فرماندار: همه مطالبات شما را نوشتم و از هر راه که بتوانم پیگیری خواهم کرد

ارسال در هنر

famandar-haghighiعصر روز چهارشنبه پنجم مرداد جمعی از هنرمندان خمینی شهر طی دیدار با فرماندار به طرح مطالبات خود پرداخته و از بی توجهی برخی مسوولان نسبت به هنر و هنرمند انتقاد کردند.

 

احمد حقیقی فرماندار شهرستان در این دیدار هنر را موثرترین وسیله ارتقا کمالات یک جامعه دانست و تاکید کرد: این وسیله باید در دست افراد شایسته قرار بگیرد تا مفید به حال جامعه باشد. وی تمامی مطالبات و گلایه های هنرمندان را به جا و به حق دانست و ادامه داد: تمام گلایه ها و خواسته هایتان را نوشتم تا از هر راهی که بتوانم پیگیری خواهم کرد: از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایر ادارات، معاونت سیاسی استان که بودجه در اختیار دارد و اگر بتوانیم پولی در قلکمان ذخیره کنیم اول آن را صرف هنر خواهیم کرد.

حقیقی افزود: اما در قبال شنیدن خواسته های شما من هم از شما هنرمندان خواسته هایی دارم:

1-کیفیت هنرتان را بالاببرید 2- متواضع باشید 3- با هم متحد باشید که اگر قرار باشد میان هنرمندان حسادت وجود داشته باشد و قصد خارج کردن یکدیگر از صحنه را داشته باشند، رسالت هنر زیر سؤال می رود.

فرماندار ادامه داد: من برای تک تک شما احترام قائلم و خیلی دوست دارم از هنرهایتان دیدن کنم و شاهد هنرنمایی های شما باشم، شما با هنرتان مردم را جذب کنید مطمئن باشید مسؤولان دست شما را می بوسند، پایتان را هم می بوسند.

حقیقی خمینی شهر را یک شهر مذهبی دانست که هیچ اَنگی نمی تواند آن را از مسیر مذهب و شجاعت و غیرت خارج کند. چرا که مردم خمینی نسل اندر نسل انقلابی بوده اند و میانشان آدم های ترسو و نادان کم پیدا می شود.

فرماندار همچنین با ارائه تعریفی از یک هنرمند متعهد گفت: شما وقتی یک فیلم قوی تماشا می کنی یا یک شعر قوی

می شنوی دیگر، آن آدم قبلی نیستی و رشد کرده ای.

وی ادامه داد: من روز اول گفتم درست است که یک مسؤول سیاسی هستم اما اینگونه نیست که کاری به کار هنر نداشته باشم، من واقعاً علاقه مند به هنر هستم و خوشبختانه کشور ما کشوری است که هنر را دوست دارد.

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی: متولیان حتی حاضر نشدند سینما را به اداره فرهنگ و ارشاد شهر واگذار کنند. 

سید مرتضی میردامادی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نیز در این جمع حضور داشت و به ارائه گزارش عملکرد اداره پرداخت و گفت: کل بودجه ای که سال گذشته به خمینی شهر تخصیص داده شده یک میلیون و ششصد هزار تومان بوده است یعنی حتی یک دهم از بودجه پیشنهادی ما هم محقق نشده است.

وی همچنین به برگزاری 3 همایش شعر، همایش خوشنویسان و اجرای نمایش های خیابانی اشاره کرد و گفت: من پیشنهاد برگزاری بزرگداشتی برای " اصغر فرهادی" را در اداره کل مطرح کردم اما آقای حسینی صلاح ندیدند فعلا چنین مراسمی برگزار شود.

میردامادی با اشاره به مشکل سینمای خمینی شهر گفت: متولیان حتی حاضر نشدند سینما را به اداره فرهنگ و ارشاد شهر واگذار کنند.

وی با اشاره به توانمندی هنرمندان تئاتری خمینی شهر که طی چندین شب اجرای نمایش، هر شب پای هزار نفر را به سالن سینما باز می کردند گفت: مردم هنر را دوست دارند اما دست ما بسته است.

 

هنر در خمینی شهر شیر بی یال و دم و اشکم شده است

در ادامه این دیدار چند تن از هنرمندان به نمایندگی ازجامعه هنرمندان شهر با فرماندار درد دل کردند:

نصرالله امینی از پیشکسوتان و فعالان حوزه ادبی در شهر، هنر در خمینی شهر را شیر بی یال و دم و اشکم خواند و گفت: از شما تقاضا داریم کمک کنید تا شهر را از این موقعیت نجات بدهیم.

 

ای که دستت می رسد کاری بکن

فتح الله حدادیان رییس انجمن ادبی سروش هم با اشاره به استقبال مسوولانِ دیگر شهرستان ها از هنر و هنرمند از بی توجهی مسوولان به هنر انتقاد کرد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از شاعران ما در دهه هفتاد با کمک هایی که از مسوولان رسید، کتاب هایشان چاپ و منتشر کردند اما امروز شاعرِ ما با عرق جبین و کدّ یمین کتابش را با یک میلیون و خرده ای هزینه چاپ می کند و کتاب ها روی دستش می ماند.

حدادیان خاطر نشان کرد که اگر به هنرمند و هنرش اهمیت داده نشود جایی دیگر  او و کارش را تحویل می گیرند.

رییس انجمن سروش حرف هایش با فرماندار را با تک مصراعی از سعدی به پایان رساند:

ای که دستت می رسد کاری بکن.

 

اگر فرصت نبود شهر الان با معضلات بیشتری دست به گریبان بود

حسینعلی عمادی پیشکسوت عرصه تئاتر خمینی شهر هم در ادامه گفت: ما با بانگ بلند اعلام می کنیم که جامعه دچار یک بحران فرهنگی شده است و این می طلبد که متولیان به دور از هر گونه اندیشه سیاسی به مسائل فرهنگی بپردازند و در این زمینه مدیریت وهزینه کنند.

وی هنر را قدرتمندترین نرم افزار برای ارتقا فرهنگ جامعه دانست و هنرمند را برای انجام وظیفه اش که همانا نجات انسان از ابتذال و رفتن به سمت سیر الی الله است محتاج ابزار اعلام کرد.

وی ادامه داد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تا آن جا که در توانش بوده از هنرمندان حمایت کرده و اگر جایی کمبودی احساس شده به خاطر این بوده که در توانشان نبوده که کمکی ارائه بدهند.

عمادی با تشکر از دوهفته نامه فرصت برای ایجاد روشنگری در جامعه گفت: اگر فرصت نبود شهر الان با معضلات بیشتری دست به گریبان بود و "سینما "یِ خمینی شهر که می تواند به عنوان ابزاری در دست هنرمند باشد یکی از مشکلات شهر است که فرصت به خوبی پیگیری کرده است.

وی در پایان عاجزانه از فرماندار تقاضای پیگیری حل مشکل سینما فرهنگ را کرد.

 

هنرمندان ما خانه هنرمندان می خواهند

محمد تقی شیخ از دیگر فعالان تئاتری شهر هم خطاب به فرماندار گفت: آقای حقیقی هنرمندان ما خانه هنرمندان می خواهند، ما با 300 هزار نفرجمعیت سالن آمفی تئاتر نداریم، دوستان ما با پول خودشان یک پلاتو شخصی دست و پا کرده اند و گاهی نمایش ها در حیاط خانه های شخصی شان تمرین می شوند.

شیخ ادامه داد: اما با تمام این مشکلات هنرمندان خمینی شهر در جذب تماشاچی و کسب رتبه همیشه جزو اولین ها بوده اند.

مصطفی جعفری از نویسندگان وبازیگران شهر نیز در ادامه گفت: توانایی ما در هنر اثبات شده و آمارش هم موجود است اما ما تنها برای تمرین با کمبود مکان روبرو نیستیم بلکه من مجبورم نمایشم را در اصفهان به اجرا دربیاورم.

 

مسوولان شهر اعتقادی به کار فرهنگی ندارند

جعفری ادامه داد: این کم کاری مسوولان شهر نسبت به هنر در خمینی شهر ثابت کرد مسوولان شهر اعتقادی به کار فرهنگی ندارند و این یک فاجعه است.

وی در پایان خواستار استمرار این جلسات همراه با ارائه راهکار و تعریف استراتژی شد.

 

پس وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟

علی محمد حبیب اللهی مسوول هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پایان با انتقاد از ادارات و ارگان هایی که داعیه کار فرهنگی دارند وبه ارائه کارهای بی کیفیت فرهنگی می پردازند گفت: پس وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟

وی در ادامه ارائه کارهای فرهنگی و  وجود امکانات در اختیار افراد غیر متخصص را موجب تضعیف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

حبیب اللهی همچنین از هنرمندان به عنوان برگزار کنندگان این دیدار به خاطر عدم حضور نمایندگان دیگر رشته های هنری در جلسه گلایه کرد.