راهنمایی سلامت در ماه مبارک رمضان

ارسال در کتاب و ادبیات

mahe-ramezanمؤلف:                                                           دکتر علی یزدی نژاد دکتر سید رمضان محسن پور

 

سال چاپ   :                                                    1389

 

تعداد صفحات     :                                            31          

 

معمولاً با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و یا در آن ایام مطالبی به عنوان توصیه به روزه داران به ویژه در مورد تغذیه در این ماه از طریق رسانه های مکتوب و مجازی و نیز صدا و سیما انتشار می یابد که کمتر جامع و کاملاً عملی است اما در کتابی که معرفی می شود به طور جامع و با استفاده از منابع و کتب پزشکی داخلی و خارجی و نتایج تحقیقات و نیز منابع دینی و به زبان ساده اطلاعاتی مفید ارائه شده است که بر اساس آن:

  • تندرستی یک عطیه الهی است که سبک زندگی (life style) آن را تعیین می کند و بی تردید ماه مبارک رمضان فرصتی مغتنم برای بازنگری در آن می باشد.
  • روزه داری برخلاف معنای لغوی آن تنها به معنای کم خوردن نیست بلکه در دین اسلام معنای فراتر داشته و تغییر در روابط و اعمال و تلاش در دستیابی به بهداشت روانی را در بر می گیرد
  • قطعاً در ایام ماه مبارک تغییراتی در فیزیولوژی بدن بوجود می آید
  • روزه داری عامل تعالی روح و آسایش روان می تواند باشد
  • روزه داری در صورتی مفید است که بطور صحیح انجام گیرد که یکی از ابعاد آن پیروی از اصول تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان است در غیر این صورت به انسان ضرر می زند.
  • در ماه مبارک حتماً باید سه وعده افطاری، شام و سحری رعایت شود.
  • غذاهای روزه دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات، گوشت، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد
  • در فاصله افطار تا سحر حدود 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود
  • غذاهای پر فیبر مصرف شود، آهسته غذا خورده شود، کاملاً جویده شود انواع سبزیجات مصرف شود. چربی گوشت ها جدا شود «مثل پوست مرغ». لبنیات کم چرب باشد، چربی حیوانی مصرف نشود. غذاهای آماده مصرف نشود. از روغن های جامد استفاده نشود و غذاها به صورت آب پز پخته و تهیه شود.
  • تا حد امکان از غذاهای سرخ کرده استفاده نشود.
  • مصرف غذاهای بسیار شیرین، خیلی چرب «کیک های خامه ای، حلوای پرشکر»، کله پاچه، گوشت های چرب سرخ شده ممنوع.
  • زولبیا و بامیه ممنوع
  • مصرف چای و قهوه به ویژه در سحر سبب افزایش دفع ادار و در نتیجه تشنگی می شود

بر اساس مطالب ارائه شده در کتاب راهنمای سلامت در ماه مبارک رمضان ابتدا می باید حتماً در وقت مقرر پس از اذان مغرب با خرما و آب ولرم روزه باز شود و خوردن شیر گرم و مقداری نان همراه پنیر و سبزی و یا سوپ یا آش رقیق غذاهای مناسب افطار هستند در ایام تابستان که شب ها کوتاه هستند کمی بعد از افطار مختصر می توان شام میل نمود و در زمستان و پاییز ساعتی بعد شام صرف کرد مؤلفین در این بخش باید ها و نباید ها افطاری و شام و سحری را آورده اند و توصیه کرده اند که حتماً سحری میل شود و از غذاهای گرم و تازه در وعده سحری مصرف شود و غذاها در سحر باید تنوع داشته و از خوردن غذاهای خشک و سرخ کرده مثل کوکوها خودداری شود و مصرف کربوهیداتهای پیچیده که دیرتر هضم می شوند مثل انواع غذاهای سبوس دار سیب زمینی، حبوبات و میوه و سبزی راتوصیه نموده و خوردن شیرینی، غذاهای چرب و شور و آش، دوغ و نوشابه های گازدار و چای را منع کرده و مصرف سالاد باجوانه های خام و ماست را توصیه نموده اند که برای خواندن شرح کامل می توانید به کتاب مراجعه نمایید.

در کتاب مذکور همچنین روزه داری در گروه های خاص مثل کودکان و دانش آموزان و دوران بارداری و شیردهی ذکر شده و موارد منع روزه داری در زنان باردار آورده شده است همچنین مؤلفین مطالب مفیدی درمورد روزه داری در ورزشکاران را شرح و توصیه های لازم را آورده اند.

از مباحث مهم دیگری که در این کتاب آمده عوارض بالقوه روزه داری غیر صحیح است که سبب ورم معده، بهم خوردن کنترل دیابت، سردرد، از دست دادن آب بدن، یبوست و استرس می شود و راههای مقابله با عوارض مذکور شرح داده شده است.

همچنین در این کتاب به سؤالاتی که در مورد روزه و بیماری های مختلف مثل دیابت، بیماران قلبی و عروقی، بیماران کلیوی، فشار خون، بیماریهای ریوی و کم خونی و نیز اختلالات بینایی وجود دارد جواب داده شده است. گر چه سعی شد نکات برجسته ای از کتاب مذکور آورده شود ولی خواندن این کتاب روان و جامع و مستند و علمی که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در جریان چاپ آن است را توصیه می کنیم.