دیدار خصوصی فعالان قرآنی خمینی شهر با آیه الله جوادی آملی

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

javadi-amoli به همت اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر اعضای این اتحادیه با آیه الله جوادی آملی دیداري خصوصی داشتند.

 

در این دیدار که در ساختمان موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسرای قم برگزار شد، آیه الله جوادی آملی ضمن عرض تبریک سال نو و تقدیر و تشکر از فعالان قرآن، از قرآن تعبیر به «میزان» کرد و اظهار داشت: قرآن کریم چند شاخصه دارد. اول اینکه قرآن «وزین» است. حرف بی محتوا در هیچ جای قرآن وجود ندارد. ما باید خود را با ترازوی قرآن بسنجیم. اگر قرآن را به درستی نشناسیم در واقع ترازو را به خوبی نشناخته ایم و به تبع نمی توانیم خود را با آن بسنجیم. ما هر حرفی که می زنیم هر کاری که می کنیم باید با ترازوی قرآن بسنجیم اگر حرف سبکی بود اگر کار بی مغزی بود پس معلوم است قرآنی نبوده. و اگر ما فهمیدیم قرآنی نیستیم باید خدا را شاکر باشیم چون درصدد رفع آن برمی آییم.

اين مفسر بزرگ قرآن كريم افزود: شاخصه دوم اینکه قرآن «آسان» است. هیچ کس نمی تواند ادعا کند من نمی توانم قرآن بخوانم. مطلبی در قرآن نیست که انسانی با اندک شعور نتواند بفهمد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: چون قرآن «وزین» است پس قابل نقد نیست و چون «آسان» است کسی نمی تواند بگوید من نمی توانم از قرآن استفاده کنم. چون بامغز است «وزین» است ولی سنگین و دشوار نیست و چون با فطرت هماهنگ است «آسان» است.

آيت الله جوادي آملي ادامه داد: حال که مشخص شد ترازو چیست، توزین آسان می شود و ما خود را با این کتاب می سنجیم. هر گاه کار وزین انجام دادیم باید خدا را شاکر باشیم. اگر برخورد ما با مردم سخت بود باید استغفار کنیم و اگر برخوردمان آسان بود باید شاکر باشیم. این آسان زندگی کردن در جامعه از قرآن است. طوری نباشیم که تا کسی را دیدیم ترش رو شویم، باید قرآنی باشیم.

در ابتدای مراسم «سید مهدی ابطحی» مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر گزارشی از روند فعالیت اتحادیه ارائه کرد.