برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ کلینی

ارسال در اخلاق و اندیشه

5857در سالروز بزرگداشت شیخ کلینی در روز نوزدهم اردیبهشت ماه به همت اعضای کانون قرآنی صادق آل محمد(ص) مراسم بزرگداشت شیخ کلینی(ره) در مسجد امام جعفر صادق(ع) لادره فروشان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که عموم مردم شرکت کرده بودند، مقاله ای توسط یکی از اعضای کانون «علیرضا رستمیان» قرائت شد. در قسمتی از این مقاله آمده است: شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی در سال 258 هجری قمری برابر با 249 شمسی در روستای کلین - ۳۸ کیلومتری شهر ری- و در زمان امام حسن عسکری(ع) به دنیا آمد. بدین جهت، او را با لقب رازی یعنی منسوب به ری هم می‌‏خوانند.
کلینی در ابتدا علوم اسلامی را نزد پدر و دائی خود گذراند. بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد، برای ادامه تحصیل به شهر ری رفت. در ری، قم، بغداد، کوفه و دیگر نقاط ممالک اسلامی دانشمندان بزرگ، فقها و محدثان بسیاری را ملاقات کرده و از آنان به اجازاتی دریافت کرد.
در کتب رجال و تراجم، بالغ بر ۴۰نفر از فقها و محدثان را نام می‌‏برند که از استادان و مشایخ اجازه وی به شمار رفته‌اند و کلینی در نزد آنها شرایط شاگردی به جای آورده‌است. برخی از اساتید شیخ کلینی عبارتند از احمد بن محمد بن عاصم کوفی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمد بن حسن صفار، سهل بن زیاد آدمی رازی و.... همچنین بسیاری از فقها و محدثین بنام شیعه که از مشاهیر بودند از جمله شاگردان کلینی به شمار می‌روند مانند  ابن ابی رافع صمیری، احمدبن احمد کاتب کوفی، احمد بن علی بن سعید کوفی، ابو غالب احمد بن زراری، جعفربن محمدبن قولویه قمی، علی بن محمدبن موسی دقاق، محمد بن ابراهیم نعمانی معروف به ابن ابی زینب و....
مهمترین اثر او کتاب «الکافی»است. کتاب الرجال، کتاب الردّ علی القرامطه، کتاب رسائل الائمّه(علیهم‌السلام)، کتاب تعبیر الرؤیاء، مجموعه شعر مشتمل بر قصایدی که شعرا در مناقب و فضایل اهل‌بیت گفته ‏اند، از دیگر تألیفات اوست.
کلینی در سال ۳۲۸ برابر با ۳۱۹ خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری امام زمان(عج) است، در سن ۷۰ سالگی در بغداد درگذشت. آرامگاه او در «باب الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.
در ادامه «سید مهدی ابطحی» به وسیله دستگاه ویدئو پروژکتور درمورد کلیات کتاب «الکافی» و ابواب مختلف آن را معرفی کرده و توضیح داد.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر گفت: کتاب الکافی یکی از کتب چهارگانه معتبر مذهب شیعه جعفری اثنی عشری اثر ثقه الاسلام کلینی است. وی در مدت ۲۰ سال این کتاب را گردآوری کرده‌است. موضوع این کتاب حدیث است که در سه بخش می‌باشد: اصول، شامل روایات اعتقادی، فروع، حاوی روایات فقهی و روضه، شامل احادیث متفرقه.
وی ادامه داد: کلینی در اصول کافی، در هشت عنوان (فصل) به تبیین اصول اعتقادی شیعه و برخی مطالب دیگر که با مسائل اعتقادی ارتباط دارد، پرداخته‌است. بخش دوم کتاب کافی که فروع الکافی نام دارد دربردارندهٔ روایات مربوط به مسائل فقهی است. فروع کافی بزرگ‌ترین بخش کتاب کافی به حساب می‌آید و سومین بخش از الکافی که به روضه کافی شهرت دارد، روایات مربوط به موضوعات مختلف و متنوع، بدون هیچ ترتیب و نظم خاصی گردآوری شده‌است
«ابطحی» در پایان تصریح کرد: تعداد روایات کتاب کافی را با رقم‌های مختلف گفته‌اند: ۱۶۱۹۹یا۱۵۱۷۶ یا ۱۶۱۲۱ و برخی از معاصران ۱۵۵۰۳ حدیث شمارش کرده‌اند که این اختلاف رقم‌ها ناشی از شیوه شمردن احادیث است. مثلاً بعضی ها روایتی را که با دو سند ذکر شده‌است، دو حدیث، و بعضی آن را یک حدیث حساب کرده‌اند.
در حاشیه مراسم، اعضای کانون دستگاه بلوتوث را روشن کرده بود و فایل کتاب «اصول کافی» را همراه با ترجمه برای علاقمندان ارسال می کردند.