اهمیت کتاب و کتابخوانی

ارسال در کتاب و ادبیات

تنها مردمی می توانند لیاقت و شایستگیِ خودکفائی و استقلال در جامعه یِ پر تلاطم وشتابانِ جهانی را داشته باشند که در کوله بار خود با مطالعه و تحقیق وتفحص توشه ای از خرد همگانی برای توسعه ای بالنده به همراه داشته باشند و با شناخت به تصمیم گیری های سرنوشت ساز و خودباوری لازم و بایسته رسیده و امکان تشخیص سره از ناسره را برای امروز و فردا یِ زندگیِ خود بدست آورده باشند.

نهادینه کردن خرد همگانی ممکن نیست مگر با بدست آوردن سر رشته یِ گنجینه یِ خرد و دانائی فردی ، که آن را هم باید در لابلایِ اوراق کتاب ها یِ آموزنده جستجو کرد. "روشنائی همه جا پشت در است، در گشائی هنر است" ، را بایستی آویزه یِ گوش خود سازیم چون همانا روشن بینی واقعی همراه با عقلانیت را باید در بین سطورکتاب ها وآنرا هم با تفحص و جستجو در کتابخانه ها بدست آوریم. کتابخانه نهادیست عمومی که در آن بیشتر آگاهی ها و متون در مورد مو ضوعات مختلف در نسخه‌های متعدد نگارش و بصورت نوشتاری و دیجیتال جمع آوری شده تا جویندگان و کاوشگران دانائی امکان داشته باشند به منابع موثق و خدمات اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند. متفکرین و دانشمندان بنا بر فلسفه یِ زندگی می میرند و به خاک تبدیل می شوند، ولی این کتاب است که جاودانه می ماند و درون مایه یِ افکارشان را زبان به زبان به دیگران انتقال می دهد. نگارش های سودمند و آثار بزرگان و ستارگان پر فروغ و افتخارآفرین تاریخ زندگی ما هستند که می توانند سربلندی مردمی را برایمان به ارمغان آورند و تا به حال توانسته اند خودباوری و استقامت در مقابل زورگوئی های سلطه گران تاریخ را در نسل جوانمان حفظ کنند و تا ابد روشنی بخش تاریکی ها ی زوایایِ زندگی و سر لوحه یِ ادبیات، اندیشه‌های اجتماعی، سیاسی و فلسفی ما باشند.


در کتابخانه هاست که خردگرایان و جستجوگران آگاهی ها قادر خواهند بود به هدف متعالی کسب دانائی ها و دانش های بایسته نائل آیند تا بتوانند زنگ های ذهنی گری و واپسگرائی خود را صیقل دهند و روشنائی را در افق دیدگاه های خود ساطع سازند. انسانِ جستجوگر تنها با پژوهش و بررسی رموز طبیعت، قادر است به ذره ای از شکوه آفرینش و پیچیدگی هستی، شناخت و آشنائی پیدا کند. آشنائی و دوستی با کتابهای آموزنده یِ اخلاقی، اجتماعی، فلسفی و تاریخی می تواند به نسل جوان بیاموزد تا از منکرات و اعمال زشت و ناشایست و نکوهیده و ناهنجار دوری کند و نسل آینده سازِ جامعه را ازنفس اماره و سرکش نهی کند و برای دستیابی به والاترین خواسته یِ جامعه یِ سالم، جوانان را به سوی اعمال صالح سوق دهد و با توصیه هایِ اخلاقیِ، مردمی و هنجارهای پسندیده و تزکیه یِ نفس، توده ها را به منزلت و فضیلت انسانی هدایت کند.


برای شناخت بیشتر به فلسفه یِ هستی و آشنائی به رموز خلقت و برای قدردانی و نیایش از آفریننده یِ هستی مردم خدا شناس باید بیشتر کتاب بخوانند تا دریابند که بیشتر رازهای آفرینش را پروردگار در لابلای نوشتارهایِ مخلوقات ارجح خود که نویسندگان و دانشمندان باشند و در کتابهای علمی و تحلیلی گنجانده است. مردم فرهیخته نباید این موهبت الهی را از خود دریغ نمایند و همواره در گشایش روزنه یِ روشنائی بسوی خود و جامعه یِ خود کوشا باشند. پس بر هر انسانی که بالندگی و پایندگی اجتماع خود را آرزو دارد، بایسته است که قدر جایگاه کتاب و کتابخانه را در راستای شکوه و ارتقایِ فضیلت اجتماعی بداند و با یاری کتابخوانی برای معرفت و خود شناسی در راه استقلال و خودباوری جامعه از هیچ کوششی دریغ ننماید.


بدیهی است باید دیدگاه ها و بینش های شهروندان فرهنگ دوستی که موجبات ساخت وساز و بنیانی یک نهاد فرهنگی همانند فرهنگسرای بعثت در شهرمان را فراهم آورده اند، ارج نهاد و از آنها به دلیل پایه گذاری نطفه های تعالی فرهنگ قدردانی کرد. فراموش نکنید وظیفه هر فرد انسان دوستی که خواهان رشد و تعالی روشنگری و فرهنگ اجتماعی است باید قدردان اقدام خردمندانه یِ این عزیزان باشد.برای دستیابی به هدف والا و قابل تقدیر پدیدآورندگان کتابخانه ها که به کتاب به عنوان بهترین وسیله یِ بالندگیِ و روشنگری در جامعه موجودیت بخشیده اند، فراموش نکنید ضمن سپاس و قدردانی از اداره کنندگان و مسئولین محترم کتابخانه ها، پیشنهاد می دهم برای استمرار جاذبه و کشش علاقمندان به کتابخوانی تلاش مضاعفی در ایجاد محیطی در خور کتابخانه با پاکیزگی و نظافت، تهویه یِ هوا و نور مناسب و فراهم آوردن ابزار آرامش و آسایش دانش پژوهان کوشا باشند و از همه مهمتر جایگاهِ مطالعه را با همیاری و همراهی علاقه مندان برای ایجاد محیطی مطبوع با طبیعت پیوند زده و با گیاهان زینتی و نصب تصاویر دلپذیر تزیین کنند و البته تا حد امکان دسترسی به تازه های دنیای علم و همچنین کتابهای دیجیتال را برای دانش جویان فراهم آوردند. ومهم تر از همه اینکه بیشتر از تواناییِ استادان و کارشناسان در علوم مختلف به واسطه برگزاری سمینارها و سخنرانی های تخصصی در جهت افزایش خرد جمعی و روشنگری اطلاعات نهایت استفاده را ببرند.