونه حركتي را غيرممكن ساخته بود. با شروع پيشروي تانكهاي دشمن بسوي نيروهاي خودي نوبت به نيروهاي ار، پي ، جي زن رسيد كه براي جلوگيري و انهدام تانكها اقدام كنند. شهيد عموچي در حين شليك به تانك دشمن مورد اصابت گلوله هاي آنها قرار گرفته و به شهادت مي رسد و به علت درگيري شديد و آتش پر حجم دشمن جنازه ايشان در منطقه باقي مي ماند .

قسمتي از وصيت نامه شهيد  
پدر و مادر عزيزم! اينكه در بين شما نيستم مي دانم چه احساسي داريد. اميدوارم كه اين احساس از روي صداقت و برای خدا باشد. ذره اي غم و اندوه به خود راه ندهيد زيرا آن كس كه به من جان داد اينك جانم را خريد و من با كمال ميل جانم را فداي اسلام و قرآن مي كنم.
اي برادران! شما اميد آينده انقلاب و وارث خون شهيدان مي باشيد حرف حق بگوئيد اگرچه به ضررتان باشد و از رهبر انقلاب پيروي كنيد.
كنگره سرداران و 2300 شهيد شهرستان