اشکالی از این دست در قفسه کتاب فروشی ها

ارسال در کتاب و ادبیات

مجموعه غزل و رباعی «اَشکالی از این دست» سروده «سهیلا عموشاهی» وارد بازار نشر شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، این مجموعه شامل 21 غزل و 18 رباعی در شمارگان هزار نسخه زمستان امسال توسط نشر روزگار به چاپ رسید.


طرح جلد متفاوت این کتاب توسط نسیم عموشاهی طراحی شده و صفحه آرایی آن را ریحانه تابش خو به عهده داشته است.


اگرچه کلیه اشعار این مجموعه از مضمونی عاشقانه برخوردار است اما آثاری با مضمون آیینی نظیر یک مثنوی و یک غزل عاشورایی، غزلی تقدیم به پیام آور مهربانی ها و همچنین یک غزل انتظار در میان اشعار عاشقانه این مجموعه خودنمایی می کند.


آنچه از دل این آثار که به گفته خود شاعر اشعاریست که در یکی دو ساله اخیر سروده است، برمی آید این است که شاعر از تکرار گریزان است و سعی دارد به تجربه های تازه دست یابد. عموشاهی به خوبی به مخاطب نشان می دهد که می خواهد حرف های تازه بزند و این در رباعی ها بیشتر مشهود است. نگاه تازه شاعر به رباعی و اجتنابش از سنت زدگی در اینباره مانع از آن شده که همه هم و غم خود را صرف مصراع آخر کند بلکه با نگاهی تازه به رباعی، بیشتر بار معنا را روی مصراع سوم گذاشته در عین اینکه سعی کرده از پس مصراع آخر نیز به خوبی بربیاید. استفاده وی از کلیه اوزان مجاز در رباعی از دیگر ویژگی های این مجموعه است. این تنوع اوزانی البته در غزل ها نیز مشهود است.
عموشاهی که 12 سال است وارد دنیای شاعری شده، با این 39 اثری که در این مجموعه به زیور تبع آراسته، ثابت کرده است که اگر همین مسیر را ادامه بدهد آینده ای روشن انتظارش را می کشد.


بر اساس همین گزارش مجموعه شعر اشکالی از این دست به بهای 9 هزار تومان در کتابفوشی های معراج و فدک موجود است.


دو نمونه از رباعی های این مجموعه:
یک مشت سکوت در صدایم مانده است / فریاد زنی خسته به جایم مانده است / باران باران نوشتم و خط خط خط / یک دفتر خط خطی برایم مانده است

 

بخت من و گیسوت گره خورده به هم/ بادی است که با بوت گره خورده به هم / وقتی کمی ابری ام کمی بارانی/ یعنی که دو ابروت گره خورده به هم