چگونه تلفن های همراه سلوک جامعه را دگرگون کرده اند؟ (2)

ارسال در اخلاق و اندیشه

تلفن¬های همراه جامعه را به گونه ای دگرگون کرده که جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی را بر آن داشته تا با پروژه¬های تحقیقاتی اثرات دگرگونی این غول تکنولوژی را زیر ذره بین تفحص و اکتشاف قرار دهند و انگیزه¬ای شده است تا تحقیقات بنیادی زیادی در پژوهشکده¬ها و دانشگاه¬های جهان بر روی تغییر اخلاق، منش و رفتار اجتماع بوسیله¬یِ تلفن همراه انجام پذیرد.
تلفن¬های همراه توانسته¬اند ریشه¬های اخلاق، عاطفه، عادات و رفتار مردم را از پایه دگرگون سازند. امروزه تلفن¬های همراه برای نسل جوان جذاب تر از سایر وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و کتاب شده تا حدی که جوانان ما با تلفن¬های همراه برای همدیگر بیشتر می نویسند تا با آن مکالمه کنند. مکالمات تلفنی بی¬مورد و بی¬موقع در یک جمع خانوادگی از هم گسیختگی گفتمان، از دست رفتن سررشته کلام، سرد شدن محفل خانوادگی و گاهی اعتراض همسر و فرزندان را به همراه دارند. تحقیقات نشان داده تلفن¬های همراه علاوه بر از هم پاشیدگی روابط اجتماعی روابط سازنده و پیوندهای اصیل سنتی و دوستی¬ها و نهاد¬های عاطفی و تنها سرشت مشخصه¬یِ جامعه¬یِ بومی یعنی سلول¬های خانواده را متزلزل و نشانه¬های تماس¬های گرم محفل¬های با محبت باقیمانده از نیاکان و اسلاف ما را که چهره به چهره و آمیخته با عواطف و خوشرویی بصورت صله رحم انجام می گرفت کمرنگ کرده و بطور غیر قابل تصوری دگرگون کرده است.
امروزه تلفنهای همراه وسیله ای در دست شرکت¬های ارائه دهنده خدمات مخابراتی شده تا با در اختیار داشتن شماره تلفن¬های خصوصی مردم حقوق مسلم و حق مالکیت و حریم خصوصی که امری است شرعی و قانونی را نادیده گرفته و با فرستادن اطلاعات و تبلیغات نا خواسته و بی¬مورد بدون هیچ مسئولیتی در مقابل شهروندان تنها وسیله درآمدزائی برای شرکت¬های خود فراهم آورند.
تکنولوژی تلفن¬های همراه که در اصل باید در راستایِ خدمت رسانی به مردم برای رفع نیازهای ضروری و توان بخشی مناسبات سالم اجتماعی و رساندن پیامها و مکالمات باشد، در مواقعی حالت ناهنجار آشفتگی و از هم پاشیدگی مناسبات انسانی و اجتماعی را به¬همراه آورده و حتی اگر به دیده باز و واقع نگر بدان بنگریم این رسانه بصورتی مرزها ی حائل حجب، حیا، شرم و حریم¬های بایسته اخلاق خانواده¬ها را از هم پاشیده و این از هم گسیختگی توانسته به نحوی غیر محسوس و پوشیده و مکنون دریچه ای ناهنجار و پنجره ای ناخواسته و وسوسه انگیز به فضای بیرون خانواده ها باز گشاید.
نتیجه¬گیری
در خصوص استفاده درست و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه، وسایل ارتباط جمعی بجای پرداختن به حاشیه¬ها، با بهره گرفتن از بررسی¬های علمی و کارشناسی متخصصین جامعه¬شناس و روانکاو، می توانند دست¬آوردهای پیشرفته¬ی تکنیک¬های مدرن را با فرهنگ بومی طوری بیامیزند و به شهروندان آموزش دهند که بکارگیری یک پدیده پیشرفته¬ی و نوین تکنیک در جامعه باعث خود شیفتگی نسل جوان نگردد و قشر نا آشنای ما در چنبره¬ی دگرگونی باورهای فرهنگی همراه با تکنولوژی گرفتار نیاید. بلکه بتوانند بطور صحیح از تکنولوژی جدید جهت اهداف عالیه بهره¬مند گردند.
پس همانا بر هر انسان دوستدار و معتقد به سر بلندی و بالندگی ملی واجب و لازم است که برای اقتدار و بالندگی شایسته¬ی هم وطنان خود بیشتر به زوایای تکنولوژی و دانش¬های امروزی آشنا باشد تا بتواند منزلت و خود باوری را در جامعه ارتقا بخشد و با اتکاء و تسلط بر نفس از هر گونه از خود بیگانگی خفت بار پرهیز نماید.
بایستی از جایگاه خانواده، جمع خانوادگی، جمع دوستان، جشن¬ها، محافل، سخنرانی¬ها و همایش¬ها تعریف صحیح و درستی داشته باشیم. فرد اگر منزلت و اهمیت هر یک از این جوامع را به درستی درک کند، بی جهت مشکلات کاری یا اداری خویش را وارد این مجموعه¬ها نمی¬کند، چه آنکه تلفن همراه، راه را برای وارد کردن به این حوزه¬ها هموار کرده است و این از معایب بزرگ آن است. انسانی که برای اعمال خود هدف معینی نداشته باشد، در اجرای آن مسایل را درهم می¬آمیزد، دریک محفل سخنرانی مدام در جستجوی شبکه¬های اجتماعی است و به پیامک¬های ارسالی جواب می¬دهد، وقتی این مسئله همگانی شود، سخنران را از تمرکز و ادامه مطلب باز می¬دارد. یا شخصی که موقع تفریح با خانواده و مهمانی مدام ارتباط تلفنی دارد، فقط حضور فیزیکی در جمع دارد و این برای دیگران ملال آور است. انسان می¬تواند اگر جلسه¬ای برای او خسته کننده است، آنرا ترک و آرامش بقیه را حفظ نماید. جالب است که صاحبان صنعت و تکنولوژی تلفن همراه خود کاملا اینگونه موارد اخلاقی را رعایت می¬کنند.
ریشه این مسایل به کمبودهای درونی و عدم آگاهی افراد برمی¬گردد. متاسفانه مدیران جامعه کنونی ما که بایستی الگویی برای سایر اقشار باشند، بیش از همه دچار این عارضه می¬باشند. هرچه آدمی سبک مغزتر و بی¬خردتر باشد برای بزرگ جلوه دادن خویش و کوچک شمردن اطرافیان به این¬گونه رفتارهای ناهنجار پناه می¬برد. بایستی به آنان پند داد که در این فرصت¬ها اگر تلفن¬همراه خود را خاموش کنند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هرچه کمتر حرف بزنند و حکم صادر کنند، ساختارهای سازمانی بکر و دست نخورده باقی خواهد ماند و دست را برای مدیران لایق آینده جهت اقدام درست و بجا باز می گذارند. در کشورهای اروپایی شاهدیم مدیران شهری و موسسات با دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار خود می¬روند. همین چند وقت پیش عکس یکی از سفیران اروپایی در تهران را جراید چاپ کردند، در حالی که فاصله اقامتگاه خود تا سفارت را با یک کوله¬پشتی از وسایل شخصی و با مترو طی می-کرد. وقتی شخصیت¬های حقوقی به شخصیت¬های حقیقی نزدیک گردند، رفتار انسان متعادل و متوازن می¬گردد.
اثرگذاری تلفن های همراه بر روی جامعه مبحثی است بسیار مهم که همواره انگیزه ای برای پژوهشِ دانشمندان و دانش پژوهان در تمامی گیتی بوده و هست. این نوآوری تکنیک بیشتر از همه¬یِ دست آوردهای تکنولوژی تغییرات و دگرگونی های ژرفی بر روی روابط و بعدهای گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، اقتصادی و علوم رفتاری در جامعه از خود باقی گذاشته که نیاز بیشتری به پروژه های علمی و دانشگاهی دارد که در صورت امکان در مقالات آتی بدان پرداخته خواهد شد.