استاد طلایی را بیشتر بشناسیم

ارسال در کتاب و ادبیات

وی تحصیلات خود را در دبستان های هما و اسلامی زیر نظر استاد والا مقام ابراهیم همایی برادر علامه بزرگوار استاد جلال همایی به پایان رساند و مقدمات عربی و تعلیم خط را در مکاتب قدیم فرا گرفت. از 14 سالگی سرودن شعر را شروع کرد و در سال 1328 به انجمن های ادبی اصفهان راه یافت و مدتی از محضر صغیر اصفهانی به کسب فیض پرداخت.


از سال 1329 شمسی همکاری خود را با جراید تهران، اصفهان و شهرستان ها آغاز کرد. وی با مجله فکاهی " ماه" به مدیریت اسداله شهریاری، روزنامه فکاهی- انتقادی "چلنگر"به مدیریت محمد علی افراشته، روزنامه طنز " توفیق" ، همچنین روزنامه هایی که در اصفهان منتشر می شد از قبیل " اصفهان" به صاحب امتیازی امیر قلی امینی، روزنامه ها " هاتف اصفهان" ، " شمع حقیقت" ، " مکرم" و روزنامه وزین " اولیا" به صاحب امتیازی شادروان اولیاءهمکاری داشت.


این شاعر دل آگاه در فروردین 1339 با همفکری و همت جمعی از شعرا، نویسندگان و هنرمندان اصفهان به ویژه برادر شاعرش علی غفورزاده (استاد قیام) انجمن ادبی سعدی را در اصفهان تاسیس کرد.


این شاعر ارجمند دوستار ائمه اطهار و معصومین (ع) بود و اشعار بسیاری در مدح و مرثیه آنان سرود و مراتب عشق و اخلاص خود را به خدمت آنان به نمایش گذاشت. اشعاری که در 18 بیت با مطلع ( اینجا حریم حضرت حضرت سید محمد است/ فرزند زید باشد و از نسل احمد است)در زیر گنبد مطهر امامزاده سید محمد(ع) در 36 ترنج با کاشی گلدار اعلا مزین است از سروده های این استاد بزرگوار است همچنین اشعار ضریح مطهر امامزاده احمد بن علی (ع) که در فراهان اراک زیارتگاه اهل دل است اثر طبع گهر بار استاد طلایی است.


وی 12 بیت در مصیبت حضرت اباعبداله حسین(ع) سرود که در حاشیه قالیچه ای با کرک و ابریشم توسط هنرمندان اصفهانی در سال 1344 بافته شد و هم اکنون این فرش گران بها در حرم مطهر سرور شهیدان در کربلا زیارتگاه اهل نیاز است.


وي در دهه 40 به دليل سرودن اشعار آزادي خواهانه و نيز اشعار تند سياسي در قالب فكاهي، توسط ساواك دستگير شد و شش ماه درزندان قزل حصارتهران حبس گرديدوبامرحوم طالقاني هم بند بود.


استاد طلایی به واسطه همکاری با مجلات و جراید، از جمله همکاری مستمرش با روزنامه های وزین " نوید اصفهان" به سرپرستی دکتر فضل اله صلواتی و روزنامه " اولیاء اصفهان" به صاحب امتیازی منیژه اولیاء توانست بسیاری از اشعارش را به چاپ برساند.


وی بعد از 50 سال خدمت به فرهنگ و ادب این مرز و موم در 23 فروردین ماه 1381 دعوت حق را لبیک گفت و به سوی حضرت دوست شتافت. آرامگاه وی در دامنه کوه سید محمد(ع) در جوار آرامگاه برادرش علی غفورزاده (استاد قیام) زیارتگاه اهل معرفت است.


آثار منتشر شده:
1- کتاب مثنوی زمین و آسمان مجموعه شعر علی غفورزاده و احمد غفورزاده ، 1342

2- جلد اول کتاب صبح امید شامل قسمتی از اشعار استاد قیام و استاد طلایی، 1351

3- کتاب گلهای زاینده رود نشریه انجمن ادبی و هنری سعدی اصفهان ، 1343

4- کتاب گلهای زاینده رود 2 و 3 ، 1348

5- مقدمه بر کتاب فرش ایران تالیف احمد قلمکاری

6- اشعار و ماده تاریخ بر روی نفیس ترین فرش جهان ( فرش هفت شهر عشق) با ذکر نام همه هنرمندان و این فرش در شعر که هم اکنون این اثر بزرگ مذهبی هنری در موزه حرم امام رضا (ع) نگه داری می شود.

7- اشعار و ماده تاریخ ضریح مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) که بنا به دستور حضرت آیت اله حکیم سروده و این ضریح به دست هنرمندان عالیقدر اصفهانی ساخته شده و به پیشگاه حضرتش تقدیم شده است. همچنین 3 بیت از اشعار بر روی سنگ قبر مطهر حضرت ابوالفضل حکاکی شده است.

8- تابلو رباعیات طلایی با زیارت وارث با خط استاد نصر اله معین با تذهیب طلا که در سال 1356 شمسی به حرم اباعبداله تقدیم شد.

9- اشعاری که بر روی یک جفت در نفیس حضرت امامزاده علی(ع) در سیرجان که به خط نستعلیق نگارش یافته و با طلا و مینا ساخته و پرداخته شده است.

10- همچنین چندین مقدمه بر کتب نویسندگان و شاعران


آثار منتشر نشده:
1- دیوان های خطی اشعار استاد طلایی در 12 جلد

2- کتاب تحقیق در ریشه زبان سانسکریت و گویش های محلی سده

3- کتاب تحقیقی از هفت آسمان تا هفت سین و از هفت عجایب جهان تا هفت شهر عشق بنام کشکول طلایی در هفت جلد

4- کتاب های سیر و سفر، خاطرات مکه و مدینه و شرح شهر تاریخی مشهد مقدس و تحقیق در آثار موزه آستان قدس رضوی در دو جلد

5- از هر شهری تحفه ای و از هر خرمنی خوشه ای یک جلد

6- کتاب تحقیقی جشن و زندگی در ایران باستان

7- جلد دوم کتاب صبح امید مجموعه اشعار استاد طلایی و استاد قیام