حماسه خون در قاب نرم افزارهاي قرن بيستمي

ارسال در ایثار و شهادت

 

narm-afzarسی دی ها و نرم افزارهای مذهبی این روزها سهمی بزرگ در عزاداری سید و سالار شهیدان دارند. نمی دانم این که می گویم چقدر درست باشد اما گمان می کنم استفاده از همین ابزارهای نو برای جذب نسل جدید به سمت موضوعات مذهبی بهتر جواب بدهد. برای همین بد ندیدم چند نرم افزار خوب و معتبر را در این زمینه به خوانندگان معرفی کنم.

 

اول از همه دست به دامن رایانه می شوم و به چند سایت سر می زنم اما برای خوانندگان فرهیخته فرصت بیش از این ها ارزش قائلم که فقط خواسته باشم به همین جستجوی اینترنتی بسنده کنم اگرچه خیلی از وقتم را هم گرفته بود برای همین به قول قدیمی ها چادر و چاقچور کردم و اول از همه رفتم سراغ دارالقران آموزش و پرورش خمینی شهر و بعد هم فروشگاه ثامن الائمه. آقای رضایی مسوول فروشگاه ثامن گفت که محصولات امسال هنوز نرسیده است و باید به سازمان تبلیغات اصفهان سری بزنم.

امروز چهارشنبه 25 آبان است و از دیشب تا حالا رحمت الهی در حال باریدن است. دل به باران می زنم و راه می افتم به سمت اصفهان. پرسان پرسان اول نشانی فروشگاه الکترونیکی بصیر رایانه را که فروشگاه مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان است پیدا می کنم. فروشنده چندین سی دی را می گذارد روی میز و من مثل تشنه ای که به آب رسیده باشد یا حسینی می گویم و تندتند شروع می کنم به نوشتن. فروشگاه سازمان تبلیغات دومین مکانی است که به این منظور پا می گذارم. تکراری ها را کنار می زنم و از روی عناوین تازه بروشور یادداشت برداری می کنم. از فروشگاه می آیم بیرون راه می افتم سمت خمینی شهر، زیر این باران رحمت حسابی خیس شده ام.

***

معرفی نرم افزارها را به سه دسته تقسیم می کنم: اول بچه ها بعد بزرگترها و بعد هم نرم افزار برای استفاده در تلفن همراه.

عطر ولایت

اولین نرم افزار کار دست خود بچه های خمینی شهریست. سال گذشته دارالقران آموزش و پرورش اقدام به طراحی نرم افزاری تحت عنوان عطر ولایت 1 کرد که به صورت مسابقه در سطح استان مطرح شد. این نرم افزار برای گروه سنی ابتدایی طراحی شده بود که در سطح مدارس استان پخش شد و 45 هزار نفر در مسابقه آن شرکت کردند و 12 هزار نفر جایزه گرفتند. بخشی از محتوای این لوح ویژه کودکان است و بخشی هم به والدین  اختصاص یافته است. قرآن، مسیر ولایت، تصاویر، کودکان عاشورایی، زیارت مجازی ائمه، سرگرمی، پازل قرآنی، حکایت و در بخش والدین یاران عاشورایی، مداحی، کلیپ، نماز عاشورایی، کتابخانه محتوای این لوح را تشکیل می دهد.

گل پرپر/گل تشنه www.cdhoo.com

دومین و سومین محصول از مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه  اصفهان است. گل پرپر شامل داستان زندگی امام حسین (ع) به صورت انیمیشن، متن تاریخی، آیات، روایات و سرودهایی در منقبت حضرت است و دومین لوح به نام گل تشنه شامل داستان زندگی و کرامات حضرت عباس (ع) به صورت انیمیشن، سرود، احادیث، داستان های اخلاقی درباره فضایل حضرت، سرود و سرگرمی است.

عطش www.nahad.net

بخش دوم را با معرفی نرم افزار عطش که کاری از مرکز فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها است شروع می کنم که شامل 64 قطعه سخنرانی از حجج اسلام انصاریان، میرباقری، میرهاشمی، پناهیان، هاشمی نژاد و... است.17 قطعه مداحی و سینه زنی، قرائت زیارت عاشورا همراه با نمایش متن، کتابخانه، 110 تراکت حدیث، چند قطعه فیلم از ملاباسم کربلایی و... هم از ديگر محتويات آنست.

نوای ثامن

لوح بعدی سی دی تصویری زیارت عاشورا با نام نوای ثامن است از انتشارات ثامن الائمه شامل مداحی، قرائت زیارت عاشورا همراه با کلیپ.

وارث www.mataf.ir

نرم افزار وارث کاری از گروه عرشیان، مرکز فرهنگی مصاف عشق شامل احادیث و کرامات حسینی، قرآن و امام حسین (ع)، پیام عاشورا در بیان امام حسین (ع)، امام خمینی و مقام معظم رهبری، اماکن متبرکه، عاشورا در کلام معصومین(ع) و امام خمینی، معرفی و سرگذشت شهدای کربلا، بانوان عاشورا، عاشورا از نظر بزرگان تاریخ، ضرب المثل ها، معرفی کتاب پیرامون عاشورا و امام حسین (ع)، نماهنگ و مداحی، معرفی عملیات های دفاع مقدس با نام مبارک امام حسین (ع) و یاران کربلا، معرفی شهدای دفاع مقدس که نحوه شهادتشان شبیه به شهدای کربلا بوده است، خاطرات آزادگان از ایام محرم در اسارت و روزشمار محرم است.

سقای معرفت/سفینه النجاه/گل صبر www.hozeh.org

سه نرم افزاری که در این قسمت معرفی کنم از تولیدات مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان است به نام سقای معرفت که شامل متن 42 کتاب درباره شخصیت حضرت عباس (ع)، سخنرانی و مداحی، نمایه پژوهش در بیش از یکصد موضوع و زیر موضوع در مورد حضرت، فیلم و تصاویر از سرداب و مضجع شریف، 40 داستان گویا از زندگی و کرامات حضرت و... نرم افزار سفینه النجاه که شامل متن 300 جلد کتاب و 450 مقاله پیرامون امام حسین (ع)، پوستر، زیارت عاشورا با گویش زیبا و... و سومین نرم افزار گل صبر شامل داستان زندگی، دوران جوانی، حوادث کربلا، شام، حکایت های انیمیشنی، اسوه حجاب، سرود و... در مورد حضرت زینب (س) است.

فرهنگ عاشورا  www.noorsoft.org

دو نرم افزار بعدی از توليدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است شامل:

- دسترسي به نقاشي صحنه‌هاي مربوط به تاسوعا و صبح و عصر عاشورا و ارائه روايات مرتبط با كربلاي حسيني، دسترسي به فهرست فرهنگ واژگان عاشورا، محدود كردن دامنه پژوهش از طريق عناوين گوناگون.

- معرفي آداب و سنن عزاداري در كشورهاي مختلف و چندين شهر ايران به صورت چند رسانه‌اي.

- ارائه سخنراني‌ها و تحليل‌هاي شخصيت‌هاي بزرگ درباره واقعه عاشورا.

- عرضه نقشه مربوط به مسير حركت كاروان امام حسين (ع) با توضيحات كافي درباره هر محل.

ـ متن کامل بیش از بیست عنوان اثر با موضوع تحلیل ماهیت و انگیزه‌های نهضت حسینی.

ـ برگزیده متن عربی و فارسی بیش از 30 عنوان منبع معتبر تاریخی شامل: مستندات، عوامل شکل‌گیری حادثه عاشورا و آثار وضعی آن از کتاب ‌هايي مانند: تاریخ طبری، تاریخ الکامل، تاریخ ابن خلدون، تاریخ الفتوح، مروج الذهب، مثیر الاحزان و الارشاد.

ـ بیش از 20 ساعت سخنرانی‌ از مراجع معظم تقليد، علما و اساتید در موضوع عاشوراي حسيني.

ـ یازده جلسه مقتل‌خوانی و عزاداری سید الشهدا.

ـ متن کامل بیش از پانزده زیارتنامه و مناجات به همراه قرائت.

ـ نقشه مسیر حرکت امام حسين (ع) از مدینه تا شام با قابلیت معرفی و شرح حوادث هر منزلگاه.

ـ امكانات متنوع پژوهشي، يادداشت ‌برداري، ذخيره و چاپ متن.

نرم افزار بعدی خطبه خوانی است که شامل خطبه های هفتگانه خوانده شده در ایام بعد از حادثه کربلاست:

1. خطبه خوانی حضرت زینب (س) در کوفه.

2. خطبه خوانی حضرت فاطمه صغری (س) در کوفه.

3. خطبه خوانی حضرت ام کلثوم (س) در کوفه.

4. خطبه خوانی حضرت امام سجاد (ع) در کوفه.

5. خطبه خوانی حضرت زینب (س) در شام.

6. خطبه خوانی حضرت امام سجاد (ع) در شام.

7. خطبه خوانی حضرت امام سجاد (ع) در نزدیکی مدینه.

www.saghalain.org

www.g-maaref.com

محرم / آفتاب کربلا

در بخش سوم دو نرم افزار به شما معرفی می کنم اول محرم کاری از مجموعه فرهنگی ثقلین که شامل گلچین مداحی، ادعیه ویژه ماه محرم، 75 کلیپ تصویری و احکام محرم است و دومی نرم افزارآفتاب کربلا شامل کتابخانه، مقاله، متن، سخنرانی، مرثیه، پرسش و پاسخ، داستان و احکام کاری از موسسه نرم افزاری گنجینه معارف است. این دو نرم افزار ویژه تلفن همراه است.