برگشت کتاب بعد از 25 سال به کتابخانه الغدیر

ارسال در کتاب و ادبیات

 

ketabآن ها که به کتابخانه مرکزی شهر رفت و آمد دارند، قفسه برای خودتان را خوب می شناسند. یک سری مجلات و کتاب ها توی این قفسه به چشم می خورد که به جرم تاریخ گذشتگی و قابل صحافی نبودن و این ها تبعید می شوند به قفسه مذکور که البته خیلی وقت ها می شود میانشان کتاب ها و مجلات خیلی خوبی پیدا کرد.

 

همین دو روز پیش بود که توی قفسه چشمم به دو تا کتاب افتاد که اثرات گذر زمان را روی جلدشان به خوبی می شد دید:" سی سالی که فیزیک را تکان داد" نوشته " رضا اقصی و "تیاله" نوشته " مصطفی رحیمی"

تاریخ برگشت اولی بر می گشت به اردیبهشت سال 1381 و دومی که نمایشنامه رستم و سهراب بود باید مرداد 1378 به کتابخانه برگشت می شد یعنی دقیقا 12 سال پیش!

کنجکاو شدم و رفتم سراغ کتابدار و علت تبعید این دو تا کتاب را پرسیدم:

-می شه بگید این دو تا کتاب چرا رفته تو قفسه؟

امروز مرد مسنی با این دو کتاب آمد کتابخانه و گفت: این دو تا کتاب توی این سال ها پیش یکی از دوستانم مانده بوده و خجالت می کشید بیاورد تحویل بدهد و من به رسم امانت داری این مسوولیت را قبول کردم.

-برخورد شما چطور بود؟ جریمه اش کردید؟

نه ما تشکر هم کردیم بالاخره درست است که تاخیر زیادی داشت اما همین که لازم دیده بود امانت را به کتابخانه برگرداند از نظر ما ارزش دارد چراکه این کتاب اصلا در سیستم جدید ما ثبت نشده بود یعنی اگر هم نمی آورد کسی مواخذه اش نمی کرد.

-خب چرا نگذاشتید توی مخزن تا مردم استفاده کنند؟

کتاب هایی که چاپ ها و ویرایش های جدیدش به بازار آمده باشد و یا از آن چند نسخه در مخزن موجود باشد را می گذاریم در اختیار خوانندگان مگر اینکه کتاب خیلی ارزشمند و نایابی باشد که به مخزن منتقل کنیم.

-فکر می کنید چرا چنین اهمال هایی در این حوزه صورت می گیرد؟

متاسفانه این فرهنگ برای بعضی ها هنوز جا نیفتاده که کتاب یک امانت است و باید سرموقع برگشت شود تا دیگران هم استفاده کنند بعضی وقت ها پیش می آید که مراجع کتاب را با 300-200 روز تاخیر برمی گرداند و تازه حاضر به  پرداخت جریمه هم نیست در صورتی که ما اینجا کتاب را تا دو بار تمدید هم می کنیم حتی تلفنی یعنی دیگر هیچ عذری برای تاخیر در برگشت باقی نمی ماند.

-تا حالا شده خیلی آمده باشند دنبال یک کتاب و کتاب برگشت نشده باشد؟

بله، مثلا کتاب"جنگ نرم" حدود 120 روز دیرکرد دارد و خیلی ها هم می آیند دنبالش و خبری نیست، پیگیری هم کرده ایم می گویند خانه اش عوض شده.

- در سال ممکن است چند بار از این اتفاقات بیفتد؟

هر 5-4 ماه یکبار، همین چند ماه پیش بود که یک آقای 80-70 ساله با کتاب " وحی و نبوت" شهید مطهری آمد اینجا و جالب بود که تاریخ برگشت کتاب هم از سال 1364 بود، کلی معذرت خواهی کرد و گفت: کتاب این همه سال توی بالاخانه خانه ام بوده و من فراموش کرده بودم و حالا که رفته ام آن جا را مرتب کنم کتاب را پیدا کرده ام.