اهداف و برنامه های بنیاد امید و برنامه های فرهنگی شهر

ارسال در اخلاق و اندیشه

شهردار: خانه مطبوعات آماده است،خبرنگاران پی گیری کنند


آقای شهردار لطفا در مورد فعالیت های فرهنگی شهرداری توضیح دهید.
بنده بیش از یک سال است که در شهرداری خمینی شهر به عنوان شهردار شروع به کار کرده ام و با توجه به این که خودم اهل خمینی شهر هستم، با مشکلات این شهر آشنایی داشتم همچنین سابقه 12 سال کار مدیریتی نیز در شهرداری خمینی شهر دارا هستم. بنده با شروع کارم چند برنامه را با همکاری شورای شهر در دستور کار خود قرار دادم که آن برنامه ها شامل برنامه های خدماتی، عمرانی و فرهنگی است. برنامه های خدماتی را با برنامه ریزی های لازمه شروع کردیم و اکنون آثارش در شهر مشهود است و شما می توانید با گزارشی که از مردم می گیرید نتیجه اش را بدست آورید. مباحث عمرانی هم با شیوه ای که در خمینی شهر بتواند موفق باشد شروع کردیم و در حال حاضر پرژه های زیادی را کلید زده ایم، افتتاح کرده ایم و فعالیت های جدی نیز برای اتمام پروژه های باقیمانده در دست اجراست که مجالش در این مصاحبه نیست. اما در ارتباط با مباحث فرهنگی که سوال شما بود، با تشکیل سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری خمینی شهر به عنوان یک نهاد نوپا و انتخاب مدیریت جدید برای این سازمان همچنین حمایت های شهرداری از این سازمان، الحمداله برنامه های خوبی را در شهر رقم زد که ظرف یکسال اخیر می توانیم در حدود از 36 برنامه خوب را از فعالیت های این سازمان برشمرد. از جمله برنامه نیمه شعبان که در منطقه چشمه لادر با استقبال 15 هزار نفر از مردم خمینی شهر شکل گرفت و مردم ساعت ها در آن فضا نشستند و از برنامه ها استفاده کردند.


ترغیب و تشویق خیرین فرهنگ یار و فرهنگ دوست داخل شهر که به عنوان نمونه می توان به بنیاد امید به سرپرستی آقای سرتیپی اشاره کرد. با برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی هایی که با وی انجام شد، خوشبختانه اساسنامه بنیاد تهیه شد و بنیاد شروع به فعالیت کرد، که از جمله فعالیت های خوب بنیاد امید در این مدت می توان کنگره حافظ و کنگره والا پیامبرنام برد.


حمایت های فرهنگی خیلی خوبی از آن کسانی که نیاز بود مورد حمایت قرار بگیرند انجام گرفت. به عنوان مثال حرکتی در قالب تشویق و ترغیب و حمایت از آقای متقیان قهرمان ملی شهر توسط بنیاد امید و سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری صورت گرفت که در آنجا ورزش یار های ما نشان دادند که نسبت به عزیزان قهرمان شهر بی تفاوت نیستند.


در ایام نوروز نیز سازمان رفاهی و تفریحی برنامه های جامع و کاملی را در شهر خمینی شهر برنامه ریزی کرد و در خانه های تاریخی سرتیپ و مجیر برنامه های خود را ارائه داد.


بحث تملک خانه تاریخی و فرهنگی میردامادی(عماد سیادت)بود که توسط شهرداری انجام گرفت، همچنین در کنار حجم زیاد عملیات عمرانی که در منطقه لادر انجام شده، منطقه ای را در حدود 5000 هزار متر به عنوان سالن رو باز در دل کوه برنامه ریزی کرده ایم که انشااله در اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد و در ایام بهار و تابستان برنامه ای متنوعی را در منطقه لادر خواهیم داشت.

shardar--
منطقه لادر تنها برای بهار و تابستان قابل استفاده است یا برای فصول سرد هم برنامه ریزی کرده اید؟
به طور کلی لادر به گونه ای در حال برنامه ریزی است که در کل فصول هم قابل استفاده باشد و انشااله مرحله اول آن در عید نوروز افتتاح می شود.
به طور کلی در خمینی شهر استعدادهای خیلی خوبی نهفته است. مطمئنا با حمایت و بعضا دلجویی از صاحبان فکر و هنر، کار و سرمایه می توانیم در شهر غوغا کنیم و با این غوغا، می توانیم شهر را آنگونه که در خور شهر ماست به کشور معرفی کنیم.


آقای شهردار قرار بود که در شهر خانه مطبوعات، خانه هنرمندان و خانه تعزیه راه اندازی شود، لطفا در این مورد توضیح دهید.
جلسه ای درباره تشکیل خانه مطبوعات با حضور آقای سرتیپی تشکیل شده و خانه ای را که آقای سرتیپی برای این موضوع در نظر گرفته اند آماده است، اما شما خبرنگاران و رسانه ها هستید که باید این موضوع را پیگیری کنید. حرکت و برنامه ریزی از شماست و ما هم حامیان شما هستیم.


در مورد خانه هنرمندان نیز خانه تاریخی زهتاب را در نظر داریم. من خوشبختانه با آقای دکتر الهیاری و آقای زهتاب صحبت کردم و آن ها هم قول همکاری در این زمینه را دادند که هنرمندان شهر هم به نوعی از بلاتکلیفی در بیایند.


زمانش؟
من فکر می کنم که ظرف یک سال آینده آماده شود.
در بحث خانه تعزیه هم اداره ارشاد اسلامی در این زمینه وارد شده است و من نیز در دستور کار سازمان رفاهی و تفریحی رسیدگی به این موضوع را قرار داده ام که روی این قضیه برنامه ریزی و کار بکند که بتوانیم تا محرم آینده برنامه های خوبی در این زمینه داشته باشیم.
ما به کمک و یاری و فکر و برنامه ریزی شما در این زمینه نیازمندیم و حمایت ما در موضوعات فرهنگی شامل حال شما و هنرمندان خواهد شد. 


ابوالقاسم سرتیپی بنیانگذاربنیاد امید: باید شادی را به مردم تقدیم کنیم

لطفا در مورد بنیاد امید و هدفتان از تشکیل این بنیاد و فعالیت های انجام گرفته توسط این موسسه توضیح دهید.
فرزندم در زمان حیاتش علاقه زیادی به علم و فرهنگ داشت و ما بعد از مرگش تصمیم گرفتیم اموالی که دارد را در راستای عقیده و سلیقه اش هزینه کنیم. یک زمین جنب مسجد آعلی اکبر محله گاردر خریداری کردیم و تصورمان این بود که کلاس های آموزشی از قبیل زبان های خارجی برای افراد بی بضاعت از یک طرف و از طرف دیگر برای افراد تیزهوش کلاس های آموزشی برگزار کنیم. بعد تصمیم گرفتیم که یک مقدار عمیق تر و در سطح شهر خدمت رسانی کنیم. خدا را شکر خمینی شهر، شهری است که از نظر استعدادهای مالی در سطح بالایی قرار دارد اما نیاز است که روی فرهنگ عمومی شهر بیشتر کار شود. باید در شهر جایی برای تفریح مردم باشد چون ما در مملکتی زندگی می کنیم که جا دارد شادی را به مردم به خصوص جوانان جامعه به این خاطر که به انحراف کشیده نشوند تقدیم کنیم.

جوانان باید جایی برای تفریحشان داشته باشند. بنیاد امید در حال حاضر کلاس های مولانا، شعرخوانی، موسیقی، نجوم و کلاس های آواز را برگزار می کند. و در اینجا جا دارد که من از آقای حاج حیدری شهردار خمینی شهر تشکر کنم که خانه سرتیپ سده ای که یکی از خانه های تاریخی و زیبای شهر است را در اختیار ما قرار دادند که این جلسات به صورت پررنگ با حضور اساتید مجرب در حال اجرا است.


یک موضوع که من روی آن تاکید داشتم برگزاری کلاس هایی برای خانم های خمینی شهر جهت صحیح فرهنگ شوهر داری و طرز صحیح تعاملات زن و مرد در خانواده بود که ما خانم های مجرب و با سواد را جهت آموزش بانوان به این کلاس ها دعوت کرده ایم.


در مورد زمینی که گفتید، آیا کار ساخت مجموعه شروع شده است؟
آن زمین در حدود 4000 متر مربع است و در جای خوبی واقع شده است و در حال حاضر مجوزات قانونی آن گرفته شده و امیدواریم تا اوایل فروردین کار ساخت آن آغاز شود.


من انسان اقتصادی هستم و معتقدم اگر یک تشکیلات فرهنگی و یا حتی یک تشکیلات مذهبی در کنار اقتصاد باشد، پایداریش بیشتر خواهد بود و می تواند در هر حال روی پای خودش بایستد و اگر فردا روزی ثروت بنیاد امید تمام بشود این مجموعه می تواند روی پای خودش بایستد و تمام درآمد این مجموعه انشااله صرف بنیاد امید خواهد شد. البته در کنار کار فرهنگی قرار است در زیرزمین این مجموعه یک آشپزخانه برای امام حسین(ع) آماده کنیم که روزهای تاسوا و عاشورا بتوانیم به عزاداران حسینی خدمت کنیم.


ما در این سال شاهد اجرای دو کنگره بزرگ توسط بنیاد امید بودیم. آیا قرار است در سال های آینده هم این دو کنگره تکرار شود؟
ما تازه در ابتدای کار هستیم و برنامه های زیادی داریم و به قول فریدون مشیری
باری اگر روزی کسی از من بپرسد
چندی که روی زمین بودی چه کردی؟
من می گشایم پیش رویش دفترم را
گریان و خندان بر می افرازم سرم را
آنگاه می گویم: که بذری نوفشانده است
تا بشکفد، تا بر دهد بسیار مانده است.


اگر ممکن است در مورد برنامه های آینده بنیاد هم توضیح دهید.
مردم تازه به این قضیه علاقمند شده اند و ما قبلا حضور مردم را به این صورت نداشتیم اما در سه ماه گذشته خیلی ها جهت حمایت از برنامه های بنیاد اعلام آمادگی کرده اند. در آینده کلاس های ما قطعا برگزار خواهد شد و من آرزو دارم که به هر مناسبتی در سال 5 تا 6 گنگره از این دست داشته باشیم.

 

derakhshan-
سید علی صالح درخشان عضو شورای شهر: برنامه جامع فرهنگی در کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حال تدوین می‌باشد

مدیر کنگره والا پیامبر رحمت با بیان اینکه توسعه در یک شهر یا کشور باید به صورت همگون انجام گیرد ، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد مشکلات فراوانی را پیش روی توسعه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال جامعه‌ای که زیرساخت‌های فرهنگی نداشته باشد و یک شبه پولدار شود ، معضلات فرهنگی عظیمی را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل اعتقاد داریم که بحث توسعه را باید به شکل همه جانبه نگاه کرد.


سید علی صالح درخشان ، اضافه کرد: یکی از مقولات مهمی که در توسعه فرهنگ باید به آن توجه کرد ، انجام کارهای فرهنگی به صورت نرم‌افزاری است. مثلا در طرح تفصیلی خمینی شهر ، ما از میانگینی که برای بعضی کارها تعریف شده بود عقب بودیم. اما در کارهایی که مردم ورود پیدا کردند از جمله حسینه و مساجد جلو هستیم. یعنی در هر زمینه‌ای که مردم به طور جدی مشارکت کنند ، نتیجه کاملی رقم می‌خورد.


وی با اشاره به اینکه امروز در جهان افرادی که بویی از اسلام نبرده‌اند و تنها خشونت را سرلوحه کار خود قرار دادند، پرچم‌دار اسلام شده‌اند  تصریح کرد: در همچین مواقعی ما به عنوان یک شیعه مسلمان که هم دارای پیشینه فرهنگی و ملی قوی هستیم و هم کامل‌ترین دین را داریم ، رسالت عظیمی برای نشان دادن چهره اسلام آنگونه که شایسته است ، داریم. لذا این کار به وحدت و همدلی نیاز دارد و هر کسی باید گوشه‌ای از این کار را برعهده بگیرد.


مدیر کنگره والا پیامبر رحمت پیرامون لزوم اجرای این کنگره به نام پیامبر اکرم (ص) گفت: ما دیدیم در خمینی شهر امکانات بالقوه عظیمی داریم و با هماهنگی و وحدتی که بین مسئولین در شهر ایجاد شده تلاش کردیم که از تمام امکانات شهر در راستای انجام کارهای فرهنگی بهره گیری کنیم و از طرفی دیگر پیامبر ما در دنیای کنونی مورد هجمه یک عده آدمی که شناخت کافی از اسلام ندارند ، قرار گرفته است.


وی افزود: حال اگر کسی در گوشه‌ای از دنیا کاری ناشایست به نام اسلام انجام داد ، این عمل را به عنوان یک الگوی اسلامی در جهان مطرح می‌کنند و نتیجشه‌اش توهین به مقدسات اسلامی می‌شود. به همین دلیل ما در خمینی شهر کنگره والا پیامبر را برگزار کردیم تا هم بعد از ایام عزاداری ، یک روحیه نشاط هم در شهر ایجاد کنیم و هم پیامبر را بهتر بشناسیم.


درخشان همچنین در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: اعتقاد داریم هر چه ما برنامه‌های این چنینی در سطح خمینی شهر و شهرهای دیگر ایران برگزار کنیم، می‌توانیم به جامعه این آگاهی را بدهیم که پیامبر ما پیامبر صلح و دوستی است و طرف‌دار خشونت نیست تا دیگر فاجعه‌ای را نظیر اسیدپاشی نداشته باشیم.
عضو شورای شهر خمینی شهر پیرامون دیگر فعالیت‌های فرهنگی این شهر اضافه کرد: کاری که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر خمینی شهر در حال تدوین می‌باشد، برنامه جامع فرهنگی است. اما به صورت مقطعی هم در نظر داریم تا برنامه‌های ملی و مذهبی را پوشش دهیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم به صورت خود جوش مراسمات ایام عزاداری را برگزار می‌کنند ، اما به تولدها و میلادهای ائمه و پیامبر توجه زیادی نمی‌شود. لذا در راستای اینکه این مناسبت‌ها نیز به خوبی انجام گیرد، برنامه‌ی جامع فرهنگی را تدوین می‌کینم.