حسین یزدان­ پناه

ارسال در ایثار و شهادت

نام:   حسین یزدان پناه

ولادت:   1330

شهادت:   دی ماه 1359، کردستان

شرح:   حسین یزدان­پناه در سال 1330 متولد گردید. در اوایل جوانی پدر خویش را از دست داد و تحت سرپرستی مادر فداکارش تحصیلات را تا مقطع دیپلم ادامه داد. پس از آن در شرکت پتروشیمی آبادان مشغول به کار شد. توسط برادر شهیدش محمدمهدی با افکار امام و مبارزات ضد رژیم ستم­شاهی آشنا گردید.

 

در سال 1358 ازدواج نمود و به توصیه برادرش به جهاد سازندگی پیوست. چند ماهی از تولد دخترش نگذشته بود که برای خدمت به مردم محروم و ستم دیده کردستان به آن منطقه اعزام شد و در تاریخ 13/8/1359 به همراه چند تن از همرزمانش توسط گروهک دموکرات به اسارت گرفته شد.

 

ایشان بعد از اسارت نقشه­ای برای فرار طرح ریزی کرد که با افشا شدن آن تحت شکنجه قرار گرفت.

با وعده آزادی آنان از شهید خواسته شد در جمع مردم در مسجد بر علیه امام و انقلاب سخنرانی کند. ولی او در روز سخنرانی به نفع انقلاب اسلامی سخنرانی کرد و علیه گروهک­ها و جنایات آنان مطالبی را بیان نمود.

 

پس از آن تحت شکنجه شدید قرار می­گیرد و در دی ماه 1359 به فیض شهادت نائل می­گردد.

مرحومه بانو یزدان­پناه مادر شهید در خاطرات خویش می­گوید: «من در سال 1323 ازدواج کردم ولی چند سال بچه­دار نشدم. در سال 1328 به سفر کربلا و عتبات عالیان مشرف شدم، در حرم حضرت امام حسین(ع) به ایشان متوسل شدم و نذر کردم اگر بچه­دار شدم اسمش را حسین بگذارم.

 

مدت کوتاهی بعد از بازگشت از سفر احساس کردم حامله هستم و در سال 1330 خداوند فرزند پسری به من عطا کرد که طبق نذرم اسمش را حسین گذاشتم. بعد از ایشان خداوند چهار فرزند دیگر به ما داد که از برکت توسل به امام حسین (ع) و شهدای کربلا بود.»

 

صادق یزدان­پناه پسر عموی شهیدان یزدان پناه بیان می­کند: «بانی اصلی آشنا شدن فامیل ما با مبارزات ضد حکومت ستم شاهی و حضور در جبهه جنگ این دو برادر شهید بودند.»

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد

کنگره سرداران و 2300 شهید خمینی­شهر.