آثار طنز

ارسال در کتاب و ادبیات

tanzاز پرطرفدارترین این کتابها آنهایی هستند که حاوی مطالب نثر یا نظم به شکل طنز می باشند در این نوبت سعی می کنیم مروری بر آثار طنز نثر داشته باشیم و در نوبت های دیگر برخی از آنها را معرفی و خلاصه نویسی کنیم.

ناگفته نماند که ستون نیش خند هم که در فرصت آنلاین و هم نشریه انتشار می یابد آثار طنز تولید و منتخب را فراروی خوانندگان نشریه و کاربران فهیم سایت فرصت قرار می دهد.

 

معرفی اجمالی طنز نویسان نثر ایران

گرچه در لابلای آثار نثر نویسندگان کشورمان و ادبیات فارسی، قطعاتی به صورت طنز در قالب های مختلف به چشم می خورد، اما کتابهایی که صرفاً به صورت طنز باشند جایگاه دیگری دارند، در دوران مشروطیت کسانی چون مرحوم دهخدا آثار طنزی به وجود آوردند که در مطبوعات و به صورت کتاب چاپ گردید، بعدها و حدود یک صد سال قبل محمد علی جمالزاده از طنز استفاده برد و داستانهایی کوتاه بسیاری پدید آورد که نابسامانیها و ناهنجاریها جامعه و مردم را برملا می ساخت. از دیگر نویسندگان می توان به صداق هدایت و بهرام صادقی و منوچهر صفا و ایرج پزشک زاد اشاره کرد که برخی از آنها داستانهای بلند طنز هم دارند.

از طنز پردازان معاصر عمران صلاحی و منوچهر احترامی و ابوالفضل زرویی نصر آباد ملقب به ملانصرالدین و از همه معروفتر و حرفه ای تر مرحوم کیومرث صابری فومنی یا «گل آقا» را می توان نام برد.

اما در مطبوعات کشور ظاهراً طنز جایگاه چندانی ندارد و یا بهتر است بگوییم دچار فراز و نشیبهایی می شود به گونه ای که گل آقا می گوید: جایگاه طنز در مطبوعات ایران، جایگاهی بی نظیر و ارزشمند است. آن قدر ارزشمند که هیچ نشریه ای به طرف آن نمی رود.

عمران صلاحی می گوید: شاید رویدادها آنقدر خنده دار است که دیگر نیازی به نشریه طنز نیست.

اما خبری در رابطه با کتاب:

متأسفانه در بین برنامه های صدا و سیما کمتر برنامه ای می توان یافت که به کتاب و کتابخوانی و دنیای کتاب بپردازد ولی در این بین یک برنامه مدتی است که از کانال چهار تحت عنوان کتاب چهار روی آنتن می رود که مطالب و گفت و گوهای جالبی در این زمینه پخش می کند، تماشای این برنامه می تواند مفید باشد.