بازی هایی که از حد "بازی" فراترند!

ارسال در هنر

اینجا کلاس پنجم یک مدرسه پسرانه است. زنگ آخر است و بچه ها بی تابند که به خانه بروند. بالاخره زنگ می خورد. یکی از دانش آموزان به دیگری می گوید: قرارمون امشب ساعت 3. می خواهیم "وار" بزنیم؛ بترکانیم!
- اینجا منزل یک زن و شوهر جوان با پسر 5-4 ساله شان است. پسرک با اسباب بازی هایش مشغول است. پدر خانواده هم در حالی که چشمانش به تلفن همراهش لمسی اش قفل شده، تند و تند به روی صفحه آن ضربه می زند. مادر خانواده در حالی که در آشپزخانه مشغول انجام کارهای خانه است زیر لب غر می زند که: مرد! چرا مدام به این بازی ور می روی؟! یه کم با این بچه بازی کن. یه کم با من حرف بزن. این چیه که خواب و خوراک رو ازت گرفته؟!
این ها نمونه هایی از افرادی است که بازی "کلاش آو کلنز" را بر روی تلفن های همراه خود نصب کرده اند و به قول خودشان "کلاش باز" شده اند!


کلاش آو کلنز چیست؟
"کلاش آوکلنز" به معنی برخورد قبایل است و یکی از بازی های شرکت سوپرسل €“ شرکت سازنده بازی برای گوشی های تلفن همراه و تبلت ها- است. این شرکت در شهر هلسینکی پایتخت کشور فنلاند است. در این بازی کاربر، رهبری قبیله ای کوچک را بر عهده می گیرد و پس از توسعه آن در کنار قبیله های دوستانش با قبایل دیگر می جنگد. این "قبایل دیگر" می توانند کاربرانی از شهرها یا کشورهای دیگر باشند. در این بازی چهار عنصر بسیار مهم وجود دارد: طلا، اکسیر، اکسیر سیاه و الماس (جم). اکسیر ماده ای به رنگ بنفش است که توسط دستگاه های سازنده اکسیر تولید می شود و نقش مهمی در پیشرفت کاربر دارد.


چرا این بازی جذاب است؟
"این بازی خیلی هیجان دارد چون رقیب واقعی و آنلاین است و در خلال بازی می توانی با دیگران صحبت (چت) کنی." این را جواد یکی از کاربران این بازی می گوید.
رضا یکی دیگر از کلاش بازان می گوید: "این بازی بسیار خلاقانه است و برای رفتن به مراحل بالاتر نیاز به خلاقیت و هوش دارد."
علاوه بر این موارد بسیار جالب است که یک بازی را به صورت رایگان نصب کنی ولی امکان کسب درآمد از آن باشد. گرچه در خمینی شهر بیشتر برای تفریح و سرگرمی این بازی انجام می شود تا کسب درآمد.

چرا این بازی اعتیاد آور است؟
به محض نصب این بازی بر روی تبلت و یا گوشی همراه، تلاش برای پیشرفت و توسعه قبیله آغاز می شود. هیجان و رقابت در این بازی به نحوی است که سیستم خواب و خوراک فرد از بین می رود و زمانی را که فرد قبلا در آن به فعالیت های دیگر خود می پرداخت به خود اختصاص می دهد و به اصطلاح می بلعد و این یعنی آغاز اعتیاد!
این اعتیاد باعث بلند شد صدای اعتراض اطرافیان کاربر می شود! کما این که مشیری یکی از مشاوران مرکز رهنمود سلامت تایید نموده است که تعدادی از مراجعین این مرکز بخشی از مشکلاتشان به علت اعتیاد فرزند یا همسرشان به این بازی بوده است.
مسؤول مرکز مشاوره آفاق نیز این موضوع را تایید کرده است. رجبی در این باره می گوید: "یکی از مراجعان من، مغازه داری بود که در مغازه اش در حدی به این بازی مشغول می شد که حوصله نداشت جواب مشتری اش را بدهد!"
اگر چه به نظر می رسد این بازی بهتر از پرسه زدن در کوچه و نرفتن به قهوه خانه و ... است، اما عملا فکر و ذهن را درگیر می کند. رجبی در این رابطه می گوید: 15-14 سال سنی است که در آن تصمیمات و پایه ریزی ها در ذهن برای آینده شغلی ترسیم می شود به شرط آن که ذهن درگیر نباشد. ولی وقتی در روز بیش از 6 ساعت یک نوجوان درگیر یک بازی مثل کلاش آو کلنز باشد دیگر زمانی برای فکر کردن به برنامه های دیگر نیست. یا حتی یک جوان شاغل به جای این که انرژی خود را برای بهبود کارش و پیشرفت در آن صرف کند، وقتش را صرف این بازی می کند.
رضا در این باره می گوید: در حال حاضر روزی دو ساعت روی بازی کلاش آو کلان وقت می گذارم البته اوایل که این بازی را نصب کرده بودم حدود 7-6 ساعت در روز وقت می گذاشتم. تا به حال در طول این یک سال و نیم دو سه بار پیش آمده که از شدت سرگرم شدن به این بازی دچار سرگیجه شده ام. البته الان هم روزهای تعطیل که در خانه هستم کاری ندارم و به این بازی می پردازم.
او درباره روی آوردن جوانان و نوجوانان به این بازی می گوید: تفریحات سالم در ایران و بالطبع در شهر ما بسیار کم است. من خودم ورزشکارم. فوتبال بازی می کنم. زمانی برای سپاهان دعوت شدم که به علت مخالفت پدرم نرفتم. اگر شما همین الان توانستید یک سالن در شهر برای من پیدا کنید که بی دردسر آن را اجاره کنم من به شما جایزه می دهم! این از زمینه های ورزشی! در زمینه های فرهنگی و هنری هم وضع به همین صورت است. ما فامیلی داریم که در انگلیس زندگی می کند و وقتی بازی را به او نشان دادم گفت که در انگلیس دیده است ولی در آن جا خیلی خیلی کمتر از این جا بازی می کنند.
وی ادامه می دهد: افرادی که تازه بازی را نصب کرده اند به ندرت می توان ساعت 7 صبح در محل کار حاضر دید چون اکثرا شب درست نخوابیده اند. در بهترین حالت ساعت کوک کرده است مثلا ساعت 3 صبح و تنظیمات لازم را برای بازی انجام داده و خوابیده است!
جواد یکی دیگر از کاربران بازی می گوید: اوایل بیش از 6 ساعت در روز روی بازی وقت می گذاشتم ولی الان 2 الی 3 ساعت وقت می گذارم.

معاملات مرتبط با بازی
رضا شاهد خرید و فروش اکانت (حساب کاربری) این بازی بوده است. او می گوید: دلالانی هستند که اکانت ها را می خرند و می فروشند و سودهایی نزدیک به 200 هزار تومان کسب می کنند. خرید اکانت در خمینی شهر تا مبلغ 2 میلیون تومان هم پیش رفته است.
او یک سال و نیم با متوسط روزی 3 ساعت روی این بازی وقت گذاشته است. او می گوید پیشنهاد خرید یک میلیون تومانی هم داشته است ولی اصلا قصد فروش این اکانت را ندارد چون این بازی را برای تفریحش بازی می کند نه کسب درآمد. او معتقد است با توجه به وقتی که صرف این بازی می شود مبلغی که اکانت فروش می رود ارزش چندانی ندارد. و این مبلغ را می توان یک کالا یا خدمت با ارزش خرید.
اما جواد نظر دیگری دارد. او هم حدود یک سال و نیم روی بازی وقت گذاشته است. ابتدا بازی را برای تفریحش نصب کرده است ولی بعد به علت موقعیت کاری اش تصمیم به فروش آن گرفته است. وی درباره بیشترین مبلغی که برای یک اکانت پیشنهاد شده می گوید: فردی را می شناسم که در شاهین شهر اکانتش را به یک نفر از عربستان سعودی به مبلغ 3000 دلار فروخته است!
اما افرادی هستند که به قصد کسب درآمد این بازی را انجام می دهند. البته در این بین آن هایی موفق تر هستند که بیکارترند یا حداقل کارهای خود را برای این بازی کنسل می کنند!
از جمله دیگر خرید و فروش های این بازی خرید "جم" است. خرید جم برخلاف خرید و فروش اکانت باعث خروج ارز از کشور می شود چون این خرید از شرکت سوپرسل انجام می شود. در واقع بازی پیشنهاد می دهد مثلا 600 جم بده تا کارت سریعتر راه بیفتد یا 6 روز و 2 ساعت وقت صرف کن تا پیشرفت کنی! اگر بازیکن جم نداشته باشد باید زمان را طی کند ولی برای این که زمان را طی نکند باید پول بدهد و جم خریداری کند.
رضا شخصی را در خمینی شهر می شناسد که تا 500 هزار تومان هم جم خریداری کرده است. وی ادامه می دهد: من یک دختر دارم و پولی را که دیگران برای خرید جم خرج می کنند، من برای دخترم یک وسیله درست و حسابی می خرم.

درآمد شرکت سوپرسل از این بازی
سوپردیتا شرکتی که میزان فروش محصولات دیجیتالی را بررسی می€Œکند، آماری از پرفروش€Œترین بازی€Œهای موبایلی سال 2014 میلادی منتشر کرده است که کلاش آو کلنز با فروشی بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار در رتبه€Œی اول این رده€Œبندی قرار گرفته€Œ است. جالب است بدانید ایرانی ها در استفاده از این بازی در رده سوم جهان و جزو تامین کنندگان اصلی منابع مالی شرکت سوپرسل هستند! در واقع سوپرسل با انجام ابتکاری در زمینه بازی های موبایلی باعث درآمدزایی میلیاردی برای خود شده است.

سخن آخر
کلاش آو کلنز یا بازی هایی از این دست، همه برای سرگرمی و تفریح ساخته شده است. بازی هایی هیجان انگیز که حس رقابت را در بین کاربران خود بر می انگیزند و آن ها را راضی نگه می دارند. اما همان طور که گفته شد این گونه بازی ها در بسیاری از موارد کارهای روزانه افراد را مختل می کنند و بسیار اعتیاد آور هستند.
هدف از پرداختن به این موضوع در فرصت، تایید یا رد این گونه بازی ها نیست. در واقع در این جا باز هم مدیریت زمان مطرح است. اگر قرار باشد یک بازی €“هر چند جذاب- تمام زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد به گونه ای که محصل از درسش، شاغل از شغلش و یا مرد از خانواده اش جدا شود، آن گاه دیگر موضوع فقط "بازی" نیست. موضوع "اعتیاد به بازی" است.
قطعا کلاش آو کلنز نیز روزی از رده خارج می شود و بازی های جذاب تری جای آن را می گیرند. اما امیدواریم که این بازی ها در حد همان "بازی" بمانند ...