برداشت هایی از نمایشگاه یاد یار مهربان تهران

ارسال در کتاب و ادبیات

ketab01آبانماه 90 یک نمایaگاه چند روزه کتاب به همت سازمان هنری فرهنگی شهرداری تهران و وزارت ارشاد و برخی نهادهای دیگر تحت عنوان یاد یار مهربان در تهران برگزار شد.

 

این نمایشگاه که چند سالی بیش از عمر آن نمی گذرد با محوریت کتب مناسب مدارس و خوابگاه های دانشجویی و مساجد و دادن یارانه خرید به آنها فعال می باشد.

مسؤولین نمایشگاه سعی کرده اند با درگیر کردن مدیران مدارس و مسؤولین کانونهای فرهنگی مساجد کتب مناسب را در اختیار آنها قرار دهند.

در سال جاری مبلغ 4/2 میلیارد تومان یارانه جهت مراکز مذکور با سقف های تعیین شده تعلق گرفته که با این سیاست سرانه کتاب در مدارس تهران به حدود 7 تا 8 عدد رسید و این در حالی است که سرانه کتاب برای مدارس دیگر مراکز استانها بسیار پایین تر و در شهرستان ها بعضاً تأسف بار است. از نمایشگاه مذکور که 21 هزار عنوان کتاب کارشناسی شده در آن ارائه شده بود و کتابها عمدتاً مربوط به سه سال اخیر بودند، شش هزار مدیر مدرسه بازدید به عمل آورده و ضمن دریافت بن های یارانه ای با بودجه خودشان هم برای کتابخانه های مدارس خود کتاب خریداری کردند.

یارانه ها به خوابگاه های دانشجویی، بیمارستانها و حوزه های علمیه هم تعلق گرفت.

در این رابطه مدیر مؤسسه نشر شهر که متولی برگزاری این نمایشگاه می باشد در گفت و گویی در برنامه کتاب چهار شبکه چهار روز چهارشنبه 25/8/90 ساعت 6:30 بعد از ظهر شرکت نمود که خلاصه ای از مطالب مطرح شده در آن برنامه را به دلیل اهمیت آن در امر کتاب و کتابخوانی و طرح افق ها و ایده های جدید و رو به جلو و راهنمایی افرادی که می خواهند کار فرهنگی اصولی انجام دهند می آوریم:

به گفته وی مدارس و مراکز مشابه در حوزه کتاب باید در دو محور سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز شوند، قسمت سخت افزاری شامل فضا، قفسه و کتاب و کتابدار است که باید وزارت ارشاد و شهردرایها به آن کمک کنند و قسمت دوم نرم افزاری است که شامل برنامه های مناسب کتابخوانی، مسابقات و سوق دادن دانش آموزان به کتابخانه ها و رفتارهای تشویقی پدر و مادر ها و اولیاء و مربیان می باشد که هم والدین و هم آموزش و پرورش و معلمین و مدیران نقش اصلی را در آن دارند و یکی از ملاک های مدارس خوب باید همین قسمت فعال بودن اولیاء و مربیان و مدیران و معلمین در امر کتاب باشد.

به گفته مدیر مؤسسه مذکور تجارب مشابه ای یعنی برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان در استانهای دیگر و حواشی تهران با سطح محدودتری بر پا شده که مشخص شده نوع کتابها مورد استقبال در مراکز مختلف متفاوت می باشد مثلاً در فارسی کتب مذهبی، در بوشهر کتب تاریخی و در تهران دایره المعارف ها مقام اول را دارند.

وی افزود کتب مناسب از طریق نیاز سنجی و نیز گروه های کارشناسی وزارت ارشاد و آموزش و پرورش انتخاب می شود.

امیدواریم این تجربه در شهرستان ما هم به عنوان یک کار فرهنگی اصلی و واجب تر و مؤثر و پایدار و نیاز روز مورد عنایت مسؤولین و علاقه مندان به امور فرهنگی قرار بگیرد و به آن به عنوان نوعی سرمایه گذاری که سود آن به بدنه جامعه تزریق خواهد شد نگریسته شود و در مجموعه پیشنهاد در مودر آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.