به یاد روز قلم با یاری قلم

ارسال در اخلاق و اندیشه

داغ های مانده بر گونه های تاریخ و ثبت شده بر لوح تقویم خوبی اش این است که به یادمان می آورد آنچه را که نوع بشر بر سر خود آورده و یا بر سرش آورده اند و اکنون جا پاهایشان برای ما تماشاگرهای فعلی عبرت آموز است.


 اما این همه آن چیزی نیست که با ورق زدن تاریخ به آن بر می خوریم. این مرورگرِ کاغذی با نسیم تورق خود مناسبت ها را پیش روی ما می آورد که هر کدامشان حکمت هایی را در پشت ظاهر آرام خود پنهان دارند. روزی به نام دفاع مقدس، روزهایی به نام خیام و حافظ و سعدی، روزهایی به نام انواع بیمار ی ها و دیگر مناسبت ها تا این که می رسیم به تیر ماه و چهاردهمین روز و نام قلم.


روز قلم و هزار ابهام و لاجرم در خود فرورفتن به دلیل هجوم لشکری از افکار لجام گسیخته و تیز پای اما جولان دهنده و نیشدار، چراکه هر کدام که تیزی نیزه سوال خود را در ذهن فرو می کنند تا اعماق وجود می سوزانند چون نهیب می دهند که:
چرا روز قلم؟ کدام قلم؟ با کدام رسالت؟ با کدام شهامت و جرات؟ با کدام جهت و سو؟


همان قلمی که خداوندگار خالق آن به آن قسم می خورد «نون و القلم و ما یسطرون» به خودش و آنچه می نویسد؟ همان قلمی که برتر از خون شهدا نقلش کرده اند؟ همان قلم هایی که در خدمت دفاع از تازیانه خورده ها و مظلومین تاریخ بوده و نه تنها نان و نامی برای صاحبانش نداشته بلکه گاه خونشان را هم ریخته، همان قلم هایی که علم و دانش و آگاهی و حق گویی و نورانیت را اشاعه داده اند و آدمیان را از ظلمات نادانی به خورشید دانایی هدایت کرده اند؟


و همان قلم هایی که واقعیت های تاریخ را نگارش کرده اند تا دست یزیدان را رو و مظلومیت حسینیان را مکتوب نگه دارند و یا قلم هایی که وادارشان به نوشتن چیزهای دیگر کرده اند؟


و کدامین قلم به دستان؟ همان ها که زکات دستشان و فکرشان را داده اند؟ همان ها که کیسه ای برای خود ندوخته اند که قلمشان بخواهد آن را پر کند؟ همان ها که وقتی فقط نگارش می کنند سر به زیر دارند و دیگر مواقع در مقابل وجدان و مسوولیت و مردم خود سر به بالا با افتخار ایستاده اند؟ و یا قلم به دستان دیگر؟


و تجلیل از سوی چه کسانی؟ همان ها که معتقدند قلم پیامبر جاودانه است و رسالت اشاعه تفکر و آگاهی دارد. در خدمت کسی نیست به جز آن ها که می خواهند بدانند و آگاه باشند؟ و یا تجلیل توسط کسانی که سوداگرند اهل معامله و داد و ستدند؟ نوع کالا فرقی برایشان نمی کند همه چیز را خریدارند حتی اگر اندیشه و فکر و آگاهی و  تعقل و دانایی باشد آن هم با کمترین بها و با هر ترفند.


 با این ملاحظات آیا چهاردهمین روز تیرماه اندکی با روزهای دیگر متفاوت نیست؟ چراکه روز قلم نامیده شده است.

یادداشت دیگری در مورد روز قلم را اینجا بخوانید