عبا س ملک، طراح تابلوهای فرش

ارسال در هنر

in-shomareh-ba

 

 

نام:          عباس ملک

 

تولد :          1354

   پدرش مرحوم استاد عباس ملک، استاد معروف در زمینه طراحی تابلوهای فرش است.

نقاشی و طراحی نقشه­ های قالی شغل اصلی اوست و برای بخش خصوصی و اداره تعاونی فرش شهرستان کار می­کند. حرف دلش این است که مردم از ما هنرمندان طراح نقشه قالی اطلاعی ندارند و درصورتی که بنیاد قالی از طراحی تابلوی آن شروع می­شود.

استاد ملك از مظلومیت شهرستان ناراحت است چون متعقد است که خمینی­ شهر بهترین طراحان و نقاشان و قالی­بافان را در سطح استان دارد و حتی فرش ­های شهرستان و فرش­ هایی که استاد طراحی و نقاشی تابلوی آنها را انجام داده در نمایشگاه­های آلمان و سوئیس به نمايش گذاشته شده اما همگی به اسم ایران و اصفهان تمام می­شود و نامي از خمینی ­شهر برده نمی ­شود.

استاد نقاشی و طراحی تابلو فرش را به صورت تجربی نزد پدرش یاد گرفته است. معتقد است کسی که مایل است وارد این کار شود باید عاشق این کار باشد. او خودش عاشق کارش است حتی با وجود اینکه این حرفه از لحاظ مالی تأمین کننده نیست.

پدر وي هم در این هنر استاد ایران بود و حتی در زمان دفاع مقدس از طرف آمریکا شخصی مأمور شده بود که به استاد پیشنهاد بهترین امکانات در آمریکا را برای آموزش این هنر دهد ولی او وطن را بر همه چیز ترجیح دادند و این مسئله موجب افتخار، غرور و الگوی فرزندش استاد ملک شده است.

آقای ملک بیان می­کند برای طراحی نقشه قالی بایستی از تمام تکنیک­های نقاشی، هندسه، مینیاتور و نیازهای بازار اطلاع داشته باشد.

تابلوی پایبند زمین یکی از بهترین و خاطره­آورترین اثر استاد است که به مدت 8 سال و بصورت مینیاتور روی آن کار کرده است.

آقای ملک در زمینه­ های دیگر هم هنرمند است. در شاعری، ترانه­ سرایی و آهنگسازی و نوازندگی هم شهرتی دارد. تاکنون 5 آلبوم از شعرهایش روانه بازار شده و از بین آنها آلبوم خیلی دلم گرفته یکی از آلبوم ­های دوست­ داشتنی است. با صدا و سیمای مرکز کرمان در حال همکاری جهت ترانه­ سرایی است. علاوه بر این سرود ملی بانک تجارت سروده ­ی استاد است و از طرف بانک به وي جایزه اهدا شده است.

حرف آخر و حرف دل استاد ملك كه او را یکی از بهترین هنرمندان طراح و نقاش خمینی ­شهر مي خوانند اين است كه: خمینی ­شهر بخاطر نزدیکی به اصفهان مظلوم واقع شده در حالیکه قالی ­بافی شهرستان در استان حرف اول را می­ زند و شهرت جهانی دارد ولی همگی به اسم اصفهان تمام می­ شود.