کسب رزق و روزی حلال در سبک زندگی اسلامی

ارسال در اخلاق و اندیشه

«سبک زندگی به مجموعه ای از اصول و مبانی و رفتارها و الگوهایی که مکمل و مبلغ حیات فردی و اجتماعی انسان است اطلاق می‌شود که از ارزش های دینی و عرفی جامعه نشأت می گیرد.
در کسب زندگی متأسفانه بعضی افراد تصور می کنند که سبک زندگی اسلامی به معنای یک شکل زندگی کردن افراد است در حالی که این طور نیست ممکن است سبک زندگی صدها شکل داشته باشد اما مهم این است که در آن¬ها حریم ها رعایت شود و  از حد شرعی که شارع مقدس وضع کرده خارج نشوند.
از این¬رو، تکیه بر شخصیت اهل بیت (علیهم السلام) در پیاده کردن زندگی، معیاری لازم و بایسته است و این هدفیست که سبک زندگی با الهام از سیره و سخن معصوم، در پیش گرفته است. مسئله ای که بزرگان دینی ما در احادیث فراوان به آن اشاره و سفارشات بسیاری کرده اند، کسب رزق و روزی حلال  می‌باشد.
رزق، عطا و بخشش است خواه دنیوی باشد یا اخروی. از منظر قرآن به امور مادی و معنوی رزق گفته می شود. واژه رزق در قرآن با اوصاف رزق حسن، کریم، بغیر حساب، معلوم، طیب، من لدنّا توصیف شده است رزق حقیقی آن است که وسیله آبادانی آخرت قرار گیرد خداوندی که ما را برای بندگی خلق کرد خودش رزق مارا تأمین می کند پس به جای این که فقط به دنبال تأمین رزق باشیم باید مسیر بندگی را مدنظر داشته باشیم.
اگر افراد واقعا مقید به کسب رزق و روزی حلال باشند و در این عرصه تلاش کنند تا خدای نکرده مسائل حرام و حتی شبهه ناک مخلوط زندگی شان نشود. این امرمهم در بسیاری از بخش های دیگر زندگیشان مستقیم و غیر مستقیم نیز تاثیرگذار است.  این موضوع آن چنان اهمیت دارد که حتی در نسل‌ها تأثیر گذاشته و ماهیت انسانی را به کلی دگرگون ساخته، بر بندگی و میزان طاعت و خدا شناسی او اثر می‌گذارد. در تأثیر کسب روزی حلال بر دیانت انسان همین بس که حضرت امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: کسب روزی حلال را رها مکن چرا که تو را در دینت یاری می‌کند. اگر چه اسلام تأکید فراوانی بر اداره زندگی به بهترین شکل و ایجاد رفاه برای خانواده دارد، اما هرگز به انسان اجازه نمی‌دهد که از هر راهی یا هر ابزاری زندگی خود را تامین کند، بلکه باید در چارچوب رعایت قوانین و ضوابط دقیق از ورود مال حرام در زندگی جلوگیری کند.
اگر این نکات رعایت شود سبک زندگی در بطن جامعه، درونی می شود و اسلام حفظ می شودو باعث پیشرفت جامعه اسلامی و کسب موفقیت های بیشتر علمی، اقتصادی و فرهنگی و ...می‌شود اما اگر سبک زندگی ما تغییر نکند آسیبی جدی به ما وارد می شود.پس باید  اعتقادات دینی فرد مسلمان را در رابطه با کسب رزق و  روزی حلال محکم تر کنیم  و به جای تقلید از غرب، از دین و هویت اسلامی خود پی‌روی  کنیم  و با گذشت زمان اندکی، انشاءالله آن را در بین تمام افراد جامعه اسلامی گسترش دهیم.
و بدانیم که امور مادی و رزق و روزی ما بستگی به امور معنوی و ارتباط هر چه بیشتر با خداوند متعال دارد، که اوست روزی دهنده اصلی.»