در باب موضوعات مهم گاهی گرفتار بدفهمی و یا دیرفهمی شدیم

ارسال در اخلاق و اندیشه


ششصد و چهل و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا برگزار گردید.به گزارش فرصت آنلاین به نقل از دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی کشوردر ادامه روند بررسی سیاست های ثبات، قوام و تحکیم خانواده، با توجه به ضرورت آموزش های مسائل فرهنگی حوزه خانواده در فضای مجازی، حجت الاسلام دكتر سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی فضای مجازی به عنوان مهمان در صحن شورای فرهنگ عمومی مواردی را در خصوص دنیای مجازی، ارتباطات و نحوه چگونگی بهره مندی استفاده از فضای مجازی در راستای آموزش به منظور افزایش و پایداری ازدواج در جامعه مطرح نمود.
وی گفت: در بحث ظرفیت ها، چالش های فضای مجازی و تقویت و یا تضعیف خانواده، موضوع حائز اهمیت، مشخص شدن رویکرد است، زیرا بنیان مباحث را تعیین این رویکردها تشكیل می دهد. با توجه به اینکه در گذشته در باب موضوعات مهم گاهی گرفتار بدفهمی و یا دیرفهمی شدیم و بر همین اساس سیاست هایی را اتخاذ می کردیم که نتیجه عكس در برداشت لذا در ‌موضوعاتی كه متغیرهای زیادی در فهم آن دخالت دارد، باید در گام نخست رویکرد را مشخص کنیم.
حجت الاسلام عاملی با تاکید بر این موضوع که تغییرات بزرگ بالطبع سلسله تغییراتی را به وجود می آورد، فضای مجازی را یک تغییر بزرگ دانست و گفت: فضای مجازی صرفاً‌ یك فضای رسانه ای دیجیتال نیست، بلکه فضای زندگی است كه در كنار فضای اول به وجود آمده. تجربه دیگر کشورها در استفاده از این فضا نشان داده است که می توان در آن از خدمات نظام مند در جهت تأمین عدالت استفاده نمود و همچنین با جلوگیری از به هدر رفتن زمان، انرژی و فساد اداری، ایفای حقوق شهروندی را تضمین نمود.
وی با تاکید بر اینکه جهان مجازی محیطی متكثر است و تصور آن به عنوان محیطی واحد صحیح نیست گفت: می توان جهان مجازی را به صورت متکثر و در بی نهایت لایه طراحی نمود و این بدان معنا است که مثلا جهان اسلام می تواند یك جهان مجازی مستقل داشته باشد و به تناسب محیط فیزیكی و جغرافیایی این فضا را توسعه دهد.
حجت الاسلام عاملی با اشاره به این موضوع که دسترسی به این فضا در همه جا میسر است و محتوای منتشر شده در این فضا می تواند در هر کجا مورد استفاده قرار گیرد گفت: باید از این قابلیت و پویایی در تولید و انتشار محتواهای فرهنگی بهره مند شد. با توجه به اینکه این بستر می تواند فضایی برای توسعه خیر و یا شر باشد همه چیز به آن بستگی دارد که محتوا و خدمات چگونه در آن عرضه شود. محیط مجازی به لحاظ معماری اینترنت، اساساً محیطی یكپارچه است یعنی به صورت سیستمی، گره های آن به هم وصل شده است. طبیعتاً این محیط دارای ماهیت متفاوت از جهان فیزیكی و ساختار آن بر اساس ریاضی و اعداد بنا شده است، این بدان معنی است که ظرفیت جهان ریاضی به ظرفیت نظام برنامه ریزی قابل تحول است. لذا این محیط می تواند یك تصاعد مجازی ایجاد نماید و محتوای منتشر شده در این فضا در بی نهایت تکثیر و تا بی نهایت مانا باشد.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حضور فعال در فضای مجازی گفت: بسیاری از این نهادهایی كه در فضای مجازی بنا شده است بر مبنای سازوكارهای اجتماعی غربی ساخته شده است و این راه صحیحی نخواهد بود که به دنبال بومی کردن این برنامه ها باشیم لذا ناگزیر باید محتوایی با كیفیت و خدمات منتهی به رضایت مردم ارائه نماییم.
وی با اشاره به کاهش یافتن ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر گفت: این پدیده که بی وفایی اینترنتی نامیده می شود سبب می شود که اعضای خانواده در زمانی که درکنار یکدیگرند با استفاده از ابزارهای متصل به اینترنت مشغول باشند و از گفتگو و تعامل با یکدیگر غافل شوند. یکی از راهکار های مرتفع ساختن این مشکل بالا بردن سواد اینترنتی است. سواد اینترنتی علمی است که مشخص می کند هر فرد متناسب با سن و شرایط باید از چه نوع محتوایی استفاده نماید. بالا بردن این سواد می تواند توسط رسانه ملی صورت پذیرد.