تاثیر رفتار هیات های مذهبی بر باورهای دینی مردم

ارسال در اخلاق و اندیشه

این پرورش یافتگان مکتب ائمه(ع) انسان هایی با سلامت فکر و عمل و نمونه هستند که سر منشا رشادت ها و خدمات در شهر بوده اند و خواهند بود. نمونه آن ها رزمندگان اسلام و خیرین و نیکوکاران می باشند که در همین هیات های کوچه پس کوچه های شهر رشد و نمو کرده اند.
اما هستند افراد و هیات هایی که دچار آفت شده و راه به بی راهه می برند چرا که افراد کم سواد، قشری، بی اطلاع از آموزه های صحیح دینی و مذهبی، شعار زده و فاقد بینش صحیح از شرایط زمانی و مکانی در آن ها رخنه کرده و زمام امور را در دست گرفته اند. این ها مرتکب اعمال و رفتاری می شوند که نه با سیره ائمه (ع) همخوانی دارد و نه به جامعه و اطرافیان خود شناخت درستی از مسیر و اهداف زندگی آن معصومین (ع) می دهند و چه بسا با رفتار های غلط خود به مذهب شیعه جفا کرده و ضد تبلیغ می کنند و جوان امروزی متصل به اطلاعات جهانی و در تهاجم همه جانبه دشمنان تشیع را از دین و مکتب خود جدا می سازند.
بدعت ها، حرکات خلاف قانون و حقوق شهروندی، ضایع کردن حقوق دیگران و بیت المال، صدمه زدن به حیثیت مردمان مومن و با شرف شهر، اتلاف منابع مالی و وقت مسلمین از زمره آسیب هایی است که این گونه هیات ها و یا برخی اعضای آن ها به جامعه می زنند.
اصولا اساس کار یک هیات منصوب به اسامی هر یک از چهارده معصوم (ع) نباید بر لج و لجبازی و مخالفت با نهاد های مدنی و ارکان جامعه باشد در صورتی که بارها مشاهده شده است که برخی از این هیات ها در برنامه های خود موجبات مزاحمت و سلب آسایش مردم را فراهم نموده و به زیبایی ها و زیر ساخت های شهر صدمه وارد می کنند یا بدعت هایی را به وجود می آورند که موجبات وهن به شریعت مقدس را فراهم می سازد. برخی از این رویه ها عبارتند از:
1-    برپایی مراسم عزاداری پیش از موعود و پس از موعود و به مدت طولانی حتی همزمان با اعیاد مذهبی
2-    تخریب اموال بیت المال مثلا گل ها، ریسه ها، تابلو ها، چراغ های راهنما و به طور کلی چهره عمومی شهر
3-    آلودگی صوتی حتی در نیمه های شب
4-    بدعت گزاری و روش های عزاداری مخالف روح و اهداف مقدس اسلام
5-    رفتار های خلاف اصول شهروندی و ضایع کردن حقوق دیگر شهروندان
6-    ارائه چهره ای نامطلوب از شهروندان به کشور و جهان
یکی از آخرین نمونه های اینگونه رفتار ها بر چیدن ریسه های نصب شده به پایه های برق خیابان شریعتی جنوبی است که به تقاضای شهروندان برای افزایش روشنایی و زیبایی شهر توسط شهرداری با صرف هزینه زیادی انجام گرفته بود و نصب پرچم های سیاه جای ریسه ها از روز 16 رمضان برای 21 رمضان! در صورتی که در خیابان های شهید مدرس و شریعتی شمالی همین پرچم ها در موعود مقرر و در جای مناسب نصب گردید بدون این که به ریسه ها آسیبی برسد.
به هر تقدیر این گونه رفتار ها نه تنها موجبات سعادت دنیوی و اخروی را فراهم نمی آورد بلکه صدمات جبران ناپذیری به چهره واقعی دین و مذهب خواهد زد و همچنان جهانیان را از راه و مرام امامان معصوم (ع) بی خبر خواهد گذاشت.