دبیرخانه دائمی جشنواره "شهر کتاب می خواند" گشایش یافت

ارسال در کتاب و ادبیات

دبیرخانه دائمی جشنواره " شهر کتاب می خواند" با حضور دکتر محبوب مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه های کشور، هلاکویی رئیس اداره کل کتابخانه های استان، مسئولان شهرستان و روسای ادارات کتابخانه های سراسر استان گشایش یافت. به گزارش خبرنگار فرصت، در این آیین که به همت انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان و اداره کتابخانه های خمینی شهر برگزار شد، دکتر محبوب با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا رشدی صورت نگرفته مگر اینکه کتابخانه های عمومی توسعه یافته است، گفت: در کشور ما 80 درصد از مردم به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند.
وی از تبدیل شدن کتابخانه ها به اداره کتابخانه ها و تبدیل شدن کتابدارها به کارمند به عنوان یک انحراف بزرگ در حوزه کتاب و کتابخوانی یاد کرد و افزود: با این تغییری که صورت گرفت قانع کردن کتابداران به این نکته در یک نهاد اجتماعی فعالیت می کنید سخت است.
مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه های کشور جشنواره شهر کتاب می خواند را گامی نو در حوزه ترویج مطالعه دانست و اضافه کرد: اینکه چنین طرحی در شهرستانی نسبتا کوچک آغاز می شود به جهت محدودیت کار، موفقیتش ضمانت بیشتری دارد.
دکتر محبوب در ادامه سخنانش یکی دیگر از مزایای این طرح را مردمی بودن آن عنوان کرد و گفت: خیلی ارزشمند است که این طرح از جانب انجمن خیرین کتابخانه ساز و در واقع از دل مردم رقم خورده است.


در ادامه این برنامه امام جمعه خمینی شهر نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه فردای کشور در دست نوجوانان امروز است، گفت: همین موضوع ما را ملزم می کند که برای تربیت این نسل تلاش کنیم و این مهم نیازمند یک نهضت است.
آیت الله رحیمی افزود: کتاب باید در دسترس باشد و دیده شود تا خوانده شود به عنوان مثال اتاق های انتظار پزشکان باید قفسه کتاب داشته باشد. وی که خود از نویsندگان پرتالیف کتاب های تربیتی است، دراینباره افزود: بنده اعلام آمادگی می کنم که کتاب های مورد نیاز مطب ها را تامین نمایم.


مدیرکل کتابخانه های استان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جلسه هشدار داد که جامعه ما به دلیل عدم مطالعه دارد به مرگ فرومی رود. هلاکویی ادامه داد: ریشه همه مشکلات فرهنگی است و اگر آگاهی مردم بالا برود همه مشکلات از جمله مشکل کم آبی حل خواهد شد.


گفتنی است جشنواره "شهر کتاب می خواند" با هدف ترویج مطالعه مفید برای اولین بار در کشور در خمینی شهر اجرا خواهد شد.
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان دراینباره گفت: بنیاد مطالعه انجمن، این جشنواره را مهرماه به مدت یک هفته در جای جای شهر به اجرا درخواهد آورد و اقشار مختلف مردم را به 150 برنامه فرهنگی اعم از همایش، نمایش خیابانی و ... میهمان می کند.
محمدی افزود: برای اجرای این جشنواره کلیه دستگاه های فرهنگی شهرستان اعم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره آموزش و پرورش، اداره تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری، ستاد اقامه نماز، دفتر امام جمعه، کانون های فرهنگی مساجد، بسیج هنرمندان، گروه فرهنگی مقرّ کتاب و... با انجمن خیرین کتابخانه ساز و اداره کتابخانه های شهرستان همکاری می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله اهداف این جشنواره که قرار است همه ساله در خمینی شهر به اجرا دربیاید، علاوه بر ترویج مطالعه مفید، تبدیل کردن کتابخانه ها به فرهنگسرا و چندمنظوره کردن آنها برای ایجاد جذابیت هر چه بیشتر می باشد.