نقدی بر نمایشگاه «دستاوردهای زنان توانمند خمینی شهر»

ارسال در هنر

نمایشگاه دستاوردهای بانوان توانمند شهرستان خمینی شهر 19 بهمن ماه در باغ بانوان برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت، 35 غرفه شامل خیاطی، قلمزنی، میناکاری، آشپزی سنتی و... در معرض دید عموم قرار گرفت و غرفه داران، بانوانی از شبکه بهداشت و درمان، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج، دانشگاه آزاد، سازمان فنی حرفه ای، سازمان های مردم نهاد از جمله خیریه نرجس خاتون، فرهنگسرای کوثر آدریان، فرهنگسرای درچه، بانوان توانمند اصغرآباد و همچنین دانش آموزان هنرستان های دخترانه خمینی شهر بودند.


این نمایشگاه که با حضور مسوولان شهرستان از جمله نماینده مجلس، امام جمعه، فرماندار و همچنین مشاوران استاندار افتتاح شد، با مانور بانوان جمعیت هلال احمر شهرستان که به تازگی موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده اند، همراه بود. بازسازی صحنه تصادف توسط بانوان هلال احمر، ارائه اطلاعات بهداشتی به بازدیدکنندگان از جانب غرفه شبکه بهداشت و درمان و ارائه زنده مراحل ساخت برخی صنایع دستی مثل میناکاری و قلمزنی توسط دانش آموزان از نوآوری های این نمایشگاه بود اما اگرچه تمامی کارها و آثار ارائه شده در این نمایشگاه، ارزشمند و شایسته توجه و تجلیل بود ولی محدود نشان دادن توانمندی بانوان خمینی شهر به چند رشته هنری آن هم در نمایشگاهی تحت عنوان دستاوردهای بانوان «توانمند» خمینی شهر، محل تامل است. شهرستانی که بانوانش در عرصه های علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حرف های بسیاری برای گفتن دارند چرا باید نمایشگاه دستاوردهای زنان توانمندشان به همان موارد همیشگی خلاصه شود؟ برگزاری این دست نمایشگاه ها در چند ساله اخیر در شهر ما بسیار رواج یافته و تا حدودی تکراری شده است و لازم است در هر نمایشگاهی آثار خلاقانه و نو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد چراکه اساسا یکی از فلسفه های برگزاری نمایشگاه این است که حس رقابت را برانگیزد و مایه پیشرفت گردد. به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت کافی در نظر بگیریم و با شناسایی همه کسانی که در عرصه مورد نظر حرف برای گفتن دارند، توانمندی واقعی شهروندان را به نمایش بگذاریم به عنوان مثال جا داشت غرفه ای از این نمایشگاه به بانوان نویسنده خمینی شهر اختصاص یابد. همچنین غرفه ای به بانوان شاعری که هر کدام دست کم یک مجموعه از اشعار خود را به چاپ رسانده اند. بانوانی که در عرصه های علمی و ورزشی خوش درخشیده اند و...


به امید اینکه در آینده نزدیک شاهد نمایشگاه هایی باشیم که آیینه تمام نمای توانمندی بانوان خمینی شهر باشد تا هم خودباوری ما را بیشتر کند و هم چهره واقعی زنان هنرمند، خوشفکر و توانمندمان را به بازدید کنندگانی که از شهرهای دیگر می آیند، نشان بدهد. گذشته از آن برگزاری این نمایشگاه ها دیگر باید مرحله ای که صرفا به نمایش دستاوردها می پردازد را پشت سر بگذارد و وارد مرحله ای بشود که این نمایشگاه ها به کارآفرینی، اشتغالزایی و تولید منجر گردد.