چند سئوال از رسانه های محلی
اما رسانه ها و عوامل و دست اندرکاران چه رسالتی دارند و آفات فعالیت های آن کدام است؟ مطلب پیش رو می کوشد سئوالاتی را طرح کند، باشد که باب گفت و گو در فضای ایجاد شده باز شود.
انتشار یک رسانه به خودی خود هدف نیست و باید دید قصد انتشار یک رسانه آن هم وقتی در یک منطقه جغرافیایی خاص انتشار می یابد چیست و رسانه محلی باید بتواند برای این سوالات پاسخ روشنی داشته باشد.
1- رسانه در حال انتشار چه در فضای مجازی و چه مکتوب قصد پوشش چه حوزه هایی را دارد؟
2- چه قشر و دسته ای از جامعه مخاطبین هدف رسانه تعیین شده اند؟
3- پوشش حوزه های هدف و نیز گروه های هدف آیا می تواند رشد و تکامل را در آن حوزه ها و گروه ها باعث شود؟
4- نسبت رسانه با مدیران و مسؤولین محلی چیست؟ آیا تریبون آنهاست و یا ناظر بر اعمال و رفتارشان است. به عبارت دیگر رسانه، جناحی است یا حزبی یا فراجناحی؟
5- جایگاه مردم منطقه در آن رسانه چیست؟ آیا مردم می توانند خواسته ها و مطالبات و نظرات خود را در آن ببینند و یا صرفا هدف بمباران های جهت دار و گاه ضد و نقیض و مقطعی دست اندرکاران رسانه هستند؟
6- نقش رسانه در رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته شهر، آشنایی مردم با پیشینه و تاریخ خود، معرفی مشاهیر و بزرگان و دانشمندان و علما و نخبگان شهرستان و در یک کلام جلوه درستی از چهره شهر چیست؟
7- اصولا آیا رسانه به کار فرهنگ اعتقاد دارد، تعریف اش از فرهنگ و کار فرهنگی چیست؟ چه حرکت هایی را برای ارتقاء و رشد فرهنگ جامعه مد نظر دارد و یا به عبارت دیگر انتظار دارد فعالیت اش، جامعه را از وضعیت موجود به کدام نقطه مطلوب برساند؟
8- رسانه چگونه به معضلات اجتماعی، ضد هنجارها و ضد ارزش ها خواهد پرداخت و اصولا تعریف اش از هنجار و ضد هنجار و باید و نباید ها چیست و آیا شان و جایگاه و رسالتی برای خود جهت پرداختن به آن قائل است یا نه؟
9- برخورد رسانه با مشکلات و معضلات شهر و کمبودها و کاستی ها چیست؟ آیا رسالتی برای انعکاس آن و پیگیری حل آن و پاسخگو کردن مسؤولین قائل هست یا نه؟
10- یک رسانه محلی به دلیل انتشار در یک محدوده جغرافیایی محدود از یک طرف با مردم خود در تماس حتی به صورت چهره به چهره می باشد و از سوی دیگر مسؤولین و مدیران محلی آن را موشکافانه و گاه وسواس گونه رصد می کنند.
مردم می خواهند نظریات، مشکلات، معضلات خود را در آن طرح شده ببینند و در یک کلام خود را و هویت خود را در آن ببینند به گونه ای که به قول یکی از صاحبنظران، اصحاب مطبوعات هر جا بروند افتخار کنند که این نشریه شهر ماست و از طرف دیگر مدیران و مسؤولین به کوچکترین نقد و انتقاد به دلایل مختلف از جمله آشنا نبودن با رسانه ها حساس هستند. موضوع ذکر شده به اضافه برخی حساسیت های محلی و گاه تعصبات اصلی ترین چالش پیش روی رسانه و خبرنگاران آن می باشد.
سئوال این است که یک رسانه محلی چگونه این چالش ها را مدیریت خواهد کرد؟ آیا از خیر انتشار اخبار و انتقادات خواهد گذشت و یا دست از رسالت خود بر نخواهد داشت؟
اندیشیدن به سئوالات مطرح شده می تواند برای برداشتن گام های درست و صحیح و منطقی و محکم و با معرفت برای خبرنگاران و رسانه های محلی در شهرستان مفید باشد.
روزنامه فرصت از سال 13 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر خبر های خود را به صورت آنلاین نیز ارائه میکند