محمود عرشی

ارسال در ایثار و شهادت

 شهید  مفقود الجسد:                 محمود عرشی

 

متولد:                                         1342 اصغرآباد خمینی شهر

 

شرح حال

وی در خانواده ای مستضعف و مذهبی متولد گردید. دوران کودکی در محیطی روستایی و مردمی با صفا گذراند. مقاطع تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدارس محل زندگی خویش گذراند. ایشان از شاگردان خوب در مقاطع تحصیلی بودند و در زمان های تعطیلات مدرسه در اوقات فراغت در کارها به خانواده اش کمک می کرد. او فردی پرتلاش و زحمتکش بود رفتار ایشان با دیگران مؤدبانه بود و همیشه سعی می کرد به بزرگتر ها احترام بگذارد. اکثرا همراه خانواده در جلسات مذهبی شرکت می کرد پایان دوران مقطع راهنمایی او هم زمان با اوج گیری اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه بود. اعتقادات و روحیات خاص باعث جذب ایشان به گروه های مذهبی و معترضین به حکومت شاهنشاهی گردید با پیروزی انقلاب اسلامی شهید همراه دوستانش در فعالیت های فرهنگی محله شرکت می نمود.


نوجوانی پر شور و فعال در سنگر مدرسه
توطئه دشمنان در نقاط مختلف کشور برای براندازی انقلاب اسلامی و فرمان بنیانگذار آن مبنی بر تشکیل بسیج مردمی برای مقابله با این توطئه ها جنب و جوشش در مردم به خصوص جوانان ایجاد نمود. محمود که در سنین نوجوانی بود در اوقات فراغت در پایگاه بسیج شرکت می کرد با شروع جنگ تحمیلی دشمن علیه ایران اسلامی شهید عرشی که در مقطع دبیرستان مشغول تحصیل بود برای رفتن به جبهه ها داوطلب گردید ولی سن کم ایشان مانع رفتن بود.

 

دانشگاه جبهه ها
هنوز چند ماهی از سال تحصیلی نگذشته بود و محمود در سال چهارم دبیرستان مشغول تحصیل بوده او خود را برای شرکت در کنکور و رقابت برای ورود به دانشگاه آماده می کرد. اما علاقه و اشتیاق ایشان به حضور در جبهه های دفاع مقدس باعث شد که بعد از گذراندن دوره آموزش نظامی در سپاه به عنوان بسیجی در دانشگاه بزرگتر و مهم تربیتی جبهه های نبرد حق علیه باطل شرکت کند.

 

چذابه؛ آرامگاه ابدی:
محمود در اوایل زمستان 1360 در لشکر 14 امام حسین(ع) اعزام گردید و در گردان پیاده به عنوان نیروی تک تیر انداز مشغول خدمت شد. از آغاز سال 1360 چند عملیات در نقاط مختلف جبهه های علیه دشمن یعنی توسط رزمندگان اسلام انجام گرفته بود. ولی این بار قرار بود که عملیاتی مهم انجام شود برای منطقه جنوب و خط پدافندی چذابه و اطراف آن از سوی فرماندهان انتخاب شده بود. قرار بود در این عملیات که به نام طریق القدس معروف گردید قسمتهای وسیعی از خاک ایران که در اشغال دشمن بعثی بود آزاد شود و پس از آزاد سازی ارتفاعات و تنگه چذابه شهرستان و روستاهای اطراف آن از آتش مستقیم و توپخانه دشمن خارج گردید. مرحله اول عملیات با موفقیت انجام شد و نیروهای رزمنده ایران با عبور از موانع طبیعی و مصنوعی که توسط دشمن ایجاد شده بود تا تنگه چذابه پیش روی کردند ولی به علت وجود ارتفاعات شنی و رملی و حساسیت منطقه درگیری شدید بین نی روهای طرفین ایجاد شد. محدودیت منطقه وجود ارتفاعات و موانع طبیعی خاص مانع از تحرک و حرکت وسیع و سریع نیروها می گردید. حجم سنگین آتش دشمن که به وسیله سلاح های مختلف بی امان بر سر نیروهای ایرانی می بارید و محدودیت برای راه های پشتیبانی نیروها و عوامل دیگر باعث به  وجود آمدن نبرد سنگین و سخت بین طرفین گردید. دفاع شجاعانه نیروهای عمل کننده که در بعضی از مناطق حتی به نبرد تن به تن انجامید و چندین روز طول کشید. در عملیات تعدادی از نیروهای جان بر کف مخلص ایران به شهادت نایل آمدند و با توجه به موقعیت جغرافیایی و آتش پرحجم دشمن اجساد آنان در منطقه باقی ماند و محمود عرشی یکی از این شهدا است که چندین سال است جسم پاکش در رمل های گرم تنگ چذابه آرمیده و روح آسمانیش به ملکوت اعلی پیوسته است.

 

قسمتی از وصیت نامه شهید:
«خدایا یاریم ده تا از آن کسانی باشم که سرمایه وجودشان را به پیشگاهت تقدیم داشته و ارزش خویش را بازیافته اند برادران! دنیا جای ماندن نیست، مبادا دو روز دنیا را به سرای آخرت ترجیح دهید. وحدت کلمه خود را حفظ کنید و اوامر امام را اطاعت کنید.»
کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر
مهدی رضایی